Élet-Stílus

Szerintünk Chuck Norris építi az M0-s hidat

admin
admin

2008. 03. 07. 07:25

Kint jártunk a jelenleg folyó gigaberuházások közül a zökkenőmentesebbnél. Szóval nem a metróépítésen. Az M0-s körgyűrű egyik legfontosabb láncszeménél, az épülő Megyeri-hídnál tettük tiszteletünket. Titkok a híd naplójából, valamint minden, amit a darukról tudni akartál, de soha nem merted megkérdezni.

A munkaterület legérdekesebb része talán a 120 méter magas, a pillérekhez erősített daruszerkezet. Kiváltságos embernek tekintheti magát egy olyan ember, aki minden nap főnökétől ilyen távol, nyugiban dolgozhat. A valóság azért elég spártai.

A darusoknak például nincs liftjük. Egy ilyen 120 méter magas építménynél ezért 15 perces tornamutatvány, míg a kezelő felküzdi magát a munkahelyére. Valószínűleg emiatt az első félórát azzal tölti, hogy leül pihenni. Nem is rohangál le cigiszünetre, meg másra sem, pedig nincs fent toalett. A legenda szerint a darus reggel felmegy egy üveg teával és este lejön egy üveg teával, minden nap. Megállapítható, hogy a darukezelők nem szeretik a teát…

És hogyan épül egy daru, egy másik daru építi? De akkor ki építette minden daruk első daruépítő daruját? Feszítő kérdések, pedig a darugenezis nagyon prózai. Aki nem akar csalódni, az most ne olvasson tovább, hanem ugorjon ide! *

Szóval egy daru nagyjából úgy épül, hogy a kis daru – már a karjával együtt – mindig maga alá építi saját magát. Ehhez egy olyan csúsztatható szerkezetet építenek a daru szárára, amely képes berakni egy daruelemnyit, így tulajdonképp maga építi magát.

*A hídépítésben amúgy egyébként is van valami Chuck Norris-i. Mert az ugye nyilvánvaló, hogy amikor a “texasi kopó” például lenyom egy fekvőtámaszt, akkor nem ő emelkedik el a földtől, hanem maga a bolygó távolodik el tőle kartávolságnyira. Na, a hídépítés pont így működik.

Egy, a hídszerkezet méretéhez képest kis géppel ugyanis, a híd végénél folyamatosan születő 22 méteres hídszakaszokat megemelik egy kicsit, és csúsztatják egymás felé. Emel, csúsztat, letesz, visszamegy. Ez maga a folyamat. Azt gondolnánk mindez iszonyú lassú. Mint végigállni egy Hungária körúti dugót. Hát nem! A hídszakasz ugyanis 3 óra alatt megteszi a 22 métert.

A száraz tények

A híd 2 km hosszú lesz. Budakalász és Újpest között fog húzódni, építési költsége 61,9 milliárd forint. Előreláthatólag 2008 augusztusára készül el. Irányonként 2 sávot építenek, és az átlagosnál szélesebb leállósávok szolgálják a biztonságot. Északi oldalára kerékpárutat, a déli oldalára gyalogutat terveznek. A híd a Szentendrei-sziget felett húzódik, a szigetre környezetvédelmi okok miatt nem lesz leágazása.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Gödöllő, 2014. március 1.
A Szent István Egyetem központi épülete. A műemlék épület Kertész K. Róbert és Sváb Gyula tervei alapján 1923-1929 között neobarokk stílusban épült. Az egyetem előtt áll Árpád-házi Kálmán herceg szobra, Róna József szobrászművész 1931-ben felállított alkotása.
MTVA/Bizományosi: Faludi Imre 
***************************
Kedves Felhasználó!
Az Ön által most kiválasztott fénykép nem képezi az MTI fotókiadásának, valamint az MTVA fotóarchívumának szerves részét. A kép tartalmáért és a szövegért a fotó készítője vállalja a felelősséget.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.