De létezik a járdaszigetektől, falaktól-gödröktől mentes tököli reptér, és ott van Székely Gyula, aki az összes tanulni vágyó autósnak szervez havas tréningeket. A 80 centi vastag beton keményen átfagyott az elmúlt hónapban, ezért ha esik a hó, meg is marad rajta.
Driftelés is van
Háromféle autóval vettünk részt a félnapos téli tréningen. A leggyakoribb fronthajtást egy Audi A3 képviselte, a hátsókerekes Ladák, Mercedesek és BMW-k nevében egy SsangYong Actyon Sportsra szavaztunk, a 4×4-es frakció színeiben egy Jeep Compass indult.
A havon végrehajtott feladatok között volt vészfékezés, kanyarban megcsúszás és ennek korrigálása, gyors sávváltás, majd visszatérés. Aztán jött a szabad pályahasználat, amikor kedvünkre úsztathattunk a jó SsangYongban vagy a hátra is hajtó Compasszal, de az A3-nak is örültünk.
A Havas tréning
: 5000-25 000 forint
Skoda Octavia a bemutatóautó
A gyakorlás helyszíne a tököli volt katonai reptér úthálózata. Részvételi feltétel a téli gumival felszerelt saját autó, a sebesség a feladatoktól függően 50-90 km/óra.
A pályákon többek között havas úton történő vészfékezést, adott ponton történő megállást, hirtelen sávváltást és visszatérést, illetve az autó orrának-farának megcsúsztatását és összeszedését gyakorolhatjuk.
Létszámtól függően a félnapos (négy óra vezetésből álló) tréning ára 12 500-15 000 Ft/fő. (Egy tank benzinbe kerül a félnapos gyakorlás.)
A reggel 9-től 16:30-ig tartó, ebédet is tartalmazó képzés 22 500-25 000 forintba kerül, a maximális létszám 8 fő/csoport. Létezik kétórás hóban autózás is 5000 forintért.
Ebben az összegben is háromféle pálya használata van benne, de a tréningek feladatai és haszna nélkül húzhatjuk a kéziféket vagy nyomhatjuk a gázt. Videók és információ a www.vezetestechnika.eu weboldalon.
100-zal, hóban
Nyitásként 100-ról vészfékeztünk. Az elején ijesztően nem lassul semmit az autó, csak hasít előre a hóban és még mindig 80-at mutat az óra. Rossz belegondolni, hogyan állnak meg azok, akik a behavazott autópályán mennek ennyivel.
Szlalomozáskor az Actyon Sportsban volt a legnehezebb dolgunk, gázt adva azonnal kifarolt, míg az alapvetően fronthajtású Jeep és a csak elöl hajtó Audi intenzív kormányzással, de könnyebben irányítható maradt.
Költözés a bóják közé
A kikerülési teszteken is volt mit tanulnunk, az eredeti sávba történő visszatéréskor könnyen kitörtek az autók, amiből itt nincs baj. Ha elkésik az ellenkormányzás, legfeljebb a gumikúpokat tarolhatjuk le, nem a buszmegállót.
A cél éppen az, hogy fokozatosan emelt sebességgel eljussunk a határokig, ezért a szlalomozást, a kikerülés és sávváltási feladatokat is egyre gyorsabban hajtottuk végre az adó-vevőn kapott tanácsok beépítésével.
Jégen hasonlított egymásra legjobban a három autó vezethetősége kikapcsolt ESP-vel. Aki a jeges kanyarívre túl gyorsan érkezett, az a pályát övező havas füvön lassult csak le, a korrigáló gázelvétel ellenére mindhárom autó orra kicsúszott az ívről. Ha gázt is adtunk, akkor a Jeep és a pickup az orrtúrást kifarolásra cserélte.
—-Amatőr rali—-
Az Audi havon is megmaradt finoman kezelhető, jóindulatú autónak, izgalmakért itt a kézifékhez kellett nyúlni. Olyan kezesen fordult keresztbe, mintha erre volna kitalálva. Örültünk, de nem ért annyira fülig a szánk, mint az automatikusan bekapcsoló 4×4-es Jeep Compassban és az alapesetben hátul hajtó, de kapcsolható összkerekes platósban.
A terheletlen SsangYong kalandosan terelgethető az első hajtás rákapcsolásáig. Amikor csak a két hátsó kerék kapja meg a dízel nyomatékát, alig képes elindulni jégen, hóban viszont világraszóló élvezet driftelni a nagyvassal. 4×4-üzemben nehezebben, de szelídebben fordul keresztbe, viszont így a jeges kanyart is végigvitte keresztben, ahol addig csak megpördülni sikerült.
Nem ilyen makrancos a Jeep Compass. Biztonságosabb, pontosabban irányítható és kicsit kéreti magát, mire kilinccsel megy előre. Ha a gázon maradunk, a hátulra is megérkező hajtás megteszi a magáét. Ha megindult keresztbe, ralipilótaként jöhetünk ki a kanyarokból, koppig visszatekert kormánnyal és négy kerékkel okádva a havat. Ezek voltak az instruktori támogatás nélküli körök, de az örömmámornál fontosabb a téli tréning másik vetülete: a biztonságosabb autózás nehéz körülmények között.
Mindez félnapos változatban egy tank benzin áráért, veszélytől és vaduló állatoktól mentes környezetben. Kötelező program az autórajongóknak és azoknak is, akik a családjukkal szeretnének biztonságosabban autózni a jeges, havas, ónos esős évszakban.