Élet-Stílus

Több élőzene, még több szálloda

A szállodák és vendéglátóhelyek többsége fejlesztésre, beruházásra készül a következő hónapokban, bár az időjárás könnyen beárnyékolhatja a hazai turizmus kilátásait.

Ami számít

A magyarországi turisztikai szolgáltatások, lehetőségek közül a legnagyobb súllyal a következőket értékelik: a kulturális programokat, a gyógyvizeket, gyógyászati ellátást. A külföldi turisták növekvő számának egyik lényeges oka az olcsó légi járatok megjelenése és a hazai kulturális program-kínálat bővülése.

Az erősödő nemzetközi verseny, a földközi-tengeri, ezen belül az adriai térség politikai-gazdasági konszolidációja, valamint a csapadékos, hűvös időjárás miatt a korábbinál mérsékeltebb növekedést hozhat a magyar turizmus számára az idei nyár. Az Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai intézet előrejelzése szerint a turisztikai ágazat idei fejlődése 2-3 százalék közötti lesz.

A második félévi és a jövő évi kilátásokra az Új egyensúly program keresletszűkítő intézkedései is hatnak. Az Ecostat 2006 első félévi Turizmusbarométerének értéke 38 százalék, mintegy 6 százalékkal alacsonyabb az előző félévi értéknél. A piaci szereplők valamennyi csoportjában mérséklődtek a várakozások, alkalmazkodva a változó feltételekhez, összességében azonban így is jelentős a beruházási hajlandóság

Bizakodó-bővítő szállodások

A szállodák a következő évben számos fejlesztést terveznek, korszerűsítik szállásfoglalási rendszerüket, bővítik éttermi és wellness szolgáltatásaikat, szorosabbá fűzik kapcsolataikat a kulturális intézményekkel. A beruházások az utóbbi években magas szintet értek el, a fejlesztési aktivitás a továbbiakban is kielégítőnek látszik, állítja a tanulmány. A szállodai cégek 70 százaléka tervez valamilyen beruházást, korszerűsítést. A vállalkozások élénken érdeklődnek az EU pályázati lehetőségek iránt, a kedvező fejlesztési lehetőséggel többségük élni kíván. A szakmában élesedik a verseny, a folyamatos fejlesztés elkerülhetetlen.

Az idei év első három hónapjában a szállodák/szálláshelyek 53 százalékos kapacitáskihasználással működtek, hasonlóan az előző évhez, a szobakiadás árbevétele 12 százalékkal nőtt ez idő alatt.

A szállodák 60 százaléka számít új, erős versenytársak megjelenésére. A szállodaipari vállalkozások létszámukat is bővítik, 25 százalékuk új munkaerő alkalmazását tervezi, csak 4 százalékuk jelezte, hogy létszámát némileg csökkenti. A szállodák 13 százaléka – feltehetően a nyári szezonra való tekintettel – munkaerőt kölcsönöz.

Több lesz az élőzene

A vendéglátóipari vállalkozások rövid távon kevésbé derűlátóak, ami részben a piaci túlkínálat, részben a kedvezőtlen időjárásnak a következménye. A következő fél-, illetve egy évben a vállalkozások bővítik tevékenységüket, elsősorban azokon a területeken fejlesztik szolgáltatásaikat, amelyek akadályozzák a forgalom további növelését. Étel- és italkínálatukat szélesítik, a szabadtéri kiszolgálóhelyeket bővítik, teraszokat létesítenek, növelik az élőzenei szolgáltatást.

A vendéglátóipari vállalatok beruházási tevékenysége élénkül. Az éttermek, vendéglátóhelyek 70 százaléka tervez idén jelentősebb fejlesztést. A cégek több mint fele (58,3 százaléka) számít új, erős versenytársak megjelenésére. A vállalkozások majdnem fele új munkaerő felvételét tervezi, nem akar egyetlen vendéglátó egység sem elbocsátani munkaerőt, és mintegy 8 százalékuk tervezi munkaerő kölcsönzését. A következő félévben a vendéglátóipari egységek mind a belföldi, mind a külföldi vendégek számának erőteljes növekedésében bíznak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik