Élet-Stílus

Utak és levelek

Szó sincs persze arról, hogy az iparág élvonalában tevékenykedő mobilcégek és a mögöttük dolgozó csapatok már ne látnának fantáziát a mobil-videoletöltésben, -zenében vagy mobil-
televíziózásban. Az viszont teljesen világos, hogy a business-felhasználókat nem lehet az efféle hobbiszolgáltatásokkal megfogni.

Egy felmérés szerint, amelyet a Chicago Tribune üzleti mobiltelefon-felhasználók körében végzett, ez a réteg nem mozit vagy tévét akar látni mobilkészülékében. Sőt, az agyonreklámozott GSM és 3G szolgáltatások is hidegen hagyják őket. A legtöbben navigációra használnák telefonjukat, és nemcsak a fuvarozók vagy az áruszállítók, hanem szinte mindenki, aki autóba ül.

A navigáció mellett a másik nagy felhasználói igény a mobil-internetszolgáltatások felől jelentkezett. Elsősorban a levelezés és a gyors webböngészés került előtérbe mint lehetséges, értéknövelt 3G-megoldás. S mivel az üzleti szférából ömlik a legtöbb pénz az ágazatba, a nyerő mobiltelefon-képlet könnyen felállítható. GPS-navigáció, fejlett webböngésző, push-mail technológia és a számítógéppel való könnyű szinkronizálhatóság jelenti az üzletembereknek szánt mobilok legfontosabb szolgáltatásait.

Utak és levelek 1


Utak és levelek 2

Utak és levelek 3

A népszerűséget kihasználva a Sony Ericsson és a Nokia is mind több „szederkompatibilis” készüléket dob a piacra.

Utak és levelek 4

NAPRAKÉSZ NAVIGÁCIÓ. Ez nem nagy meglepetés: az üzletemberek szoros időbeosztással élnek, főleg autóval utaznak, így kevés idejük marad a miniatűr képernyőn megjelenő filmek csodálatára. Ennél sokkal meglepőbb azonban az, hogy a mobilkommunikációs fejlettségben jóval Európa mögött haladó és rendkívül autóközpontú USA-ban miért tartják fontosnak a mobilba épített navigációs szolgáltatást, amikor az szinte minden autónak része.

Európában más a helyzet. Az autóba gyárilag beépített navigációs rendszer még a felső középkategóriában is félmilliós extra felszerelésnek számít. A legtöbb berendezés még mindig DVD-ről olvassa be a térképet – holott használhatna írható-olvasható és gyors memóriakártyát is -, így azt nem lehet frissíteni, csak a szervizcég segítségével.

Ilyen feltételek mellett talán nem csoda, hogy itthon nemigen lettek népszerűek az autókba szereltetett navigációs rendszerek. Sokan ezért utólag veszik meg a GPS-es PDA-kat, illetve a hozzájuk tartozó szoftvereket. Persze, ennek a megoldásnak is van hátránya: nem elegáns a műszerfal fölé, a szélvédőre ragasztott tartó. A legnagyobb hátrány pedig, hogy az így navigáló autósnak mindig cipelnie kell az eszközt, ellenkező esetben számolhat azzal, hogy feltörik az autóját. Logikus tehát a mobilba építeni a GPS-t.

A hibrid készülékek kétféleképpen születnek. A Mio, a HP és a Fujitsu Siemens például a műholdvevős PDA-iba szerelt telefont. A Nokia viszont GPS-képességgel látta el legújabb, N95-ös készülékét. Más telefongyártó még nem jelentett be GPS-es készüléket, de a mérnökök mindenhol dolgoznak, elvégre a kisméretű és kis energiafogyasztású csipek rendelkezésre állnak, csak integrálni kell őket a telefonokba.

A navigáló mobilok nagy előnye, hogy wifi vagy 3G-hálózatok révén tudnak térképeket letölteni. Továbbá naprakész adatbázisból olvassák ki a bankok, automaták, benzinkutak és éttermek pozícióját. Nem biztos azonban, hogy e készülékek megjelenése után az emberek erős késztetést éreznének arra, hogy lecseréljék PDA navigátoraikat. „Egyrészt a mobiltelefonoknak kisebb a képernyőjük, ez a rosszul látó autósoknak veszélyes is lehet – mondja Dén Mátyás, a mobilportál főszerkesztője -, mások egyszerűen kényelmi szempontok miatt döntenek egy nagyobb, különálló készülék mellett.”

LEVELEK ÁRADATA. Az igazi business-mobil további sajátja, hogy egyszerűen kezeli a felhasználó e-mailjeit. Noha rengeteg telefonba telepítenek könnyebben vagy nehezebben használható e-mail klienst, sőt egyes okostelefonokban teljes értékű levelezőprogram is található, az üzleti világot mégiscsak a push-mail technológia, azaz a Blackberry hódította meg.

Legalábbis részlegesen. A rendszer ugyanis folyamatosan továbbítja a leveleket a mobilkészülékre, amint azok beérkeznek a címzett postafiókjába. Egyes alkalmazásfejlesztők jelenleg azon dolgoznak, hogy a szolgáltatás mellé profilokat állíthasson be a felhasználó, melyekben megszabhatja, mondjuk azt, hogy hétvégén vagy a szabadsága alatt ne kapjon meg bizonyos leveleket.

Több brit hr-cég pedig már munkahelyi protokollt készít a Blackberry használatáról, mivel sok vezető panaszkodott arra, hogy megszaporodtak a családi konfliktusok, amióta a bevásárláskor és a családi kiránduláskor is utolérik az e-mailek, ő pedig nem képes megállni, hogy bele ne olvasson. Máshol a vezérigazgató titkárnője kénytelen összeszedni a mobiltelefonokat felsővezetői értekezlet előtt, mert az igazgatók a beérkező levelek miatt képtelenek az értekezlet témájára összpontosítani.

A népszerűséget kihasználva a Sony Ericsson és a Nokia is mind több „szederkompatibilis” készüléket dob a piacra. „Bár ma még csak pár ezren vannak, a Blackberryt felhasználók tábora szépen gyarapszik idehaza” – mondta a Figyelő Trendnek Fülöp Gábor, a T-Mobile osztályvezetője. A felhasználók nyolcvan százaléka ma nagyvállalati ügyfél.

Fülöp Gábor szerint a fejlesztőkre újabb kihívás vár. A szolgáltatás igénybevételének ugyanis technikai feltétele, hogy az e-mailek átmenjenek az operátor egy erre a célra beállított szerverén, s ettől sok cég ódzkodik. Tehát olyan szisztémát kell kifejleszteni a szolgáltatás alá, amelyet még a legbizalmatlanabb vezetők is elismernek. De még ez sem oldja meg a bekapcsolt, bejelentkezett, de elvesztett vagy ellopott készülék okozta kockázatot.

ENERGIAÍNSÉG. Az üzletember navigációra alkalmas és push-e-mail technológiával ellátott mobilja emellett természetesen okos, formatervezett, zenelejátszója, igényes felbontású kamerája is van, és hosszú a készenléti ideje. Ez utóbbi igen komoly kihívások elé állítja a tervezőket. Főként azért, mert a GPS, a Bluetooth, a Wlan, azaz az üzleti alapképességek mind-mind az elektromos áram „nagyfogyasztói”.

Nem beszélve arról, hogy a Blackberry miatt a készülék igen gyakran lép kapcsolatba a legközelebbi bázisállomással. Ez a kontaktus pedig legalább annyira terheli az akkumulátort, mint a beszélgetés. Egyelőre csak a gyakori töltés a megoldás.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik