Élet-Stílus

2007 a blogok éve lehet

Az internetezők 85 százaléka tudja, mi az a blog, rendszeresen viszont csupán 5 százalék olvas ilyen jellegű tartalmakat – derül ki az NRC felméréséből. A fiatalok leginkább barátaik, ismerőseik vagy egy-egy közismert ember blogjait olvassák, míg a középkorú és idősebb netpolgárok körében a politikusok személyes internetes naplói népszerűbbek.

Az NRC Piackutató most végzett felmérésből kiderül, hogy a blogok – az online fórumokhoz hasonlóan – az internet hasznos és szórakoztató funkcióját egyaránt betölthetik. Az olvasók 49 százaléka szórakozásra, 42 százaléka információszerzésre, 15 százaléka pedig egyenesen szakmai ismereteinek bővítésére használja a blogokat. Az internetes naplók közösségépítő funkciója egyelőre csupán a látogatók 6 százalékát vonzza, bár a hozzászólás lehetősége elősegítheti az azonos érdeklődésű, egy-egy témával kapcsolatban hasonló véleménnyel bíró csoportok létrejöttét.

A férfiak és a nők, valamint a különböző életkorú internetezők körében közel azonos a blogolvasók aránya, jelentős különbség mutatkozik azonban az egyes demográfiai csoportok között az olvasott naplók jellegét illetően. A blogolvasók 57 százaléka, leginkább a nők és a fiatalok kíváncsiak a személyes, úgynevezett én-blogokra. A politikai blogok elsősorban a férfiak és a 40 évnél idősebbek körében népszerűek, tematikus blogokat 40, hírblogokat 35 százalék szokott olvasni.

Bár a blogolás lényege, hogy bárki a világ elé tárhatja gondolatait és érzéseit, az olvasók mintegy kétharmada nem ismerősei, hanem közismert emberek blogjait látogatja. Ez annak ellenére is így van, hogy szinte mindenki úgy gondolja, e blogok bejegyzéseit nem, vagy legalábbis nem mindig a blog gazdája írja.

Blogírás: miért?

Míg az internetezők közel fele legalább alkalmanként olvas valamilyen blogot, addig saját internetes naplót csupán 4 százalékuk vezet. A tipikus blogger olyan huszonéves, fővárosi fiatal, aki számára a blogírás célja, hogy megossza gondolatait másokkal vagy kifejezze önmagát.

A politikusok motivációjáról azonban megoszlanak a vélemények. A blogolvasók többsége úgy véli, a politikusok is elsősorban azért írnak internetes naplót, hogy megismertessék gondolataikat a választókkal, egyharmaduk ugyanakkor pusztán önreklámnak tartja a blogolást.

Bármi is a valódi motiváció, a politikusi blog kétélű fegyver: közel ugyanannyian állítják, hogy blogjának elolvasása után szimpatikusabbá vált szemükben egy politikus, mint ahányan az ellenszenv növekedéséről számoltak be. Mindezek mellett az internetezők egynegyede helyesli, hogy politikusok blogot vezetnek, egytizedük ugyanakkor kifejezetten elítéli a kommunikáció ezen formáját.

A politikai blogok esetében az internetezők számára az egyik legfontosabb kérdés azok hitelessége, az internetezők többsége viszont elítéli, ha egy közérdekű információt először személyes internetes naplójában tesz közzé egy politikus.

100 millió blog?

A jövő év hatalmas robbanást hozhat a blogok világába állítja a Gartner is egyik friss kutatási jelentésében. A cég szakemberei azt sem tartják elképzelhetetlennek, hogy jövőre akár 100 millióra is felfuthat az ilyen alternatív hírforrások száma.

Az okokat keresve arra jutottak, hogy az internetes információ áramlás új csatornák felé tereli az újságírás online megoldásait, s a blog kifejezetten alkalmas a közvetlen információ átadásra.

A blogok ezen felül mindenkinek lehetőséget biztosítanak arra, hogy megfogalmazza és kinyilvánítsa a véleményét a világról, annak eseményeiről. A Gartner jelentésében azt is megállapítja, hogy óriási a felelőssége a blogszerkesztőknek is, hiszen az információ tartalmak jelentősen torzulhatnak az új szubjektív csatornán keresztül.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik