Élet-Stílus

Sivatagba viszik a magyar Star Wars-rajongókat

A jordániai Petrát elfeledett magányából Steven Spielberg ébresztette fel az Indiana Jones és az utolsó keresztes lovag című film zárójelenetével. Angkor templomegyüttesei Angelina Jolie 2001-es Tomb Raider című filmje révén váltak újra a turisták népszerű célpontjává. A Borat című film tavalyi bemutatása óta soha nem tapasztalt turisztikai érdeklődés indult Kazahsztán iránt. Tagadhatatlan, hogy a reklámok mellett a filmek és a tévésorozatok is egyre inkább befolyásolják utazási szokásainkat.

A filmturizmus nem újkeletű dolog – állítja Sándor Tibor, a Pannon Egyetem Turizmus Tanszékének egyetemi docense. A trend az 1950-es években indult Hollywoodból, amikor tudatosan olyan európai helyszíneken forgatott filmeket kezdtek gyártani, mint például A római vakáció, vagy az Egy amerikai Párizsban, hogy felkeltsék az érdeklődést a kontinens országai iránt. – Ennek meg is lett gyümölcse, megnövekedett az érdeklődés Nyugat-Európa iránt – teszi hozzá.

A kasszasikerekre és rajongóikra a filmes szuveníreket kínáló üzletek mellett az utazási irodák is építeni kezdtek: egyedi élményt kínálva az eredeti forgatási helyszínekre viszik el az érdeklődőket, vagy pedig a film világához hasonló miliőt teremtenek nekik (például vadnyugati postakocsihajtás). Így teremtődött meg a turizmuson belül önálló ágazattá kinövő filmturizmus, amely ugyan Magyarországon még gyerekcipőben jár, ám a tengerentúlon már több tucatnyi szakkönyv oktatja a turisztikai marketinggel foglalkozókat.

Szűk a hazai piac

A kultuszfilmek forgatási helyszíneinek felfedezésére hozta létre Basa Balázs operatőr a Road Movie Tour nevű speciális programszolgáltató céget. (Magát az utazást nem ők szervezik.) „Körülbelül másfél-két éve kezdtünk el abba az irányba tapogatózni, hogy Magyarországon hányan érdeklődhetnek a filmturizmusra épülő programok iránt” – lebbenti fel a fátylat a FigyelőNetnek a vállalkozásról, amelyet két társával közösen indított el. – Eddig 18 filmes utat állítottunk össze, melyekre színészeket és operatőröket is szeretnénk meghívni, akik még autentikusabban tudnak beszélni egy-egy filmről – mondta Basa Balázs. Jellemző azonban a hazai helyzetre, hogy eddig egyedül a tunéziai Star Wars-túrára gyűlt össze annyi kalandra vágyó, hogy megvalósulhatott az utazás.

A cég amúgy nem kimondottam a megszállott rajongókra épít, hiszen számukra nincs szükség szervezett utakra. Ők egyedül is kinyomozzák az eredeti forgatási helyszíneket, és már komoly háttéranyaggal rendelkeznek a filmről – magyarázza Basa Balázs, s mint megjegyzi: akad olyan magyar Star Wars-rajongó, aki évről évre összekuporgatott pénzén elzarándokol Tunéziába a filmbéli Tatooinra, hogy egy üvegcsében összegyűjtsön onnan egy újabb adag homokot.



Sivatagba viszik a magyar Star Wars-rajongókat 1

A híres Zabriskie Point Michelangelo Antonioni 1970-es filmjébõl. (fotó: Demeter Péter) KÉPGALÉRIA


Míg a fejlettebb utazási piaccal rendelkező országokban sokfajta speciális utazási ág létezik már (filmturizmus, madármegfigyelés vagy repülőgép-fényképezés), addig a hazai piacon legfeljebb csak néhány utas fejében fordul meg, hogy ilyen jellegű kirándulásra befizessen – erősítette meg Borsányi Balázs, a HVG Travel értékesítési vezetője. Azért is jár hazánkban gyerekcipőben a filmturizmusos utazás, mert semelyik utazási iroda sem akarja vagy tudja felvállalni, hogy kifejezetten filmturizmusra szakosodott programokat állítson össze és adjon el az utazóknak. Bár egy-egy tengerentúli út alkalmával fakultatív programként be lehet fizetni filmstúdiótúrákra – jegyezte meg Borsányi Balázs a FigyelőNetnek. Idő- és energiaigényes egy igazán színvonalas program összeállítása, a piaci rés igen szűk, ezért borzasztóan kockázatos egy-egy speciális termék bevezetése – tette hozzá.

James Bond és Carrie nyomában

Kasszasikerre épülő utazási vállalkozás régóta létezik már Amerikában és Nagy-Britanniában. Míg Angliában egy 3,5 órás James Bond-túrára fejenként 13 ezer forintért lehet befizetni, amelynek során a 007-es filmek legfontosabb helyszíneit szemlélheti meg az érdeklődő Londonban, addig a tengerentúlon élelmes vállalkozók „Szex és New York”-os városnézést szerveznek. Mintegy 6400 forint kifizetése után egy háromórás buszos túra keretében végig lehet járni azokat a helyszíneket, amelyeken a szinglisorozat főszereplői nap mint nap megfordultak. Így a vállalkozó kedvű szétnézhet Carrie lakásában, felkeresheti Jimmy Choo butikját, meglátogathatja Charlotte galériáját, illetve ihat egy Cosmopolitan-koktélt Aidan bárjában.

Az angolszász országok mellett Franciaországban és Spanyolországban is kínálnak egyes utazási irodák filmes utakat (például Da Vinci-kód-túra, Harry Potter-túra) nem túl távoli helyszínekre, amíg ki nem pukkad az aktuális mozisiker buborékja.



Néhány külföldi filmes helyszín:

• Szerelem kolera idején – Cartagena (Kolumbia)
• Tomb Raider I. – Angkor Vat (Kambodzsa)
• Gyűrűk Ura – Új-Zéland
• Sztárom a párom – Notting Hill (London)
• Mediterraneo – Castelrosso szigete
• Neruda postása – Procida szigete
• Da Vinci-kód – Rosslyn (Skócia), párizsi Louvre
• James Bond 007: Casino Royal – Montenegró, Prága
• James Bond 007: Az aranypisztolyos férfi – Ko Phing Kan (Thaiföld)
• Elveszett jelentés – Tokió
• Zabriskie Point – Death Valley Nemzeti Park, USA (Kalifornia és Nevada)

Néhány hazai filmes helyszín:
• Indul a bakterház – dunavecsei bakterépület
• Egri csillagok – Pilisborosjenő, Kevély-hegy
• A Tenkes kapitánya – Siklósi Vár
• Ópium – a Komárom melletti Monostori erőd
• A nagy postarablás – káposztásmegyeri lakótelep
• Üvegtigris 1., 2. – Piliscsaba és Tinnye között található Garancsi-tónál felállított büfékocsi
• Liliomfi – a badacsonyi Kisfaludy-ház, szigligeti fasor
• Kontroll – a budapesti metró állomásai és alagútjai
• Kutya éji dala – Mátraszentimre
• Overnight – a Hungária körút és az Egressy út sarkán álló üvegpalota





Kíváncsiság vagy rajongás?

S mi vezérli az embereket, hogy költségekbe verve magukat betekintsenek a kulisszák mögé? Az amerikai



—-Kíváncsiság vagy rajongás?—-


S mi vezérli az embereket, hogy költségekbe verve magukat betekintsenek a kulisszák mögé? Az amerikai filmturisztikai szakemberek eltérő indokokkal magyarázzák, miért is akar valaki forgatási helyszíneket felkeresni. Az összegyűjtött motívumok között a mindennapokból való elmenekülés, a gyermeki regresszió, a presztízs, az újdonság élménye, a hitelesség, illetve a film vagy a főszereplő iránti rajongás egyaránt megtalálható. Sándor Tibor az autentikusságra való vággyal magyarázza, míg Basa Balázs tapasztalata szerint főleg olyanok jelentkeznek filmes utakra, akiket érzelmileg megragadott a film és pluszinformációkra vágynak az alkotással kapcsolatban.

Mindenesetre a filmturizmusnak hála az eredeti forgatási helyszínek szépen-lassan turisztikai látványosságokká válnak. Valamikor a turisták „erőszakolják ezt ki”: például egy magyar turista beszámolója szerint a thaiföldi Kom Phangan szigetén szinte fel-alá rohangálva kereste néhány külföldi azt a partszakaszt, ahol Leonardo di Caprióval forgatták A part című filmet. Ám nem ritka, hogy a helybéli idegenvezetők kényszerítik filmturizmusra a turistákat: „A jordániai Wadi Rumba szervezett dzsippes túra során például több mint fél órát álltunk a tűző napon egy sivatagi fennsíkon, mert ott forgatták az Arábiai Lawrence című filmet. Amikor megkérdeztem a jordániai sofőrt, hogy miért nem megyünk már tovább, fel volt háborodva, mondván, hogy képzelem ezt, itt most nekem filmtekercseket kéne elkattogtatni, ahogy általában a többi turista teszi” – osztotta meg a tapasztalatát egy másik turista.

A helyi turisztikai szervezetek a turizmust népszerűsítő kampányukban többször is „visszaélnek” a mozilátogatásainkkal. Míg Új-Zéland az aucklandi Waitakere régióban forgatott Zongoralecke című film egyes jeleneteivel reklámozta a 100% Pure New Zealand (100 százalékos tisztaságú Új-Zéland) elnevezésű turisztikai kampányt, addig Spanyolországban vagy Dél-Amerikában a népszerű tévésorozatokat olyan helyszíneken forgatják, amelyeket a Turisztikai Hivatal amúgy is népszerűsíteni akar.

Üvegtigris-zarándokok

Ami a hazai filmturizmusos helyszíneket illeti, az Üvegtigris-filmekből jól ismert büfékocsi könyvelheti el a legtöbb látogatót. A Tinnye és Piliscsaba között található Garancsi-tó közelében még mindig működik a filmvászonról jól ismert, lakókocsiból átalakított, Üvegtigris nevet viselő büfé, ahol sört, ásványvizet (bubisat és bubi mentest), kávét vagy hot-dogot is vehetünk.



Sivatagba viszik a magyar Star Wars-rajongókat 2

Az Üvegtigris büfé számos filmrajongót vonz. KÉPGALÉRIA


A büfét üzemeltető panzió, ahol a stáb tagjai laktak a forgatás alatt, a film nyomán Üvegtigris névre keresztelte át magát. – Még mindig sok érdeklődött vonz a büfékocsi, melyet egykor a stáb tagjai hagyományoztak ránk, és szinte minden nap érkeznek filmrajongók az ország eltérő szegletéből az Üvegtigrishez, hogy fogyasszanak valamit, illetve lefotózzák – nyilatkozta a FigyelőNetnek Braun Károly, a panzió egyik vezetője.

Fapados filmturizmus

Ha viszont nem vágyunk szervezett filmes utakra, és saját magunk szeretnénk felfedezni – mérsékeltebb áron – az eredeti helyszíneket, nem szükséges több éves kutatómunka. A hátizsákos turistákra szakosodott Lonely Planet útikönyvhöz hasonlóan elég a kezünkbe venni a fotókkal és térképekkel ellátott, filmrajongóknak készült segédanyagot. A mozirajongó Tony Reeves ugyanis nyolcévnyi kutatás anyagát sűrítette a Worldwide Guide to Movie Locations (A filmhelyszínek nemzetközi kalauza – egyelőre csak angolul) című útikönyvébe, ezzel áldozva a kultuszfilmek oltárán.

Sőt nem sokkal később a brit fővárost állította a középpontba, megjelentetve a The Worldwide Guide to Movie Locations presents: London című úti könyvet, amelyben a Londonban forgatott filmekben felbukkanó bárokat, éttermeket, szállodákat, üzleteket, mulatókat, illetve történelmi helyeket gyűjtötte egy csokorba.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik