Élet-Stílus

Cserebere, fogadom

A legtöbb magyar autóvásárló már a vétel pillanatában tudja: új autóját legfeljebb három évig fogja használni, azután másikat vesz. Ez minden észérvnek ellentmond, mégis általános - az autókereskedők és a használt autót vásárlók nagy örömére.












Cserebere, fogadom 1


Cserebere, fogadom 2
Cserebere, fogadom 3

Bár határozottan állítjuk, hogy az autó nem több mint használati tárgy, magunkban azért beismerjük: jóval több annál. Például élvezeti cikk vagy éppen egzisztenciánk kirakata, s éppen ez az oka annak, hogy közel sem használjuk olyan sokáig, mint ameddig műszaki szempontból indokolt lenne. A modern anyagok, a felkészült szervizek, az akadálymentes alkatrészellátás korát éljük, egy átlagos autó legalább öt-hat évig futhat súlyosabb meghibásodás nélkül, és a rá következő években is megbízhatóan használható. Ennek ellenére az autótulajdonosok többsége két-három év után már azt fontolgatja, hogy lecseréli autóját, és meg is teszi, magyarázatként pedig mind gyakrabban hallható: „El kell adni, mert lassan már hároméves!”


PÖRGETETT CIKLUS. Ezt azonban nem a műszaki állapot indokolja, hanem az autógyárak felgyorsult modellváltási ciklusa. Egy autó manapság alig négy évet tölt a piacon, s utána leváltja a teljesen más formatervű utód. Ez felpörgeti a vásárlási kedvet, mert kevesen szeretnek kifutott autókkal közlekedni. Az autógyárak pedig még ezt a négyéves ciklust is felezik vagy harmadolják a modellfrissítésekkel.









Cserebere, fogadom 4


A márkahűség dobogósai


Prémiumkategória
1. BMW 60%
2. Audi 58%
3. Mercedes 48%

Egyéb kategória
1. Opel 45%
2. VW 44%
3. Škoda 40%

Cserebere, fogadom 4
Cserebere, fogadom 3

„Mind a modellfrissítések, mind pedig a modellváltások után érzékelhető a kereslet élénkülése, bár ez nem minden autó esetében egyértelmű – mondja Varga Péter, a Toyota Motor Hungary Kft. pr-igazgatója. – Érdekes példa erre a Yaris. Régebbi formájában ugyanolyan népszerű volt, mint a teljes megújulás után, de az Avensisből határozottan többet adtunk el a modellváltás után. Az időszakos frissítések is lendíthetnek a forgalmon, bár ezek célja természetesen nem csupán az eladások élénkítése, hiszen egy autó négy-öt évnyi gyártási ciklusa alatt folyamatosan fejlődik a technika, s az újításokat célszerű beépíteni a már piacon lévő modellekbe.”


PRÉMIUMHŰSÉG. Más kérdés, hogy az autóját lecserélő vevő milyen márkát választ. Az autókereskedők egy része egyetért abban, hogy Magyarországon még mindig nem alakult ki valódi márkahűség: a vásárlók nem a megszokott névhez ragaszkodnak, hanem a friss, éppen divatos formákat vagy a kedvező árat keresik. Ugyanakkor azt is hozzáteszik, hogy egyre több múlik a kereskedő személyén, és kialakulóban van egy trend: a vevő visszatér ahhoz a dílerhez, aki az autó megvásárlása után is törődik vele, és igyekszik kellemes kapcsolatot tartani.

Valódi, hosszan tartó márkahűségről inkább csak a prémiumkategóriákban beszélhetünk, mert a drága autók vevői nem csupán technikát, kényelmet és presztízst vásárolnak a járművel, hanem igényes háttérszolgáltatást is. Megszokják, és idővel ragaszkodni kezdenek hozzá. Így van ez a Mercedesnél, a BMW-nél, az Audinál vagy a Volvónál. Ide tartozna még a Lexus is, de a márka mindössze három éve van jelen a magyar piacon, emiatt egyelőre nem dicsekedhet hosszú távon hűséges magyar ügyfélkörrel – bár a nemzetközi felmérések szerint leginkább éppen e cég vevőire jellemző a márkahűség.

A MAGA KÉPÉRE. „A tradicionális márkák jobb helyzetben vannak – vélekedik Vérten Sándor, a Porsche Hungária Kft. kommunikációs igazgatója. – A Volkswagen és a Škoda esetében is tapasztaljuk a márkahűséget, de a prémiumosztályban, vagyis az Audinál érezhetően magasabb a visszatérő vevők aránya.”

Ebben a kategóriában már az is sokat számít, hogy a választott márka arculata mennyire illik bele a vásárló önmagáról kialakított képébe. Ha megtalálja az ehhez passzoló márkát, jó eséllyel ragaszkodni is fog hozzá, és legközelebb is azt választja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik