Élet-Stílus

Megtakarítás vagy kidobott pénz?

Tény, hogy az utángyártott és újratöltött kellékanyagok olcsóbbak, mint a nyomtatógyártók saját festékei. De megéri-e így spórolni? Egy új minőségi kutatás szerint nem. Lehet, hogy az olcsó tinta többet árt, mint használ?

Nagy a csábítás: az eredeti kellékanyagoknál kedvezőbb áron vásárolhatunk utángyártott vagy újratöltött festékkazettákat. Ráadásul ezeket a termékeket sokszor jól ismert, megbízható vállalatok kínálják. No de mit találunk, ha megkapargatjuk a felszínt? Valóban olcsóbb a másolat, mint az eredeti?

Az egyik legnagyobb, független minőségbiztosítási szervezet, a Quality Logic szerint nem.


Megtakarítás vagy kidobott pénz? 1

A Quality Logic nemrég összehasonlította a Hewlett-Packard tintasugaras és színes lézernyomtatóihoz kapható, eredeti kellékanyagok minőségét és megbízhatóságát számos utángyártott és újratöltött termékével. Az egyik teszt során tizenhárom, a HP DeskJet 6122 és a HP PSC 1350 nyomtatókhoz kapható tintapatron, a másik teszt során pedig tizenkettő, a Color LaserJet 4650 színes lézernyomtatóhoz kapható tonerkazetta minőségét, megbízhatóságát hasonlította össze. Mindkét felmérés során felkutatták a legelterjedtebb amerikai, európai és ázsiai gyártmányokat.

A Quality Logic szakemberei olyan egyedi tesztoldalakat terveztek, amelyek – a gyártókénál is pontosabban – modellezték a felhasználók leggyakoribb nyomtatványait. Ezeket a lapokat az újratöltött tintapatronokkal gyártmányonként közel 2.800-szor, míg a tonerkazettákkal összesen több mint 670.000-szer nyomtatták ki. A nyomtatást folyamatosan, természetesen ellenőrzött környezetben végezték.

Az eredmények elkeserítők – legalábbis a nem HP által gyártott termékek esetében.


Megtakarítás vagy kidobott pénz? 2

Míg számos utángyártó, újratöltő azt állítja, hogy legalább ugyanolyan, vagy akár jobb minőségű tonereket és tintapatronokat szállít, mint a HP, a Quality Logic felmérése azt mutatja, ez nagy általánosságban nem igaz. Az eredeti HP nyomtatópatronok egyenletesebb nyomtatási minőséget és nagyobb megbízhatóságot nyújtanak, mint a világ számos gyártójának megvizsgált újragyártott termékei.

Pedig ezek nem no-name távol-keleti gyártók voltak! A vizsgálatban szerepelt többek között a Basix, Cartridge World, Corporate Express, Nu-kote, Office Depot, OfficeMax, Rhinotek, Universal, PC World, Pelikan, Tesco, Wecare, Print-Rite egy vagy több terméke.

A tesztek során a szakértők a meghibásodások igen széles skálájával találkoztak. Hat újratöltött patronból közel egy patron például már kicsomagoláskor rossz volt, vagy idő előtt meghibásodott. Az eredeti HP nyomtatópatronok mindegyike működött, a vizsgált során egyenletes teljesítményt nyújtottak, és több mint 25%-kal több jó minőségű dokumentumot, tartós, élethű fényképet nyomtattak, mint a tesztelt újratöltött patronok.


Megtakarítás vagy kidobott pénz? 3

Az eredményeket összesítve a Quality Logic úgy találta: a legtöbb problémát a Rhinotek, a Pelikan, a Wecare, a Tesco és az Office Depot utángyártott patronjai okozták. (Azon pedig senki nem lepődött meg, hogy a legkevesebb gond az eredeti HP tintapatronokkal volt. Olcsó húsnak híg a leve?)

Semmivel sem jobb a helyzet a tonereknél: a vizsgálati idő 34,4 százalékában még a legkevesebb problémát okozó újratöltött kazetták is rakoncátlankodtak.

Az összes problémakategóriát kombinálva az utolsó helyen végzett a régi, jól bevált Pelikan márka: gyakorlatilag nem találtak egyetlen hibátlan nyomatot sem! A (hátulról) második helyért holtversenyben a Lyreco és a szintén ismert Kores végzett, 96,9%-os átlagos hibaaránnyal.

Persze – sajnos – tökéletes toner nincs. A HP eredeti kazettáival is volt probléma – nagyjából minden ötvenedikkel, hiszen az esetek 1,9 százalékában találkoztak hibával.


Megtakarítás vagy kidobott pénz? 4


A tanulság: ha az olcsóbb, utángyártott vagy újratöltött festékanyagot választja, azt hiheti, hogy pénzt takarít meg. A Quality Logic tanulmányát ismerve azonban felmerül a kérdés: a nyomtató élettartamát tekintve valóban spórolunk az olcsóbb patronok használatával?

Hiszen ha csak a beszerzési árat tekintjük, nem vesszük figyelembe a nyomtatási minőséget, a nyomtató állásidejét, az elpazarolt munkaidőt és kellékeket, a javítás költségeit és azokat a költségeket sem, amelyeket észre sem veszünk.

Valahányszor, amikor a nyomtatók, a kellékanyagok problémáival kell foglalkozni, amikor elfogadhatatlan oldalakat újra kell nyomtatni, ráfizetünk. Bármilyen fájdalmas közhely is, az idő pénz. Tölthetnénk (költhetnénk?) produktívabban, urambocsá kellemesebben is.

A HP-nál dolgozó mérnökök is emberek, és bízvást állíthatjuk: legalább részben maguknak fejlesztik termékeiket. S nem is csak a kellékanyagokat: a folyamatosan kiváló eredmények érdekében a tervezéstől a tesztelésig mindent teljes nyomtatórendszerben végeznek. Ezért van az, hogy minden nyomtatócsaládhoz más-más festékpatron vagy toner kell: mert a kettőt közösen fejlesztették.

Nem véletlen, hogy ha nyomtatásra gondolunk, a HP az első név, amelyik eszünkbe jut. A cég bizonyította a megbízhatóság melletti elkötelezettségét, a tervezéstől, a gyártáson át, egészen az alapos és kiterjedt tesztelésig. Talán apróságnak tűnik, de a HP arra vonatkozóan is végez teszteket, hogy a LaserJet tonerek és DeskJet tintapatronok akár több hónapos állás után, vagy a felhasználás előtt hosszú ideig tárolt nyomtatópatron esetén is ugyanazt a jó eredményt biztosítsa. Ezért van az, hogy az eredeti festékanyagokkal minden nyomtatott oldal tiszta és éles. Hogy a felhasználó, akár dolgozik, akár szórakozik, azt tehesse, amit akar – és nem azt, amit a nyomtatója akar.


További részletek

Ajánlott videó

Olvasói sztorik