Élet-Stílus

Szlovák rendszámmal

Nem játssza ki a törvényt, még csak nem is jogi kiskaput használ ki az a magyar cég, amely Szlovákiában szerez be autót. Az EU támogatja az árucikkek és szolgáltatások szabad mozgását.

Egyre több autót láthatunk Magyarországon szlovák rendszámmal, s ennek nem kizárólag az az oka, hogy északi szomszédaink gyakrabban utaznak hozzánk, hanem az is, hogy mind több magyar vállalkozás él a szlovákiai autóvásárlás vagy bérlés lehetőségével. Az EU jogszabályai törvényes lehetőséget adnak erre, s aki ezt az utat választja, az az autó árának akár 20–30 százalékát is megspórolhatja.
Ha valaki úgy dönt, hogy Szlovákiában szerez be autót, két megoldás közül választhat: céget alapíthat a határon túl, és e vállalkozás részére vásárolja meg a járművet, vagy pedig szerződést köthet egy Szlovákiában működő flottaüzemeltetővel, és a tőle kapott autót használja Magyarországon. Az utóbbi megoldás egyszerűbb, hiszen jóval kevesebb ügyintézéssel jár, és teljes egészében megfelel annak az európai uniós direktívának, amely támogatja az árucikkek és szolgáltatások szabad mozgását az unió határain belül.


Szlovák rendszámmal 1


NÉGYÉVES BÉRLET. Szlovákia több szempontból is ideális helyszín ebben a tekintetben, hiszen földrajzi közelsége és a nyelvi korlátok teljes vagy részleges hiánya megkönnyíti az autóbérlést. Több szlovák cég is arra szakosodott, hogy magyar ügyfelek számára kínáljon ilyen szolgáltatást. A komárnói székhelyű Mobilflotta s.r.o. flottakezelésre specializálódott vállalat elsőként fedezte fel ezt az üzleti lehetőséget, s immár közel ötven autót üzemeltet. „Voltaképpen egy klasszikus tartós bérleti szerződést kínálunk – mondja Papp György, a cég vezetője. – A magyar ügyfél kiválasztja az autót, mi megvásároljuk, és bérbe adjuk neki.”
Általában négy évre szóló szerződést kötnek, s a bérleti díjban már benne van a biztosítás és a szervizelés ára is, vagyis az autó minden fontos üzemeltetési költsége. A magyarországi partner ezt költségként számolhatja el, azaz csökkentheti vele az adóalapját. A futamidő végén a vevő megvásárolhatja az autót az előre megállapított maradványértéken, vagy új kocsit vásárolhat, és az addig használt járművet a szlovák kereskedő beszámítja.

Vándorló vevők

Amióta az Európai Unió létezik, mindig is neuralgikus pontnak számított, hogy az egyes tagországokban más és más adóterhek rakódtak a gépkocsivásárlásra, s szinte minden évben akadt egy-egy állam, ahol kedvezőbb kondíciókkal lehetett autót venni. Eleinte a latin országok, Portugália, Spanyolország, Olaszország számítottak favoritnak, később pedig Hollandia lett a külhoni, főleg német vevők kedvelt célpontja. Az EU éppen ezért úgy döntött, hogy 2008-ig megpróbálja elérni az autók ára és a vásárlással kapcsolatos adóterhek, jövedéki összegek egységesítését – de a törvényhozási gyakorlatot ismerve korántsem biztos, hogy ez a célkitűzés megvalósul a kijelölt határidőig.

UGYANANNYIÉRT TÖBBET. Hogy mennyivel olcsóbb így az autó? A négyéves futamidő alatt az ügyfél körülbelül ugyanannyit fizet ki, mintha Magyarországon vette volna meg a kocsit, de ebben az összegben már benne van a fent említett biztosítási és szervizelési díj is, ráadásul az adóleírásból eredő megtakarítás is kifizetődővé teszi az ügyletet. Mindezek mellett a magyar partner a flottakezeléssel járó előnyöket is élvezi: karambol esetén például néhány órán belül csereautót kap, és a biztosítási ügyintézéssel, javíttatással járó kényelmetlenségeket a Mobilflotta vállalja magára.
„Ha egy autó megsérül, azonnal visszavisszük Szlovákiába, és ott is javíttatjuk, mert az ottani szervizköltségek jóval alacsonyabbak” – magyarázza Papp György. Természetesen a biztosító is szlovák, aminek komoly előnye, hogy a magyarországinál jóval kedvezőbb díjat fizet az ügyfél, ráadásul a casco önrésze mindössze 5 százalékos vagy minimum 40 ezer forintnak megfelelő összeg.
Mindez természetesen nem magyar vagy szlovák találmány, és a cégvezető hangsúlyozza: nem kiskapukat használnak ki, nem is kerülnek meg törvényeket, hanem élnek az EU által kínált lehetőségekkel. Mint mondja, ez a fajta flottakezelés Hollandiában kezdődött, és német cégek éltek a szolgáltatással, mivel a két ország autós adóterhei közt nagyjából olyan jellegű a különbség, mint Magyarország és Szlovákia közt.
Ugyanakkor azt is fontos tudni, hogy nem minden autó esetében működik ez a fajta megoldás, csupán az N1 kategóriába besorolható járműveknél. Ebbe a csoportba azok az autók tartoznak, amelyek haszonjárműként is levizsgáztathatók, s így visszaigényelhető utánuk a forgalmi adó.
Szlovákiában azonban közel sem olyan merevek az erre vonatkozó jogszabályok, mint Magyarországon; a törvény mindössze azt írja elő, hogy a jármű csomagtere nagyjából azonos méretű legyen az utastérrel, így az N1 kategóriába könnyedén beférnek a nagyobb kombik, az egyterűek és a terepjárók is. A nálunk megszokott átalakítások – a hátsó üléssor kiszerelése, az utastér és a csomagtér elválasztása merev csomagtérráccsal – nem szükségesek, így az autó maradhat ötszemélyes, s az elválasztásra megfelel egy csomagtér-leválasztó háló is, amit több típus esetében már gyári kialakítással megoldottak, vagyis a jármű kompromisszumok nélkül használható személyautóként.

VÁM ÉS RÉV. A szlovákiai olcsó autóvásárlás másik módja a helyi cégalapítás, ami egyébként is virágkorát éli, hiszen az ottani adótörvények jóval kedvezőbbek, mint nálunk. Egy Szlovákiában működő cég teljes joggal vásárolhat – és üzemeltethet akár Magyarországon is – szlovák rendszámú autót, áfáját azonnal visszaigényelheti. Voltaképpen e 19 százalékos áfa révén érhető el komoly megtakarítás, hiszen a szlovák márkakereskedések listaárai alig különböznek a magyarokétól (erről lásd táblázatunkat).
Ugyanakkor ez a megoldás leginkább azoknak ajánlható, akik Szlovákiában alapított cégüket valóban működtetik is, mert egy ottani cégbejegyzés az ügyintézés díjaival együtt mintegy 300 ezer forintra tehető, a vállalkozás könyvelése, a névleges székhely bérlése és egyéb állandó, havi költségek pedig meghaladják a 30 ezer forintot. Más szóval: az olcsóbb autóvásárláson megspórolt pénzt elviszi a szlovák cég fenntartása.

A titkos tipp

Bár Románia még nem EU-tagország, az olcsóbb autóvásárlási lehetőségeket keresők már ott is megjelentek. A cégalapítás kondíciói Romániában még a szlovákiainál is jóval kedvezőbbek, ráadásul cégautó vásárlása esetén az áfa ott is visszaigényelhető. Az autó fenntartási költségei egy hétmillió forint értékű kocsi esetében a következőképpen alakulnak: a kötelező biztosítás havi 3000 forintnak megfelelő összegbe kerül, a külföldre kilépéshez szükséges zöldkártya viszont kifejezetten drága (160 ezer forint), akárcsak az önrész nélküli casco, ami havi 30 ezer forint. A kötelező szervizeket természetesen bármelyik magyar szakszervizben el lehet végeztetni, de a baleseti kárrendezés már bonyolultabb és költségesebb. Némi spórolásra ad lehetőséget, hogy a gyorshajtásokért és tilosban parkolásért kiszabott bírságok gyakorlatilag nem hajthatók be egy Romániában forgalomba helyezett autón, mivel az ország és az EU-tagországok hivatalai közti információcsere egyelőre lassú.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik