Élet-Stílus

Vezetési tippek közúti korcsolyapályára

Idén az Országos Meteorológiai Szolgálat szerint november 11-én esett először jelentős mennyiségű hó, de valódi hóhelyzet csak az elmúlt héten adódott. Itt az idő gyakorolni és örvendezni, ideális esetben egy reptér betonján, de másutt is hasznos próbára tenni az autót.

De hol biztonságosak a körülmények? A Felvonulási tér nem alkalmas, az áruházi parkolókban is könnyű lezúzni az autót, esetleg más kocsiját is, a Hajógyári-sziget sem életbiztosítás. A behavazott hegyi közutakon végképp nem szeretnénk tetőre borítani az autót, jó esetben megúszva sérülés nélkül, csak az anyagi kárral.

De létezik a járdaszigetektől, falaktól-gödröktől mentes tököli reptér, és ott van Székely Gyula, aki az összes tanulni vágyó autósnak szervez havas tréningeket. A 80 centi vastag beton keményen átfagyott az elmúlt hónapban, ezért ha esik a hó, meg is marad rajta.

Driftelés is van

Háromféle autóval vettünk részt a félnapos téli tréningen. A leggyakoribb fronthajtást egy Audi A3 képviselte, a hátsókerekes Ladák, Mercedesek és BMW-k nevében egy SsangYong Actyon Sportsra szavaztunk, a 4×4-es frakció színeiben egy Jeep Compass indult.

A havon végrehajtott feladatok között volt vészfékezés, kanyarban megcsúszás és ennek korrigálása, gyors sávváltás, majd visszatérés. Aztán jött a szabad pályahasználat, amikor kedvünkre úsztathattunk a jó SsangYongban vagy a hátra is hajtó Compasszal, de az A3-nak is örültünk.

A Havas tréning

: 5000-25 000 forint

Skoda Octavia a bemutatóautó

A gyakorlás helyszíne a tököli volt katonai reptér úthálózata. Részvételi feltétel a téli gumival felszerelt saját autó, a sebesség a feladatoktól függően 50-90 km/óra.

A pályákon többek között havas úton történő vészfékezést, adott ponton történő megállást, hirtelen sávváltást és visszatérést, illetve az autó orrának-farának megcsúsztatását és összeszedését gyakorolhatjuk.

Létszámtól függően a félnapos (négy óra vezetésből álló) tréning ára 12 500-15 000 Ft/fő. (Egy tank benzinbe kerül a félnapos gyakorlás.)

A reggel 9-től 16:30-ig tartó, ebédet is tartalmazó képzés 22 500-25 000 forintba kerül, a maximális létszám 8 fő/csoport. Létezik kétórás hóban autózás is 5000 forintért.
Ebben az összegben is háromféle pálya használata van benne, de a tréningek feladatai és haszna nélkül húzhatjuk a kéziféket vagy nyomhatjuk a gázt. Videók és információ a www.vezetestechnika.eu weboldalon.


100-zal, hóban

Nyitásként 100-ról vészfékeztünk. Az elején ijesztően nem lassul semmit az autó, csak hasít előre a hóban és még mindig 80-at mutat az óra. Rossz belegondolni, hogyan állnak meg azok, akik a behavazott autópályán mennek ennyivel.


Vezetési tippek közúti korcsolyapályára 1

Jégrevű – KÉPEK



Szlalomozáskor az Actyon Sportsban volt a legnehezebb dolgunk, gázt adva azonnal kifarolt, míg az alapvetően fronthajtású Jeep és a csak elöl hajtó Audi intenzív kormányzással, de könnyebben irányítható maradt.

Költözés a bóják közé

A kikerülési teszteken is volt mit tanulnunk, az eredeti sávba történő visszatéréskor könnyen kitörtek az autók, amiből itt nincs baj. Ha elkésik az ellenkormányzás, legfeljebb a gumikúpokat tarolhatjuk le, nem a buszmegállót.

A cél éppen az, hogy fokozatosan emelt sebességgel eljussunk a határokig, ezért a szlalomozást, a kikerülés és sávváltási feladatokat is egyre gyorsabban hajtottuk végre az adó-vevőn kapott tanácsok beépítésével.

Jégen hasonlított egymásra legjobban a három autó vezethetősége kikapcsolt ESP-vel. Aki a jeges kanyarívre túl gyorsan érkezett, az a pályát övező havas füvön lassult csak le, a korrigáló gázelvétel ellenére mindhárom autó orra kicsúszott az ívről. Ha gázt is adtunk, akkor a Jeep és a pickup az orrtúrást kifarolásra cserélte.

—-Amatőr rali—-

Az Audi havon is megmaradt finoman kezelhető, jóindulatú autónak, izgalmakért itt a kézifékhez kellett nyúlni. Olyan kezesen fordult keresztbe, mintha erre volna kitalálva. Örültünk, de nem ért annyira fülig a szánk, mint az automatikusan bekapcsoló 4×4-es Jeep Compassban és az alapesetben hátul hajtó, de kapcsolható összkerekes platósban.

A terheletlen SsangYong kalandosan terelgethető az első hajtás rákapcsolásáig. Amikor csak a két hátsó kerék kapja meg a dízel nyomatékát, alig képes elindulni jégen, hóban viszont világraszóló élvezet driftelni a nagyvassal. 4×4-üzemben nehezebben, de szelídebben fordul keresztbe, viszont így a jeges kanyart is végigvitte keresztben, ahol addig csak megpördülni sikerült.

Nem ilyen makrancos a Jeep Compass. Biztonságosabb, pontosabban irányítható és kicsit kéreti magát, mire kilinccsel megy előre. Ha a gázon maradunk, a hátulra is megérkező hajtás megteszi a magáét. Ha megindult keresztbe, ralipilótaként jöhetünk ki a kanyarokból, koppig visszatekert kormánnyal és négy kerékkel okádva a havat. Ezek voltak az instruktori támogatás nélküli körök, de az örömmámornál fontosabb a téli tréning másik vetülete: a biztonságosabb autózás nehéz körülmények között.

Mindez félnapos változatban egy tank benzin áráért, veszélytől és vaduló állatoktól mentes környezetben. Kötelező program az autórajongóknak és azoknak is, akik a családjukkal szeretnének biztonságosabban autózni a jeges, havas, ónos esős évszakban.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik