Az indokok régóta nyilvánvalóak, a YouTube mindent elsöprő sikere nyomán valamit lépnie kell a médiapiac többi résztvevőjének. Mielőtt maga a YouTube jelentkezik szerkesztett internetes tévéadással. Erről már régóta szólnak a hírek.
Maga a probléma és a rendszer tehát nem ismeretlen, mégis a nagy tévétársaságok úgy álltak hozzá, hogy csak vesztesei lehetnek ennek az üzletnek, hiszen ki akar majd előfizetni rájuk, ha kvázi ingyenesen nézhetők a neten. Szakértők szerint még mindig nincs egy olyan hatékony üzleti modell a kezükben, ami egy reklámokon alapuló video a neten szolgáltatást jól eltartana.
Az eddigi merev elutasítást azonban mostanra láthatóan felváltotta a jó piaci beágyazódás igénye. Az egyik legújabb ilyen szolgáltatás a Hulu, amely online video-on-demand (VOD), vagyis igény szerinti videoszolgáltatást nyújt az interneten keresztül. Mindezt egyelőre ingyenesen, csupán a műsorok előtti reklámokat kell „elviselni”.
Általában ezen szolgáltatások léte azon múlik, kiket tud maga mögé állítani. Nekik az NBC Universalt és a Rupert Murdoch-féle News Corpot sikerült megnyerniük. A hírek szerint ezt a szolgáltatót fogja választani a Fox csatorna is, amely a Simpson vagy a Heroes gazdája.
Webtévé műsora (joost.com)
Az ilyen rendszerek sikerének másik záloga, hogy a felhasználóknak milyen pluszcsomagot tud nyújtani a „rendes” tévékkel szemben. A Hulun ennek szellemében feltölthető bármilyen saját videotartalom, amely megosztható az ismerősökkel. A tervek közt szerepel a nagy közösségi szájtokkal való együttműködés is.
Ugyanezen a pályán jelentkezett a héten az Adobe is. Kiadták asztali médialejátszó szoftverüket, az Adobe Media Playert. Ezen online vagy offline formában lehet tv-műsorokat és egyéb videókat nézni a neten keresztül.
Az ő cégeik a CBS, az MTV Networks, a Universal Music Group. Az elérhető műsorok közt ott van a Star Trek, a Merlose Place, a MacGyver, a Big Brother vagy a CSI: Miami helyszínelők.
Webtv vagy IPtv
A web-alapú tv vagy más néven InternetTV egy a nyilvános hálózatot használó, fájlmegosztáson alapuló technológia, szemben a IPTV-vel, amely egy szolgáltató által fenntartott zárt hálózati rendszerre épül.
A videók között a szolgáltató (pl. MTV) vagy a kategória (pl. hírek) megadása után böngészhetünk. Összeállíthatjuk kedvenc videóink listáját, és feliratkozhatunk a különböző műsorok csatornáira, így új epizód megjelenése esetén azonnal hozzáférhetünk a tartalomhoz.
Az Adobe emellett beindította az itt fogható Adobe TV-t is, amelyen a cég szoftvereit használó grafikusoknak, fotósoknak, kiadványszerkesztőknek nyújt hasznos tanácsokat.
Talán meglepő, de a briteknek a cél érdekében még az állami kézben lévő BBC-t és a legnagyobb kereskedelmi adókat, a ITV-t, illetve a Channel 4-t is sikerült összebékíteniük. Itt a közös vállalat még az idén létrejöhet, hogy minél hamarabb megkezdhessék az online adást.
További érdekes kérdés, hogy a mai „nagyokat”, mint a Joost, vagy az őskövületnek számító Vuze and Veoh-t, amelyet még 2003-ban indítottak, hogyan fognak versenyben tartani. A Joost helyzeti előnyét kihasználva partneri megállapodásokat próbál kötni nagy stúdiókkal és tv-szolgáltatókkal. Egy másik rendszer, a Babelgum pedig a független filmek felé vette az irányt, olyannira, hogy még online filmfesztivált is rendez.
Az mindenesetre jól látszik, hogy itt az ideje elfoglalni a jó pozíciókat, mert az internetfelhasználók így vagy úgy, de kiszolgálják magukat, és érdemesebb mindezt úgy tenni, hogy legális keretek közt reklámbevételekkel megspékelve teszik.