Élet-Stílus

Parkolót építene Demszky a kamionokból

A kamionok behajtási díjaiból parkolókat építene a főváros. A budapesti kereskedők egy része szerint viszont emiatt drágulhat a fővárosban a kenyér és a benzin.

Ha kisteherautókkal szállítanák a fővárosi boltokba az árukat, akkor a fuvarozóknak mindössze napi 270 forintjukba kerül majd behajtani azokra az utakra, amelyek a főváros terve szerint díjkötelesek lesznek ezentúl. A teherautókra kivetett díj a 7,5 tonna fölötti kamionoknak lesz a legdrágább, mert a városvezetés elsősorban ezeket szeretné kitiltani a fővárosi utakról.

Demszky Gábor elmondása szerint a díj nem jelentős a vállalkozások forgalmát figyelembe véve. A főpolgármester újságírók előtt úgy érvelt, hogy egy élelmiszerlánc esetében a boltok éves forgalmának mindössze 0,8 százalékát kell útdíjra kifizetni, ez pedig nem lehet jelentős összeg. Ha pedig a behajtási engedélyt egy évre előre vásárolja meg valaki, akkor 10 százalék engedményt kap, de 20 százalék kedvezményre apellálhatnak azok is, akik hétvégén nem közlekednek teherautóikkal.

Kamionsor a Hungárián (fotó:MTI)

Kamionsor a Hungárián (fotó:MTI)

A fuvarozószervezetekkel kötött megállapodás értelmében számos fővárosi főút díjmentes lesz, és a legtöbb ipari üzemhez vezető út is díjmentes lesz a célforgalmú teherautók számára.

A díjat a 3,5 tonna fölötti teherautókra kell fizetni, a legalacsonyabb díjtétel havi 5000 forint, de a legújabb, Euro5 környezetvédelmi normának megfelelő járművek csak a díj felét fizetik – mondta ezzel kapcsolatban Hagyó Miklós városüzemeltetési főpolgármester-helyettes.
(Plusz az éves és a hétvégi díjkedvezmény.)

Demszky elképzelései szerint az első évben beszedni tervezett 2 milliárd forintból P+R-parkolókat fognak építeni, idén elsőként a XVII. és a XXII. kerületben. Itt a személyautók egy buszjegy áráért parkolhatnak egész nap, de BKV-, MÁV- és Volán-bérlettel ingyenes lesz a használatuk.

A főpolgármester úgy fogalmazott, a városvezetés nem riad vissza további radikális lépésektől sem. Szeretnék elérni ugyanis, hogy a leginkább légszennyező járművel egyáltalán ne hajthassanak be Budapest belvárosába. A Berlinben és Kölnben már bevezetett matricás rendszer bevezetéséhez azonban szükség lenne a KRESZ módosítására, ehhez azonban még időre van szükség.

Demszky nem aggódik a teherfuvarozók már zajló demonstrációjától. Lapunk kérdésére úgy fogalmazott: ha népszavazást rendeznének a kérdésben, biztosan ők nyernének.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik