Élet-Stílus

Az építőiparban utazik a terroristavezér családja

Legutóbb a Newcastle United futballcsapata megvásárlásakor került be a médiába Oszama bin Laden családjának vállalatbirodalma, a Saudi Binladin Group. A cégcsoport valójában az építőipari beruházásaival vált az arab világ legjelentősebb gazdasági szereplőjévé.

A Saudi Binladin Group (SBG) ugyan 2001. szeptember 11-e után elhatárolódott az al-Kaidától, azonban Amerika jelenleg is a terroristavezér lehetséges támogatójának tartja a társaságot. A dzseddai székhelyű építőipari birodalom irányítója Oszama Bakr bin Laden, az al-Kaida vezetőjének a féltestvére. Bár név szerint még a világ legkeresettebb terroristájához, Oszama bin Ladenhez kötődnek, a családtagok (Oszamának több mint 50 testvére van) jobban szeretik, ha az üzleti vállalkozásaik miatt beszélnek róluk.

Birodalommá nőtt

A vállalatot Oszama bin Laden apja, a Jemenből bevándorolt Mohamed bin Laden alapította 1931-ben. Kezdetben a családi vállalkozás a tervezésre és az építőiparra összpontosult, ám idővel több területen is megvetette a lábát. A fokozatosan birodalommá vált cég kezében – amely szoros kapcsolatban áll a szaúdi királyi családdal – építőipari (például repülőtér, lakóingatlan, csatornák, hidak, autópályák), telekommunikációs (Baud Telecommunications Company), ingatlanpiaci és olajipari tevékenység egyaránt fellelhető.

Projektjei révén nemcsak Szaúd-Arábiában és az Arab-félszigeten, hanem amerikai, észak-afrikai és európai vállalkozásokban is érdekelt a cég. Nem túlzás a vállalatbirodalom jelző, hiszen mintegy 100 társaságot és 11 ezer cégcsoportot (többek között Bejrútban, Kairóban, Ammanban, Dubaiban, Londonban és Genfben) tart fenn, összesen 11 ezer alkalmazottal.

A piramis alakú rijádi felhőkarcoló (forrás: architecturelist)

A piramis alakú rijádi felhőkarcoló (forrás: architecturelist)

Királyi megrendelések

A Saudi Binladin Group tervezte és építette az 1950-es években a Szaud-Arábiát átszelő al-Hada utat, amelyen egészen Mekkáig juthattak el a zarándokok, illetve a szaúdi királyi család felkérésére felújította a mekkai és a medinai mecsetet. A cégcsoport nevéhez fűződik a piramis alakú rijádi felhőkarcoló (a Fájszália Center), a mekkai Nagy Mecset bejáratával szemben felhúzott, nagy vitát kiváltó felhőkarcoló, valamint a jeruzsálemi Al-Aksza mecset restaurálása is. Az öbölháború idején pedig amerikai katonai létesítményeket (laktanyákat és repülőtereket) épített Szaúd-Arábiában.

A Mekkához közeli Dzsamarat híd – amely a háddzs szinte minden esztendejében halálos áldozatokat követelt – átépítésének is a Saudi Binladin Group volt a kivitelezője. A körülbelül 224 milliárd forint költségvetésű beruházás eredményeként 2006 óta már többszintes a hídrendszer, tíznél több be- és kijárat várja a zarándokokat. Ahogy a Dzsamarat híd felújítását, úgy a dzseddai Abdul Aziz király nemzetközi repülőtér háddzs-termináljának az átépítési projektjét is a vállalatbirodalom szerezte meg.

A King Abdullah Economic City látványterve (forrás: kingabdullahcity.com)

A King Abdullah Economic City látványterve (forrás: kingabdullahcity.com)

Gigaprojektek

A vállalatbirodalom az arab világ szinte minden gigaberuházásában megtalálható. Jelenleg az Arab-félsziget legnagyobb projektében vesz részt, a 2005-ben indult, közel 30 milliárd dolláros költségvetésű Abdullah király gazdasági város (King Abdullah Economic City – KAEC) névre keresztelt beruházásban. A Mekka és Medina között elhelyezkedő, több mint 170 millió négyzetméter nagyságú fejlesztés nyomán egy új központ létesülne 2020-ra a Vörös-tenger mellett, amely a tervek szerint átvenné a túlzsúfolt szaúd-arábiai nagyvárosok gazdasági szerepét. Ezt többek között nemzetközi repülőtérrel és szerteágazó vasúti vonalakkal érné el. A Saudi Binladen csoport is oroszlánrészt vállal a beruházásból, ugyanis egy 34,5 millió dolláros útépítési szerződést nyert el, sőt 1040 luxuslakás megépítésére is felkérést kapott.

Szaúd-Arábia mellett egyiptomi, jemeni és szíriai megaberuházásokból is alaposan kiveszi a részét a társaság. Míg Egyiptomban és Jemenben – akárcsak Kuala Lumpurban és Port Szudánban – modern repülőtéri terminálokat tervezett meg, addig az 500 millió dolláros damaszkuszi Nyolcadik Kapu nevű beruházásból (amely a belvárostól negyedórára létesül) a csatornázási, elektromossági, útépítési és telekommunikációs munkálatok hárulnak rá.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik