Élet-Stílus

Teszt: Nissan Tiida – egy furcsa ritkaság

Mivel nem vagyunk egyformák és 50 felett több embernek van pénze új autóra, mint harminc alatt, így a Tiidának is megvan a közönsége. Sőt, rajongókkal is bír, akik pénzt adnak érte, itthon tavaly májustól január végéig 244 kelt el belőle.

Eredetileg azt terveztük, hogy a Tiidával elvisszük valamely nyugdíjasotthon
lakóit egy kis furikázásra, elfogyasztani egy habos kávét és közben felmérjük,
mennyire tetszik nekik a gépsárkány.


Szervezési nehézségek miatt ez sajnos elmaradt, pedig az ő
életükben bizonyára érdekes színfolt lett volna az az autó, amelyet sohasem
szántak színfoltnak. A Note meg a Qashqai közötti űrt kitöltő és hozzánk
Mexikóból behajózott Tiida ugyanis használati tárgy.


Most kicsit azért szégyellem magam, mert például az ötajtós
majd a limuzin Tiidával vagy az SX4 Sedánnal autózva többen is beszédbe
elegyedtek velem, míg más átlagos autók nem sarkallnak kommunikációra korosodó
vadidegeneket.

Állva: ötös

Mit mondhatunk nekik a Tiidáról? Röviden azt, hogy bár ne
volna ennyire drága. A tesztelt Tekna-kivitel listaára ötmillió forint, aminél
okosabb beérni a sokféle földi jóval felszerelt Acentával, hat kilóval
kevesebbért.

Ha egy autó nem helyváltoztatásra szolgálna, hanem elég
volna egy helyben tölteni vele az időt, nekem a Tiida volna az egyik kedvencem
a kategóriában. Szépen összeválogatták az árnyalatokat hozzá és az anyagokat
sem az alsó polcról vették le hozzá.

Képgaléria (vezess.hu)

Képgaléria (vezess.hu)

A világos műszerfal színre elegáns, elhiszem róla, hogy nem
fog zörögni évek múlva sem, a tetőoszlopokat bársonyos tapintású szövet borítja
és rendes textilkárpit díszíti az ajtókat. Ez csak a körítés, de az ülések
rendben vannak, egy feneketlen női retikül tartalmát is elnyeli a sok
térképzseb, rekesz és fedél mögötti üreg.

A Tiida a maga
nemében a keskenyebb modellek egyike és nem is egy langaléta típus, de akkora
benne a hely, amit nem is értünk. A limuzinban nem láttuk viszont az ötajtós
tologatható hátsó ülését, de az egyszerre teherhajónyi csomagtérrel és a ritka
bőséges hátsó lábtérrel nincs is szükség a variálásra.

Úgy megy, mintha nem is 1,6-os volna

Nem vártunk sok jót tőle, bár a Micra 160 SR-ben nagyon
fickós volt, de az kisebb és könnyebb is. Aztán a robbanékony motor visszaadta
a hitet az 1,6-os családi autókban! Ma ilyen jó 1,6-os szívómotort talán a
308-ban, az Aurisban és a Cee’dben találni.


Megvadít egyszerűen azáltal, hogy nem a senyvedésről, a
lemondásról szól, mint ekkora motorral annyi európai kompakt autó. Szépen
elforog, nagyon él, ha tapossuk, amire nem sokáig volt sok lehetőség, mert a
Tiidát is bevontuk a benzinspórolási módszerek harcába.

Amilyen jó a motor, annyira kelletlen a váltó. A hosszú
száron öt fokozat akadozik, ha már ennyire anti-japán, legalább egy hatodik
elkelne benne egy ilyen jó erős géphez. A futómű még jobban lehűti az embert,
csak semmi izgágaság.

50 felettiekre vár ez a hely

Mehetünk bárhogy, a Tiida nem babrál ki velünk, de nem is
lesz benne több örömünk egy menzai tökfőzeléknél mócsingos pörköltzsírral. A
hórihorgas szedán hajlik jobbra, dől balra, közben még csak nem is kényelmesebb
a rugózása az átlagnál.



Ennek ellenére a Tiida számomra a profizmust jelzi, mert a
Nissan nagyon más autókat is kínál. Aki ült már 350Z-ben vagy a Tiidához
közelebb álló Qashqaiban, az látta, hogy a Nissan tud rendesebb váltót és
sokkal jobb futóművet is csinálni.

Attól profi a Tiida, hogy azt adja a megcélzott közönségnek,
amire az feltehetően vágyik, legalábbis a gyár szerint. Vannak emberek, akiket
az autózás nem inspirál, nem várják el a fantázia szárnyalását és az kell
nekik, amit ez az autó tud: sok hely, tisztességes ülések, zavarmentes üzem és
barátságos, minőségi belső tér. Ha így vesszük, a tüzes motor még sok is nekik.

Jobb a 4,4 milliós

A többiek kedvéért azért elférhetett volna a tengelyirányú
kormányállítás, az egy nyomásra fel-le végigszaladó ablakemelő, főleg ezen az
áron.


A tesztelt kivitel ötmilliós árán ne akadjunk ki, mert van
ennél okosabb választás. A sokkal értelmesebb Acenta-modell 4,4 millió forintba
kerül, ami a gazdag biztonsági és kényelmi felszereltség tükrében emészthető
összeg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik