Élet-Stílus

Új vagy hároméves kocsit vegyünk hitelre?

Érdemes-e három év körüli használt kocsit venni hitelre, vagy legyen inkább az új? Megéri-e a használt autókkal járó nagyobb kockázat, mennyivel rosszabb ilyenkor a hitelkonstrukció? Konkrét példán keresztül vizsgálódtunk.

Egy autóhitelnél már az sem mindegy, hogy például a használt autót kitől szeretnénk megvásárolni. Hitelezési szempontból akkor van egyszerűbb dolgunk, ha egy kereskedő mellett voksolunk, aki teljesen biztos, hogy kapcsolatban áll egy vagy több pénzintézettel.

Egy bejáratott közvetítővel a bank szívesebben üzletel, és a vásárló is jobban jár, aki feltehetőleg csak nagyobb jutalakért dolgozó ügynökséget találna egyénileg – mondja Földesi Sándor, a MKB-Euroleasing Autóhitel Zrt. direkt értékesítési osztályvezetője.

Ugyan a bankok egyre jobban megválogatják ügyfeleiket az egyre nagyobb mértékű eladósodás miatt, mégis rendkívül egyszerű ma Magyarországon autóhitelhez jutni. A pénzt gyakorlatilag boldog-boldogtalan megkapja, kivéve ha az igénylő neve szerepel az anno BAR-listaként (ma KHR) elhíresült adóslistán.

Földesi szerint új autónál ugyan engedékenyebbek a bankok, mint egy használt esetében, de lényegi különbségek nincsenek. A THM általában rosszabb néhány százalékkal, ha nem vadiúj az autó, de ugyanúgy lehet cascóval, és casco nélkül is igényelni az összeget, mint az újhoz, akár 10 évre is.

Hány évre?

Azt azért nem árt tudni, hogy a 8 évnél hosszabb futamidőt már nem szokták tiszta szívvel ajánlani a bankok, sőt szerencsére az autókereskedők sem. Az ilyen konstrukciók gyakorlatilag mindenkinek ártanak.

A legnagyobb vesztes természetesen maga a vevő, aki a futamidő alatt biztosan nem tudja eladni az autóját, mivel az kevesebbet ér, mint amennyivel a banknak tartozik. Magyarán keményen fizetnie kell, ha át akar ülni egy másik autóba, vagy esetleg le akarja zárni a hitelszerződését. Általában százezres nagyságrendű eltérésről van szó.

Új vagy hároméves kocsit vegyünk hitelre? 1

Az ilyen hosszú távú ügyletekkel a bank is kockáztat, mivel a hosszabb futamidő alatt nagyobb rá az esély, hogy az adós fizetésképtelenné válik, valamint a kereskedőknek sem jó, mert az autójától megszabadulni képtelen tulajdonost nem lehet másik autóba átültetni.

Nézzük a konkrét példát. Vásárlónk Attila havi 45 ezres keretből gazdálkodhat, 800 ezres önrészt tud felkínálni a kiszemelt 2,5 millió forintos Focushoz.

Ilyen számok mellett a havi limitet pont 4 éven keresztül kellene fizetnie, mindazt úgy, hogy mellé már a casco sem kötelező. Amennyiben vállalja a casco fizetését is, úgy 2 ezer forinttal kevesebbet, 43 ezret kellene fizetni minden hónapban, plusz a casco díját.

Sajnos a casco nélküli összeg alig magasabb, így ma sokan választják ezt a látszólag egyszerűbb megoldást. Ez a lépés szintén kerülendő, mert egy komoly baleset, esetleg lopás esetén erős hátulütője van a plusz biztosítás hiányának. Ilyen eseteken a banki szerződés lezárására kerül sor, amihez a hátralévő hiteltartozást egy összegben kell teljesíteni. Ez roppant kellemetlen tud lenni.

Attilának szerencséje van a Focusszal, mivel ez az egyik legkedvezőbb összeggel cascózható autó. Ötezer forintos havi díjból is megúszható. Ha egy évvel kitoljuk a futamidőt (5 évre), akkor már csak havi 37 ezer forint a részlet, ami még a cascoval együtt sem haladja meg a 45 ezer forintos limitet. Ennyit megér a biztonság.

Mi van, ha új?

A kiszemelt használt Ford új korában erős alkudozás után is nagyjából 4,2 millió forintért lenne csak haza vihető. Ebben már van klíma, alufelni, és az alapmotor helyett az erősebb 1,6-os.

A 800 ezer forintos önerő ide már kevés lenne, 5 éves futamidő esetén havi 69 ezer forinttal lenne szegényebb a család, ami jóval nagyobb kiadás a tervezettnél. A 45 ezer forintos limit még 1 millió forintos önerővel is csak 8 éves futamidőre jönne ki, viszont itt a korábban említett hátrányokkal kellene számolni, amennyiben eladásra kerülne a sor.

Jól látszik, hogy nem érdemes feltétlenül az új autóhoz ragaszkodnunk. Egy 3 éves autón könnyedén spórolhatunk 30 százalékot is az újkori árhoz képest, ez pedig tízezres nagyságrendben jelentkezhet a havi törlesztésben.

Saját érdekünkben óvakodjuk a minimális indulórészletektől, a hosszú futamidőtől és a casco hanyagolásától is. Ha mégis utóbbiban gondolkodunk, kérdezzünk rá az integrált hitelkonstrukciókra, amelyeknél a törlesztőrészletbe építik be a casco árát is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik