Élet-Stílus

Visszaszorulóban a casco

Csak minden negyedik autónak van casco biztosítása Magyarországon, és egyre gyakoribb, hogy a hitelbe vásárolt kocsikra sem kell ilyen biztosítást kötni – áll a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. elemzésében.

A gépjármű biztosítások díjbevétele – a MABISZ adatai alapján – 223 milliárd forint volt a múlt évben. Ebből 123 milliárd forinttal részesedett a kötelező felelősségbiztosítás, 100 milliárddal a casco. Az előbbiből 215 ezer, míg az utóbbiból 170 ezer kárt kellett fedezni. Ez azt jelenti,hogy minden negyedik autóra kötnek csak a tulajdonosok casco biztosítást, holott ez Nyugat-Európában szinte általános.

A kötelező biztosítások bevételének 77 százalékát fordították a biztosítók kárrendezésre, míg a casco-nál ez az arány csak 60 százalék. A gépjármű biztosítások száma 4,6 milliót tett ki 2005-ben. Ebből 3 millió 775 ezer volt a kötelező biztosítás, és 838 ezer a casco. Az idei első félévben 53,5 milliárd forintot tett ki a casco biztosítások díjbevétele. Ez 4 százalékkal több, mint az elmúlt év hasonló időszakának 51,4 milliárdos díjbevétele. A kárkifizetési arány egy év alatt – kismértékben – 53-ról 54 százalékra romlott.

Az új gépkocsi eladások csökkennek, így a finanszírozók is egyre gyakrabban kínálnak casco-mentes konstrukciókat – áll az elemzésben. Az új autó vásárlásoknál 10-50 százalék körül mozog a casco nélkül vásárolt autók aránya, míg a használtaknál ez 60-70 százalék. Az éleződő verseny következtében egyes hazai biztosítók mérsékelték áraikat, mások bővítették, illetve megújították szolgáltatásaikat. Úgy tűnik, hogy az autótulajdonosok többségét szerződéskötéskor továbbra is az ár orientálja, de a végső döntésbe beleszól a kiválasztott biztosító szolgáltatása, illetve a javítókkal kialakított kárrendezési kapcsolata – áll az elemzésben.

Tény, hogy egy középkategóriás autó esetén akár 100 ezer forintot meghaladó éves díjkülönbséggel is találkozhat az ügyfél az egyes biztosítók ajánlatai között. A magasabb árú autóknál ez akár több százezer forint is lehet. Az országosan könnyű elérhetőség, a szerződött szervizhálózat sűrűsége, és az adott biztosító kárrendezési és szolgáltatási híre is köre játszik a választásban. Fontos szempont, hogy milyen önrészt kínál az adott biztosító, és hogy mikortól “avultat” (mennyi ideig térít új értéken). Kínál-e ingyenes assistance szolgáltatást, és milyen kiegészítő biztosítások találhatók a palettáján.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik