Élet-Stílus

Az anonimitás alkonya?

A személyes webes naplók (blogok) a napjainkban tapasztalható digitális képet és videót rögzítő eszközök technológiai forradalmával a webes publikálás új fejezetét nyitják meg. Az internetes tartalmak napjainkban dinamikusan növekednek, egyes felmérések szerint évente ötvenkétmillió honlappal lesz gazdagabb virtuális világunk. A növekvő interaktivitásnak köszönhetően mind több felhasználó osztja meg személyes üzeneteit, képeit, videóit másokkal a világhálón.

Az elmúlt egy év során azok a cégek, amelyek helyesen mérték fel a világháló fejlődési tendenciáit, exponenciális növekedésről és rendkívüli sikerekről számolhatnak be. A különféle fájlmegosztó szolgáltatások kirobbanó sikere és növekvő népszerűsége azt mutatja, mind nagyobb az igény a multimédiás tartalmak megosztására.


Az anonimitás alkonya? 1

Az új típusú üzleti modell egyszerű: a cégek vállalják a felhasználók által rögzített anyagok ingyenes online tárolását, cserébe pedig reklámokat, illetve az adott szolgáltatáshoz kapcsolódó kiegészítő fizetős szolgáltatásokat nyújtanak felhasználóik számára. A Yahoo cégcsoporthoz tartozó flickr.com például az elmúlt egy évben a világháló egyik legnagyobb ingyenes képmegosztó szolgáltatásává vált, mára több millió felhasználó képeit tárolja szerverein, hozzávetőlegesen százmilliós nagyságrendben.

VISSZA A KÉPHEZ. A képek megosztása mellett a videók megosztása is nagy sikernek örvend, a változások meghatározó katalizátora a szélessávú internet széles körű térhódítása. Az év előremutató internetes vállalata a youtube.com videómegosztó szolgáltató megjelenése. A cég innovatív megoldása az egyszerű online videómegosztás megteremtése, a más weboldalakba egyszerűen beágyazható videók megjelenítése.

A Youtube által kidolgozott megoldás lényege, hogy a bárki által szabadon feltölthető videókat saját szerverein ingyenesen tárolja, méri az egyes videókhoz kapcsolható nézettségét, és lehetőséget teremt a tehetséges alkotók kiemelkedésére. A sikert az elképesztő növekedés igazolja: a 2005 februárjában alakított Startup cég idén ősszel saját bevallása szerint már naponta 100 milliós videónézettséget ért el, és minden huszonnégy órában 65 ezer új videóval bővül adatbázisa.

A youtube.com ma már nem csak az amatőr felhasználókra fókuszál. A közelmúltban írt alá hirdetési és együttműködési megállapodást a világ egyik legnagyobb professzionális médiavállalkozásával, az NBC amerikai televíziós társasággal, egyes anyagainak bemutatására.

Új biztonsági kockázatok

A világhálón megadott személyes adataink védelme eddig is fontos volt. A szociális hálózatokkal új típusú biztonsági fenyegetések jelennek meg. A felhasználói profil, egy személy kapcsolati hálójának feltérképezése, környezetének elemzése rejtett összefüggések megismerésére ad lehetőséget. Elképzelhető, hogy egy valamilyen szempontból értékes pozícióban lévő személyre valamilyen illegális cél érdekében „ráépülnek”. A legokosabb, amit tehetünk, ha pontos adatokat sehol sem adunk meg magunkról.

Miközben alternatív médiafelületet teremt alkotó és befogadó néző között, a Youtube egyben egy új iparág alapjait is lerakja. A napi százmilliós felhasználói nézettségszám elegendő lehet ahhoz, hogy a globális hirdetési piac is felfigyeljen rá. Várhatóan az internet következő sztárjai is a videózásban érdekeltek köréből kerülhetnek ki. A jelenség az eddigi passzív befogadó online médiafogyasztás helyett tartalomvezérelt, a jelenleginél pontosabban ismert felhasználói igények szerinti fogyasztói modellek megjelenését vetíti előre.

ALTERNATÍV MÉDIA. A mai webes naplók elődei azok a nyolcvanas-kilencvenes évek elején megjelent, világhálón publikált határidőnaplók lehettek, ahol tulajdonosaik saját életük személyes részleteit először osztották meg – többnyire csak saját magukkal. A Wikipedia szerint az első modernkori amerikai blogger Jorn Barger lehetett, aki először használta a blog szót 1997. december 17-én.

Az alig tízéves múltra visszatekintő személyes webes naplóírás többéves lassú növekedéssel indult napjainkig tartó hódító útjára. A személyes naplók mellett idővel megjelentek a tematikus, egyes szakmai témákra fókuszáló blogok, majd az egyes eseményeket kiegészítő, kommentáló webes naplók. Az egyik legnépszerűbb blogoldalnak, az 1996-ban alapított Xangának például 1997-ben mindössze száz regisztrált webes naplója volt, s 2005 decemberére elérte a húszmilliót.

A blogszféra növekedése napjainkra egy teljesen új iparág kialakulását tette lehetővé. Az egyes naplók bejegyzéseiben megbújó információs kincsesbánya a kiaknázás sokféle lehetőségét hordozza magában. Az Egyesült Államokban egyes blogok a közvéleményt foglalkoztató ügyek azonnali kitárgyalásának fórumaivá válnak. A többnyire konkrét személyekhez köthető naplókban rejlő hírértéket mi sem mutatja jobban, mint az, hogy a professzionális média egy része már napi blogösszefoglalókat, -szemléket kínál látogatóinak.

Az alternatív média rugalmasságával, interaktivitásával, hírmorzsáinak időnként szándékoltan egyéni, szubjektív tálalásával új típusú, olcsó és különösen hatékony konkurenciát teremtett az elektronikus sajtónak. Az információk hitelessége kulcskérdés, ezért a legnépszerűbb blogok többnyire egyes személyekhez kapcsolódnak, akik nevükkel szavatolnak oldaluk népszerűségéért. Jó példa lehet erre a Matt Drudge által írt, aktuális híreket tárgyaló Drudge Report.

A blogoszféra iparággá alakulásának jele, hogy látványos karriert futnak be a blogok egyes szolgáltatásainak lefedésére (például új üzenetek és hozzászólások témaspecifikus figyelésére) létrehozott startup cégek. Szakértők szerint a több tízmillió blogban folyamatosan termelődő friss információk specifikus feldolgozása a cégek számára új versenyelőny megjelenését hozhatja el. A blogok egyik legnagyobb előnye lehet a személyes információs források megjelenése és a hírszolgáltatás új típusú megjelenítése. Az első kézből származó személyes és hiteles információk új, közvetlen értéket továbbítanak a hírfogyasztóhoz.

KAPCSOLATI TŐKE. Habár felmérések szerint a világhálón a felhasználók többsége nem szívesen adja ki saját adatait, a személyes webes naplók megjelenése lehetett az online arcnélküliség és anonimitás végének egyik korai megnyilvánulása. A világháló virtuális polgárainak jelentős része változatlanul ragaszkodik anonimitásának megőrzéséhez, ugyanakkor félig zárt rendszerekben mintha már inkább hajlandó lenne megadni személyes adatait. A közösségi élet egyik régi-új formája, a társadalmi hálózatok interaktív online megvalósítása lehet az év egyik legnagyobb internetes sikertörténete.

Ha a kedves olvasó még nem találkozott volna a kifejezéssel: a szociális hálózati szolgáltató egy olyan webes felületet kínál fel használóinak, ahol ismerőseinkkel, barátainkkal tarthatunk online kapcsolatot. Levelezhetünk, képeket tölthetünk fel, indíthatunk saját blogot, vagy ingyen beszélgethetünk internetes telefonon a világ bármely pontján lévő barátainkkal.

A 2005 nyarán alapított, személyes kapcsolati hálózatok virtuális leképezését támogató MySpace.com alig kevesebb, mint egy év alatt vált kezdő vállalkozásból több mint százmillió felhasználót kiszolgáló nagyvállalattá. Közben a cég még gazdát is cserélt, márciusban a Rupert Murdoch érdekkörébe tartozó News Corporation 580 millió dollárt fizetett érte. Ennek kapcsán jegyezte meg Tom Freston, az iparágba szintén beszállni készülő Viacom globális média-nagyvállalat vezetője, hogy „a szociális hálózati üzlet még nem is indult be igazán”.

Az rendszer szolgáltatásai ingyenesek, a vállalkozás pénzügyi sikerességét a hatalmas felhasználói létszámot kiszolgáló kiegészítő üzleti szolgáltatások és jól célozható reklámbevételek alapozhatják meg a későbbiek során. A YahooNews előrejelzése szerint a továbbra is növekedésben lévő MySpace.com a világ leglátogatottabb honlapjai közé emelkedett, neves médiaportálokat és híroldalakat előzve meg.

Az internetes trendeket figyelő eMarketer oldal információi szerint az amerikai cégek 2010-re várhatóan 1,8 milliárd dollárra növelik a szociális hálózati oldalakon elköltött reklámköltéseik összegét a jelenlegi 280 millió dolláros éves szintről. A terület tehát jelentős felfutás előtt áll, a MySpace.com sikerét egyébként máris elirigyelte jó néhány cég, és gomba módra szaporodnak a tematikus új szociális hálózati szolgáltatók.

A szociális ismeretségi hálózatok egyik meghatározó előnye a klasszikus oldalakkal szemben, hogy a regisztrált felhasználók online preferenciái a kitöltött adatlapok után és a felhasználói aktivitást elemezve minden korábbi megoldásnál jobban és pontosabban felmérhetők. Ez rendkívüli üzleti értéket hordoz magában.

HAZAI PÉLDA. Magyar sikertörténet is kötődik a szociális hálózatokhoz: a 2002-ben néhány lelkes fiatal által nonprofit módon alapított wiw.hu-t, (who is who, azaz ki kicsoda) egyes hírek szerint egymilliárd forint körüli vételárért vásárolta fel a T-Online. A magyar web leglátogatottabb oldalai közé emelkedő iWiW egyébiránt az induláskor néhány száz fős tagságából mára több mint egymillió felhasználót számláló, népszerű zárt szolgáltatássá vált.

Idén egyébiránt a magyar piacon, akárcsak nemzetközi színtéren, számos új versenytárs jelent meg, szintén látványos növekedést produkálva. A hazai piac egyik kiemelkedő új szereplője a myvip.com oldal az iWiW-nek kívánt konkurenciát teremteni. A Wikipedia vonatkozó szócikke szerint a myvip.com 155 nappal indulása után, 2006. szeptember 14-én érte el a 800 ezres taglétszámot, a felhasználók közötti kapcsolatok száma akkorra átlépte a 20 milliót.

A szociális ismeretségi hálózatok növekvő sikere elindított egy új folyamatot is: lassan a cégek is kezdik felismerni a kapcsolati hálók online leképezésében rejlő üzleti lehetőségeket. A közeli jövő vállalati trendje lehet, hogy a nagyobb vállalatok saját jelenlegi és volt dolgozóikra építve kialakítják saját vállalati szociális ismeretségi hálózataikat.

Egy átgondoltan felépített vállalati adatbázis minden cég számára rendkívül értékes kapcsolati tőkét jelenthet. Felhasználási lehetőségei rendkívül sokrétűek lehetnek, egy-egy projekthez kapcsolódó speciális szaktudású szakemberek elérésén túl a megfelelő munkatársak megtalálását, referenciák ellenőrzését is segítheti. A 2007-2008-as időszaknak meghatározó vállalati trendje lehet a vállalati és tematikus szociális ismeretségi hálózatok lassú kialakulása.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik