Élet-Stílus

Törvényen kívüliek a mopedautók

Az itthon alig ismert, de az EU-ban népszerű mopedautókkal a hazai szabályozás nem tud mit kezdeni: a hatóságok sem segédmotoros kerékpárként, sem autóként nem hajlandóak forgalomba állítani a járműveket – olvasható a Figyelő legfrissebb számában. A járműveknek ennek ellenére van piacuk, mert olcsók és keveset fogyasztanak.

Devecser, az Ajkától pár kilométerre fekvő dunántúli település, évek óta a nyugat-európai országok nagyvonalú lomtalanítási akcióiból jól megélő „nagykereskedőiről” híres. Egy-egy kapualjban egész érdekes dolgokat kínálnak. Az egyik, a világhálón is hirdető vállalkozó itt-ott málló vakolatú háza előtt megállni is alig lehet, miként a hátsókert is pöttöm, buborékszerű „masinákkal”, furcsa – autónak kicsi, makettnek nagy – szerkezetekkel van tele. Mintha egy műszaki érzékű Micsurin keresztezte volna a személyautót a fűnyíróval. Vannak köztük töröttek is, de rendszám az új kinézetűeken sincsen. A helyi kereskedők a közeli osztrák és olasz bontókat járják, a négykerekű jószágok zöme onnan érkezik – olvasható a Figyelő legfrissebb, csütörtökön utcára kerülő számában.

700 ezer forint, 50-es végsebesség

A kereskedőnél már 700 ezer forintért lehet működő darabot kapni, 400 köbcentis, kéthengeres dízelmotorral; a masina kezelése egyszerű, mint egy automata robogóé, s úgy is gyorsul a végsebességig, 50 kilométer/órás tempóig.

„Nem kell hozzá szinte semmi. Se rendszám, se regisztráció, még súlyadó, zöldkártya sem” – próbál kedvet csinálni az üzlethez az eladó, aki szerint még parkolási díjat sem kell fizetni, s összesen 4 ezer forint az éves kötelező biztosítás. „Sima robogóvizsgával mehet vele egy 14 éves gyerek is” – tesz rá egy lapáttal, de a tromfot a végére hagyja. „Az is vezetheti, akinek mondjuk egy pár sör miatt bevonták a jogsiját, mert nem kell B kategória hozzá.”

Azzal az aprósággal már nem rontja az üzletét, hogy mindez csak a „régi” EU-tagállamokban van így. Magyarországon a moped-autóst a gyakorlatban törvényen kívülinek tekintik az utcán. Ha a rendőr megállítja, rosszabb esetben már írja is az akár 6 számjegyű csekket. Súlyosbító körülmény, ha ketten ülnek a kocsiban, az meg pláne, ha csak 14–15 éves a sofőr. Ilyenkor a gyereket 50–60 ezerre, a kedves papát akár 90 ezerre is elmeszelték tavalyig, s az idén még emelkedtek is a büntetési tarifák.

Kusza viszonyok

Az, hogy kinek van igaza, jelenleg nem teljesen egyértelmű. A rendőrök egy jogszabálynak nehezen nevezhető közlekedési hatósági állásfoglalás alapján büntetnek, amely nem tekinti segédmotoros kerékpárnak e konstrukciókat. A kérdésben illetékes gazdasági és közlekedési tárca sajátos álláspontra helyezkedett, se igent, se nemet nem mond. A „moped-autó” fogalom ugyanis hiányzik a KRESZ-ből. Jövőre előreláthatólag változik a közlekedési szabályzat, s rendezi ezt a kérdést is, ám elvileg már most sem lehetne semmilyen akadálya annak, hogy forgalomba kerülhessenek az uniós típusjóváhagyással rendelkező járgányok.

A gyakorlatban azonban a hatóság dönt arról, hogy az eszköz mely járműfajtába sorolva vehet részt a közúti forgalomban. S mivel a moped-autó kivitelezése – a vezető és az utasok elhelyezésének módja, a kezelőszervek működtetése – közelebb áll a személygépkocsihoz, mint a segédmotoros kerékpárhoz, ma csak autóként lehet(ne) forgalomba helyezni. A konstrukció azonban a személygépkocsira vonatkozó műszaki, biztonsági feltételeknek természetesen nem felel meg, hiszen eleve más kategória előírásai szerint gyártják és használják EU-szerte.

Félti a pénzét az állam?

Sokak szerint elsősorban költségvetési, önkormányzati bevételi megfontolások húzódnak meg amögött, hogy Magyarország több évvel az uniós csatlakozást követően e téren még mindig szembemegy a közösségi regulákkal.

Más uniós országban ugyanis nem kell adózni a moped-autó után. Becslések szerint a központi költségvetés és az önkormányzati szféra – az átírási illeték, a teljesítményadó, a műszaki és környezetvédelmi felülvizsgálati díj elmaradása okán, továbbá a díjmentes parkolás, illetve a kisebb fogyasztás okozta szerényebb áfa-bevétel miatt – milliárdokról mondhatna le, ha személygépkocsi helyett néhány tízezer ember moped-autót használna a jövőben.

(A Figyelő a legfrissebb számában bemutatja Bander Ferencet, aki magánéletét és vagyonát feladva küzd a moped autók legalizálásáért. A lapból megtudhatja azt is, mennyibe kerül egy ilyen járgány újonnan és használtan, mennyit fogyaszt és miért drága a javíttatása.)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik