Élet-Stílus

Használtautó-behozatal: szabad a pálya

Csökken a regadó, megszűnnek a tiltások, itt a Kánaán. 2007 februárjától olcsóbb lesz használt autót behozni. Olvassanak, számoljanak, hezitáljanak, segítünk eligazodni.

Az Európai Bizottság velünk van. A regisztrációs adó visszafizetése után ismét engedményekre kényszeríttette a kormányt. Újabb kifogással élt a használt autók megadóztatást illetően, sőt ez év júniusában már az évjárat-korlátozás létezését is kifogásolta.

Jelenleg kizárólag az 1996. október 1. után forgalomba helyezett autók jöhetnek be külföldről, a régiebbek diszkrimináció áldozatai. Ennek okát a törvényalkotók azzal magyarázták, hogy nem szeretnék Magyarországot roncstemetőként látni, telis-tele öreg és környezetszennyező matuzsálemekkel. Nemes gondolat.

Viszont ez a lépés korlátozza a szabad árumozgást, ami az Európai Unió egyik alaptétele. Így hát teljesen jogos volt az a javaslat az Unió felől, amelyik a jövőben minden olyan autónak magyar rendszámot biztosítana, amely jogszerűen közlekedhet az Unió bármely más tagállamának területén. Tehát azoknak az autóknak is, amelyek eddig nem jöhettek be, mivel a megszabott korhatárnál korábban készültek és futottak az utakon.

Arra a kérdésünkre egyelőre nem kaptunk választ, hogy mi történik majd azokkal az autókkal, amelyek nem rendelkeznek érvényes műszaki vizsgával, és tréleren érkeznek az országba. A Közlekedési Felügyelet szerint még a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál (GKM) van a labda abban a kérdésben is, hogy várható-e szigorítás az idősebb autók vizsgálatánál.

A GKM december 13-ai álláspontja: “A használt autók behozatalával kapcsolatban a korlátozások feloldásának irányában történik szabályváltozás, ez jelenleg közigazgatási egyeztetésen van, részletekről annak lezárulta után tudunk tájékoztatást adni. A változások életbe lépése után a magyar hatóságok továbbra is csak megfelelő műszaki állapotú és megfelelően biztonságos járművekre adják ki a magyar rendszámot”.

Tehát vannak még megválaszolatlan kérdések, de vannak biztos pontok is.

Olcsóbb lesz a használt autó

A Pénzügyminisztérium legfrissebb álláspontja szerint február 1-től biztosan kedvezőbb lesz a használt autókat sújtó regadó. Természetesen ez sem a minisztérium ajándéka, hanem egy válasz az Európai Bizottság felszólítására és többszöri dorgálására.

Nem ez volt az első lépés, amikor kényszer hatására cselekedett a PM. Ugyanez volt az indok a nemrégiben kihirdetett visszafizetési akciónál, ami szintén a használt autókat érintette. Oka, hogy 2006. január 1-ig a használt autókra ugyanannyi regadót szedett a szerv, mint az újakra, ami lássuk be, teljesen érthetetlen.

Első lépésként bevezették az ún. avultatást, ami néhány havonta engedett valamicskét a fizetendő adóból. Jelenleg ez a törvény a hatályos, de ezt is kifogásolta az Európai Bizottság. Szerintük ez a rendszer nem vesz figyelembe elegendő információt, kizárólag a korra támaszkodik, és arra sem kellő mértékben.

Érdekes, hogy az új táblázat sem vesz figyelembe semmi mást (pl.: futott kilométereket, karosszéria állapotát, motor teljesítményét, stb). Marad a koralapú kedvezmény, az viszont még inkább számít.

Míg most egy 97 hónapos (több mint 8 éves) autónál kapunk 50 százalékos kedvezményt a regadóból, addig ez a kedvezmény február 1. után már majdnem 49 hónap (4 év) után jár. 1 évesen 20 százalékkal, 3 évesen 35 százalékkal kell majd kevesebbet fizetni a használt után az újhoz képest, feltéve, hogy egyezik a hengerűrtartalom és ugyanabba a károsanyag-kibocsátási osztályba tartozik.

Korábbi híreinkkel ellentétben egyelőre nincs szó arról, hogy az új autóknál nőne a regadó, illetve arról sem, hogy az Euro I-es kategóriában őrülten magas 60 százalékos emelés lesz. A törvényjavaslat nem változtat a hibridek, a motorok és a kisteherautók adóztatásán sem. A Wankel-motorral szerelt autók továbbra is kétszeres hengerűrtartalom alapján kerülnek besorolásra.

Lesz-e használtautó-dömping?

Amikor alacsonyabb lesz a használt autóra a regadó, az újautó-kereskedők és az őket védő különféle szervezetek aggodalmaskodni kezdenek, és az eladások visszaesésétől tartanak. Olcsóbbnak olcsóbb lesz a használt autó, de dömpingtől egyáltalán nem tartunk.

Egy 1 és 2 év közötti 1,9-es, EURO 4-es dízelnél 56 ezer forintot spórolhatunk majd mindössze, egy 5 éves EURO III-asnál pedig 104 ezer forintot. Ezek nem olyan tételek, amiért hanyatt-homlok rohannánk Németországba vásárolni.

Hasonló okokból nem számítunk a 96 előtti autók elszaporodására sem, miután feloldják az évjárat-korlátozást. Egy 10 éves autónál még az alaptétel 30 százalékát kell megfizetni, ami nagyobb motorváltozatoknál elérheti akár a 2 millió forintot. Ez jóval több, mint maga az autó értéke. Talán egy 1 literes benzinest megéri majd behozni, a nagyobb motorokkal szerelt autók importálása továbbra sem éri meg.

Egy álom válhat valóra

Az évjárat-korlátozás eltörlése főleg azokat teheti boldoggá, akik valamilyen okból nagyon rápörögtek egy öreg járgányra, és eddig nem találtak belőle itthon megfelelőt. Ők most nekivághatnak és kemény valutáért valóra válthatják álmaikat, bár tőlünk nyugatabbra sem egyszerű ám használt autót venni. Sok a buktató és sok a simlis arrafelé is.

Nagy haszon reményében sajnos továbbra sem érdemes használt autókba fektetni pénzünket, a hazai nyomott árakat gyorsan elérjük az első látásra olcsónak tűnő autóknál is. Az utazás, a rendszám, és a regisztrációs tétel felszámolásával gyorsan eltűnik a különbség. Pénzt csak a nagy értékű autókból, valamint a továbbra is regadómentes kishaszonjárművekből lehet remélni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik