Élet-Stílus

Külön sáv jár a közös kocsiknak

A személyi járművek használatának érdekes variációi a kocsitárs és a telekocsi szolgáltatások. Az előbbinél több ember használja ugyanazt az autót különböző időpontokban, az utóbbinál pedig arról gondoskodnak, hogy ne legyünk egyedül a kocsinkban.

A nyugaton jól működő szolgáltatások magyarországi elterjedését a társadalmi hagyományok hátráltatják – véli Tóth János, a Műszaki Egyetem Közlekedési Tanszékének vezetője. Szerinte ezek a megoldások szokatlan kihívást jelentenek egy magyar ember számára. A kocsi nálunk az ingatlanhoz hasonlóan túlzottan nagy kiváltság. Míg nyugaton a lakáskérdést is sokan bérléssel oldják meg, akárcsak az autóét, addig ez hazánkban magánemberek esetében szinte elképzelhetetlen.

A módszerek elterjedésének további nehézsége, hogy jó tömegközlekedési hálózattal kell rendelkezni, valamint a közös autóhasználatban részt vevőknek magas fokon kell tisztelniük a szabályokat. További probléma a felelősség kérdése. Egy váratlan eseménynél, balesetnél vagy műszaki hibánál, ki viseli annak költségeit? A rendszernek ugyanis a bizalom az alapja.

Pedig érdemes volna kihasználnunk a benne rejlő lehetőségeket. Egy felmérés szerint autónkat a nap 24 órájából mindössze egy órát használjuk, érdemesebb volna tehát nem is tulajdonolni. Egy svájci kutatás pénzben is kifejezi az említett szolgáltatások hasznosságát, azt állítva, hogy ha 50 százalékban tömegközlekedéssel kombináljuk a módszerek valamelyikét, akkor átszámítva több mint félmillió forintnak megfelelő frankmegtakarítás érhető el a saját gépkocsi használatával szemben.

Saját parkoló

Saját parkoló

A két módozat közül a „kocsitárs” (carsharing) rendszer úgy működik, hogy egy zárt, tagdíjas autómegosztó közösség tagjai a tömegközlekedési csomópontok környékén fenntartott parkolókban tárolt autókat veszik igénybe, akár egészen rövid időtartamra is. Ez az egyik lényeges különbség az autóbérléshez képest.

(forrás: BME szakdolgozat)

(forrás: BME dolgozat)

A felmérések szerint egy „közös” autó 7–15 egyéni gépkocsit helyettesít. A telephelyeken található kocsiparkból választunk, majd azt nem is kell ugyanoda visszavinnünk. Ilyenek általában a repülőterek és a vasútállomások környékén találhatóak.

Saját sáv

Saját sáv

A másik, a telekocsi rendszerre, amikor a tulajdonos ajánlja fel a kocsiját mások szállítására, már hazánkban is akad példa. Az egyik ilyen céget például a Műszaki Egyetem Közlekedési Tanszékének a diákjai üzemeltetik. Az oszkar.hu-n regisztráció után lehet az utakra bejelentkezni. A négy hónapja indult oldalnak közel 2000 regisztráltja van, és 600 tényleges utazást bonyolítottak ezen idő alatt. A díjazás nem előre megszabott árak alapján történik, hanem alku alapon. Érdekes, bár nem meglepő, hogy a sofőrök között szignifikánsan több a férfi, míg az utasok közt a nő.

Nagyon fontos eleme e szolgáltatásoknak a kiegészítő vagy pótló funkció is. Egy távoli faluba való eljutásnak vagy egy éjszakai fuvarnak kiváló alternatívája lehet mindkettő. Sok esetben pedig a nem megfelelő busz- vagy vonatszolgáltatási színvonal teremti meg az igényt.

A közösségi kocsihasználatra a szakminisztérium részéről is mutatkozik támogatási hajlandóság. Egyelőre ugyan csak szakmailag támogatnak minden elképzelést. Igaz, mint azt érdeklődésünkre közölték, az elmúlt években összesen egy alkalommal érkezett megkeresés egy fővárosi carsharing rendszer kialakításában történő szakmai részvételre, azonban ez a kezdeményezés nem valósult meg. A közlekedési tárca részéről így pénzügyi támogatás ez idáig csak más, rokon projekteknek jutott, mint például a Kerékpáros Magyarország Programnak vagy az Autómentes Napnak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik