Élet-Stílus

A bőség zavara

Mint minden komoly beruházás esetén, autóvásárláskor is érdemes alaposan mérlegelni a döntést. Ez azonban nemcsak az információk begyűjtéséből és összevetéséből áll.


Mielőtt nekiugrana az ember a hatalmas kínálat bogarászásának, érdemes végiggondolnia, mindenképpen szüksége van-e vadonatúj autóra, vagy megteszi a két év körüli, jó állapotú használt is. Különösebb baj még az ilyenekkel sem lehet, s előnyük, hogy az első években jelentkező igen nagy értékvesztés nem a családi kasszát terheli.

Aki mégis az új autó mellett dönt, mindenképpen nézze át a teljes kínálatot. Vagyis ne csak a legismertebb autómárkák között keressen. A kurrens termékek ára ugyanis – a kereslet törvényeihez alkalmazkodva – gyakran magas, viszont az olyan márkáknál, amelyek piacot veszítettek a közelmúltban, könnyebb árengedményre vagy kedvező akciós ajánlatra bukkanni.


A bőség zavara 1

A kínálat egyébként is minden kategóriában zavarba ejtően gazdag, mivel napjainkban az autógyárak szinte elárasztják különféle modelljeikkel a piacot. Míg tizenöt esztendővel ezelőtt a Mercedes csupán nyolcféle személyautót tudott felvonultatni, addig mára ez a szám több mint két és félszeresére, huszonegyre rúg. Hasonlóan alakul más autógyárak kínálata is, a Ford korábbi öt modellje helyett mostanában tizenegy közül lehet kiválasztani a legmegfelelőbbet.

Míg régen kis, közepes és nagy autók, sportkocsik, kabriók szerepeltek a választékban, ma már egyre gyakoribbak a kategóriák közé pozícionált, sem ilyen, sem olyan, öszvérmodellek. Ezek nagyon megnehezítik a választást.


ÚT A VÁLASZTÁSIG. Abban, hogy a számtalan márka számtalan modellje között a vásárlók megtalálják a megbízható típusokat, több szervezet, cég is segítséget nyújt az autósoknak. Ilyen a TÜV, az ADAC, a J. D. Power; ezek rendszeresen végeznek megbízhatósági, illetve vevőelégedettségi vizsgálatokat is, s eredményeik bárki számára elérhetők a szervezetek internetes honlapján.

Az internet természetesen nemcsak ebben segít, hanem a lehető legtöbb információ összegyűjtésében is a számba jöhető autókról. Az autókatalógusok mellett érdemes tehát itt is keresgélni, hiszen szinte minden információt meg lehet találni; ma már minden autómárka meglehetősen komoly, kifejezetten informatív honlapot üzemeltet.

Ha már megvan a konkrét elképzelés, akkor érdemes több kereskedéstől is írásban, személyre szabott árajánlatot kérni a kiválasztott kocsiról, amiben pontosan szerepel a kiválasztott motor és a felszereltség is.

Előfordulhat, hogy egy kereskedésben éppen raktáron van a kívánt felszereltségű és színű autó; jó tudni, hogy a raktárkészletre sokkal nagyobb valószínűséggel kaphat a vásárló további kedvezményeket, mint ha különleges igények alapján megrendelt kocsit szeretne. Ennek oka az, hogy az egyedileg megrendelt autót a vevő fizeti ki előre, viszont a készletre beszállított kocsi árát a kereskedő állja, vagyis benne áll a pénze – természetes tehát, hogy igyekszik szabadulni tőle.

Még könnyebb a vásárló helyzete, ha nem ragaszkodik egy-egy színhez vagy extrához. Ekkor még könnyebben találhat magának autót a díler raktárában, s a kompromisszumot megfelelően ellensúlyozza a kedvezőbb vételár.


VÁLOGATOTT EXTRÁK. Új autó vásárlásánál van néhány extra felszerelés, amelyet nem érdemes kihagyni a választott extrák listájáról. Lehet, hogy könnyen meglennénk nélkülük, de arra is kell gondolni, hogy az autót egyszer el fogjuk adni, s későbbi, jó áron történő értékesítése szempontjából feltétlenül szükség lehet a népszerű, keresett extrákra.

Mostanában kevés autót árulnak ABS, légzsákok vagy szervokormány nélkül, így helyettük egyéb értéknövelő kiegészítők után kell nézni. Részesítsük előnyben a biztonsági felszereléseket, de a tolatóradar, a klíma és az ülésfűtés is könnyebben eladhatóvá teszi majd az autót néhány év múlva.

Ugyanakkor léteznek extrák, amelyeket később nem fizet meg a piac, ráadásul nem is igazán praktikusak. Ezek közé tartozik például az üvegtető. Nehéz, és ront az autó súlyelosztásán is, ráadásul a ma már szinte kötelező klíma mellett teljesen felesleges.

Szintén alaposan megfontolandó az olyan, egyelőre kiforratlan technológiákért pénzt adni, mint amilyen az autót a parkolóhelyre benavigáló automatika vagy a legtöbb autógyár által kínált, Magyarországon azonban szinte teljesen hasznavehetetlen gyári műholdas navigáció.

Ugyancsak a későbbi eladást könnyíti meg, ha dízelmotort választunk. Ha az árkülönbség nem túl nagy, érdemes a benzines helyett ezt kérni. Amellett, hogy nyomatékosabb, kevesebbet is fogyaszt, értéktartása pedig egy kategóriával jobb.

Fontos tudni, hogy – a szokással ellentétben – a garanciához szükséges kötelező átvizsgálásokat nem feltétlenül ott kell elvégeztetni, ahonnan az autó származik, vagyis nyugodtan kereshetünk más márkaszervizt is. Budapestieknek ez szinte kötelező, mert a vidéki szervizek jóval kedvezőbb órabérrel dolgoznak, mint fővárosi társaik: általában a fővárosban megszokott díjak 60 százalékáért elvégzik ugyanazokat a munkákat.

Nagy eltérés van a különféle márkák vásárlás utáni pénzigényében is. Gyakran előfordul, hogy a drágább autók szervizelése kevesebből is kijön, mint egy olcsón eladott kocsié, amelynél a későbbi kötelező szervizeken próbálják behozni a kezdeti nyomott árat.

ÉRZELMI DÖNTÉS. A vezess.hu felmérései szerint új autó vásárlásakor az emberek legnagyobb százalékban az autó megbízhatóságát tartják a legfontosabbnak, ezt a válaszadók 38 százaléka jelölte meg. Második helyen a biztonságot, míg harmadikként a kis fogyasztást tartják fontosnak. Az utolsó helyeken az ár, valamint a felszereltség kullog.

A hazai piac ugyan nagyon árérzékeny, de úgy látszik, emellett más preferenciák is előtérbe kerültek. Egy dolgot kevesen vallanak be: a piacot ugyan mindenki körültekintően méri fel, de szinte senki sem képes teljesen hideg fejjel dönteni, semlegesíteni magában azt az érzést, hogy melyik autó tetszik neki legjobban. A kereskedők tapasztalatai szerint ez az, ami az ár-érték arány mellett leginkább képes befolyásolni a vásárlói döntéseket.

Mit tartalmazzon az ajánlatkérés?

Ha írásban kérünk ajánlatot a márkakereskedőtől, a levél minden esetben tartalmazza az autó pontos típusát, a karosszéria kialakítását, színét, a kiválasztott motort, illetve a megfelelő felszereltségi szintet, ezenkívül a kiválasztott extrákat.

Részletre történő vásárlás esetén közöljük, mekkora kezdőrészlet kifizetését tervezzük, és milyen futamidővel szeretnénk élni. Emellett kérdezzünk rá a kamatra, kezelési költségre, THM-re és a várható havi részlet nagyságára is.

A levélben érdeklődjünk a szállítási határidőről, és mindenképpen kérdezzünk rá az esetleges további költségekre is. Jó tudni, hogy az autó vételárán felül a kereskedő felszámolhatja még nekünk az üzembe helyezés díját, a vizsgáztatás költségét, sőt a kötelező felszerelések árát is (egészségügyi csomag, elakadásjelző háromszög, izzókészlet).

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik