Élet-Stílus

Teszt: Skoda Superb – még szuperebb

Már az első szériára sem lehetett panasz. Az ár/érték arányt tekintve egyedülállót tudott a Skoda Superb. Most a második generáció megjelenése után is meg lehet nyugodni mindez nem veszett el.

A Passat alapokra építkező Skoda a legtágasabb autó a piacon a Maybach után, csak annál valamivel kedvezőbb áron adják. Durván 10 Superb jött ki a feltámasztott luxuslimuzin árából, ráadásul nem is az alapmodellből.

2008-ig kellett várni az új nagy Skodára, és úgy látszik, megérte.

Formailag erősen átalakult a Superb mostanra, talán túlságosan is. Talán ennél kisebb módosításokkal is beérte volna a közönség, a kétrészes hátsó lámpatestek kifejezetten idegenül mutatnak az autón. Ez az új Superb legkritikusabb része, máshol egy hét után nehezen lehetne belekötni a részletekbe.

Sokat javult

Az biztos, hogy érezhetően javult a vezetési élmény az új Superbben, amit az utóbbi években többször kritizáltunk. A hatalmas tengelytáv és karosszéria érezhetően negatívan befolyásolta a menet közbeni élményeket, a rugózás sokszor olyan benyomást keltett bennünk, mintha egy nagy tengerjárón szelnénk a habokat az óceánon.

Ezt most egy rövidített tengelytávval, és valamivel feszesebb rugózással sikerült kijavítani, de nem kell aggódni, így is inkább kényelmes az autó, mint sportos. Ennek ellenére kezesebb lett, még kevésbé érezni a hatalmas termetet, és a kormányzás is kellően közvetlen. A Superb minőségre csak egy hajszálnyival van lemaradva a hasonló méretű prémium márkás limuzinoktól, de tágasabb azoknál, és sokkal olcsóbb is.

Képek: kivül és belül (vezess.hu)

Képek: kivül és belül (vezess.hu)

A tengelytáv megnyirbálása ellenére sem csökkent a hátsó lábtér, sőt két centivel sikerült megtoldani az eddig is vagon méretű táncteret. Ilyen helykínálat még a hosszított luxusautókban is ritka, két kosaras méretű emberke vígan elvan egymás mögött. Több mint megdöbbentő.

Jelentősen tágult a csomagtér, mostanra egy 565 literes fekete lyuk szippantja be a gyerekbiciklit, a karton üdítőket, talán még egy betonkeverő is beférne. Ezt most könnyen ki is próbálhatjuk, mivel a hagyományos limuzinoktól eltérően az üveggel együtt is nyitható a Superb csomagtere. Az un. Twindoor koncepció lehetőséget nyújt a választásra.

A hagyományos limuzinokhoz hasonlóan egy érintéssel nyitható a csomagtérajtó, de ebben az esetben a szélvédő még nem nyílik. Ha elsőként a középről kicsit jobbra lévő kilincset érintjük, majd megvárjuk míg búgással reagál a szerkezet, a hagyományos kilincs már a hátsó üveggel együtt emeli magasba a csomagtartó ajtaját. Kicsit macerás, kicsit lassú, de lehetőséget nyújt olyan tárgyak szállítására is, amelyekre a négyajtós koncepció lehetőséget sem ad.

Páratlan árak

Biztosak lehetünk benne, hogy az 1,4-es 125 lóerős turbómotor is kényelmesen cipeli a ráaggatott terheket, de a próbált 1,8-as TSI motor ennél még többet is tud. A legutóbb a Passat CC-ben próbált motor érezhetően dinamikusan mozgatja a Superbet, és talán picit jobban is pörög, mint a Volkswagenben.

A hozzá kapcsolt hatsebességes kézi váltóval és a fogyasztással egyaránt elégedettek lehetünk. A nagyobb részt városban használt próba alatt 10,4 literes fogyasztást számoltam, ami saját vezetési szokásaimat figyelembe véve kifejezetten üdítően hatott rám a benzinkúton a kasszánál.

A Superbbel bárhová szívesen indulnánk a nagyvilágba, az ülések kényelmesek, a hatalmas terek pedig igazi családi utazólimuzint faragnak az autóból. A belső talán igényesebb a korábbinál is, a műanyagok tapintásra is kinézetre egyaránt elfogadhatóak. A menetzajokat a megnövelt vastagságú oldalablakok tartják kívül jó hatásfokkal de ettől nem biztos, hogy halkabb a Superb belülről, mint egy Octavia.

Nem a Twindoor az egyetlen újdonság a Superben. A Volkswagen konszern egyéb autóiban már többször is látott parkolóasszisztenst is kínálja a Skoda. Ezzel a párhuzamos parkolás borzalmaitól kímélhetjük meg magukat, bár a mögöttünk várakozók így sem lesznek sokkal boldogabbak. A kivitelezés meglehetősen lassú és körülményes, az eredmény viszont háromszor egyszer jó, egyszer elfogadható, egyszer meg satnya.

Újdonság a 30 gigabájtos merevlemez a navigációs rendszerhez, de ennél is nagyobb villantás
a bi-xenon fényszórókhoz rendelhető AFS rendszer (Adaptive Frontlight System – adaptív fényszórók rendszere), ami a fénykévéket a sebességtől függően variálja. Nagy sebességnél messzebbre világít szűkebb sávban, alacsonyabb sebességnél viszont többet láttat az út széléből, sőt esős időre is egy tartogat egy külön beállítást.

6,35 milliótól indul az 1,8 TSI Superb alapára, a próbált Elegance kivitelért 7,7 millió forintot kell előkaparni a malacperselyből. Ennyi pénzért ilyen minőségű autót is nehezen találni, ilyen tágasat pedig lehetetlen.

Az 1,8-as benzinest pedig annak ellenére is tudjuk ajánlani, hogy inkább dízelpártiak vagyunk. Ennél csak a régi 105 lóerős dízel olcsóbb valamivel, a 140 lóerős majd 300 ezerrel drágább, és közel sem ennyire dinamikus. Ilyen fogyasztás mellett ezt simán bevállalnánk. Az 1,4 TSI-t pedig továbbra is kipróbálnánk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik