Élet-Stílus

Digitális emlékek: nyomtatás vagy előhívás

Itt a nyár vége hamisítatlanul, s így sokakban felvetődik a kérdés, hogy a nyaralás alatt elkészített digitális fotóknak mi legyen a sorsuk. Otthon nyomtassunk, vagy elküldjük hívatni, mint régen?

A nyár végi dilemma sokakat érint, mivel a digitális fényképezőgépek egyre nagyobb tárolókapacitása már nem korlátozza a fotósokat az elkészíthető képek számában. A szabadság viszont máshol problémát is okoz, amikor azon gondolkozunk, hogy nem ártana képeinket másoknak is megmutatni.

Két alternatíva kínálkozik, vagy nem teszünk velük semmit, s ekkor csak a számítógép képernyőjén gyönyörködhetünk bennük, vagy kidolgoztatjuk őket, hogy áram nélkül is megmutathassuk emlékeinket ismerőseinknek. A kidolgoztatóknak pedig három lehetőségük van: vagy előhívatják képeiket, amely a komoly árverseny miatt immár 25-39 forintba kerül darabonként, igaz ebben az esetben legtöbbször egy napig várni kell a fotókra.

A másik lehetőség a hipermarketek által kínált, a vásárló által elvégezhető kidolgozás, amelyet egy terminál segítségével érhet el. Itt, ha nem hosszú a sor, lehetőség van a képek utólagos finomítására és szerkesztésére, ám ebben az esetben 60-70 forintot kell fizetnünk képenként.

Harmadik lehetőségként pedig otthon, egy fotónyomtatóval vihetjük papírra a képeinket, amiért nem kell sehova sem elmenni, s azonnal kész. Ha ezt választjuk, szükséges egy egyszeri kisebb-nagyobb beruházás, s képenként átlag 50-70 forintért – papírtól, minőségtől és nyomtatótól függően – magunk gyárthatjuk le albumunk képeit.

Kidolgoztatás: egyre többen választják

Napjainkban a fotóiparra leginkább az átalakulás jellemző, ugyanis míg a hagyományos filmelőhívások száma drasztikusan csökken, addig a digitális filmkidolgozások száma jelentősen emelkedik, de nem azonos mértékben. „Probléma azonban, hogy a digitális technológia egyfajta kényelmet jelent, s a felhasználókban nincs az a késztetés, hogy papírképen lássa viszont képeit. Ugyanakkor Magyarországon meggyőződésem szerint sokan nincsenek tisztában azzal, hogy digitális képeiket előhívathatják”– nyilatkozta a FigyelőNetnek Varga Árpád, a FujiFilm Magyarország hálózati menedzsere.

A szakértő szerint az átalakulásnak ugyanakkor előnye, hogy míg régen az emberek kétszer is meggondolták, hogy mit fotózzanak le, addig ma rengeteg kép készül, hiszen szinte végtelen a kapacitás. Varga szerint így, ha a képek csupán 10 százalékát dolgoztatják ki, akkor is a korábbi korszakhoz hasonló mennyiségről beszélhetünk. A FujiFilm egyébiránt 140 partnerrel dolgozik, amelyekből 70 már digitális laborral is rendelkezik, s a szakértő elmondása szerint ezen üzletek bevételének már 50-50 százalékát adja a régi és az új technológia.

Csökkenő filmelőhívások, növekvő digitális megrendelés

Szanyó László, a Fotomarket ügyvezető igazgatója kérdésünkre hasonló tendenciáról számolt be: „A filmelőhívások száma az elmúlt 2-3 évben körülbelül a felére csökkent, míg a képkidolgozások száma évről évre 10-15 százalékkal emelkedik.” Az Eurofotónál azonban nem tudtak a képelőhívások számának csökkenéséről beszámolni, csak azok stagnálásáról. „Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a tekerccsel megegyező mennyiség eléréséhez a cégnek több csatornára volt szüksége. A digitális fotókidolgozások száma ezért jelentősen növekedett” – nyilatkozta kérdésünkre Baracs János, az Eurofoto ügyvezető igazgatója. Azonban fontos leszögezni, hogy az Eurofoto és a Fotomarket analóg előhívásra vonatkozó számai becslések, ugyanis a nagy nyári roham még hátra van, hiszen az szezonális termék.. Viszont a digitális előhívások száma lineárisan oszlik el, amire magyarázat lehet, hogy e technológiánál nem kell a tekercs megtelésére várnunk – a szakértők szerint.

Átállók és vesztesek

A digitális technológia fejlődésével természetesen annak a piaca is fejlődött, s a legnagyobb cégek már mind átálltak az új technológia kiszolgálására. A verseny leginkább az árakban érezhető, hiszen azok Szanyó László elmondása szerint az elmúlt 3 évben 50-60 százalékkal csökkentek, amely köszönhető a piac és a technológia fejlődősének is. Az ember, a megrendelt képek mennyiségétől függően, jelenleg ma már akár 25 forintért is megrendelheti képeinek digitális nagyítását. A nyaralás képeinek feltöltése percek alatt megoldható, az amatőr fotósok számára komolyabb felhasználói gyakorlat nélkül könnyen igénybe vehetőek az online szolgáltatások.

„2003-tól a Kodak is végrehajtotta szerkezeti váltását, s immár a digitális technológiát próbálja minél inkább kiszolgálni” – nyilatkozta kérdésünkre László Attila, a Kodak Magyarország ITC-csatornamenedzsere. Két korábbi nagyvállalat azonban rosszabbul járt. Az AGFA és a Konika Minolta beszüntette a termelést, s így immár csak a Kodak és a FujiFilm gyárt filmeket. „A filmek eladása évente 15-20 százalékkal csökken, ám az eredményt a digitális technológiából származó bevétel pótolja. Még mindig megéri gyártani, hiszen mára csupán kétszereplős maradt ez a piac, s újabb belépőkre nem lehet számítani” – nyilatkozta Varga Árpád. Ám ennek ellenére a Kodak is kénytelen volt csökkenteni kapacitását. László Attila szerint azonban a filmek gyártása még mindig nyereséges, amelyre magyarázat lehet a cég egyszer használatos fényképezőgépének töretlen sikere.

PC-vel vagy anélkül?

Néhány évvel ezelőtt még igen drága és körülményes volt otthon kinyomtatni képeinket, a nyomtatótechnológia fejlődése azonban gyorsan követte a digitális gépek robbanásszerű elterjedését. A festékfelhasználás optimalizálása, a speciális papírok megjelenése és a nyomtatási sebesség javulása egyre sikeresebbé teszi a speciális fotónyomtatókat és a széles körben használható multifunkciós készülékeket.

A Kodak az átállását csak fényképek nyomtatására alkalmas készülékek gyártásában látja. László Attila elmondása szerint ugyanis: „Ami több mindenre jó, az nem jó semmire”. A hőszublimációs technológia az eladások száma alapján pedig egyre sikeresebb, ugyanis eladásuk az elmúlt 2 évben jelentősen emelkedett.

Az Epson szakértői szerint viszont egyre kevésbé válnak el az általános célú otthoni/irodai tintasugaras nyomtatók a fotónyomtatóktól. Ma már a 4 tintás készülékek is kifogástalan fotóminőségre és szegélymentes nyomtatásra képesek, így egyre többen vásárolnak ilyet otthonra is. Erősödik a kereslet az egyre többféle PC nélküli funkciókat nyújtó modellek iránt is, amelyek már a színes LCD-kijelzővel, a memóriakártya-foglalattal, a PictBridge-funkcióval és a képjavító lehetőségekkel reális alternatívát kínálnak a PC-s nyomtatás kiváltására.

Az otthoni nyomtatás szabadsága

A Canon Magyarország kommunikációs vezetője, Guttrai László szerint az otthoni nyomtatás előnye egyértelműen a szabadság. A felhasználó saját képeit bármikor azonnal kinyomtathatja olyan formában és minőségben, amilyenben csak szeretné. Az előhívó szolgáltatások legtöbbször hasonlóan működnek, mint régen a hagyományos filmeknél. A fotó készítőinek nincs beleszólásuk a képek nagyításába, a javításokat és színbeállításokat egy automata berendezés végzi el. Az elkészült kép ennek megfelelően nem feltétlenül adja vissza a megörökített élmény színeit, hangulatát és örömét.

A felhasználók gyorsan megtanulták, hogy a digitális képeket otthon nyugodt körülmények között, saját igényeik szerint képesek kinyomtatni, s amióta a nyomtatáshoz PC-re sincs szükség, egyre többen alkotják meg maguk a fotóikat. Az amatőrök mellett sok profi is használ már fotónyomtatót képei megvalósításához.

Guttrai szerint az otthoni nyomtatás ma már nem egyszerűen csak ár kérdése, a felhasználó a mai technológia alkalmazásával elkerülheti a filmelőhívás régen mindennapos csalódásait. Egy jó minőségű fotónyomtató, vagy multifunkciós készülék ma már nem csak versenyképes az előhívó szolgáltatásokkal, de egy kis hozzáértéssel a felhasználó által elvárt maximális szín és árnyalathűségű képek nyomtathatók ki másodpercek alatt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik