Élet-Stílus

E-mail adót fontolgat az EU

Az Európa Parlament új adó bevezetését tervezi az elektronikus üzenetek és SMS-ek terén, amelytől a közösség finanszírozásának könnyítését várják. Felmerült emellett az olajcégek és a repülőjegyek megterhelése.

A Reuters tudósítása szerint az Európa Parlamentben külön munkacsoport foglalkozik a francia Alain Lamassoure által előadott javaslattal, amelyben többek között az e-mail és a mobiltelefonos szöveges üzenetek megadóztatását is megemlítik. A támogatók szerint ezzel jócskán enyhítenének a közösség finanszírozási problémáin, ami – különösen az utóbbi időkben – igencsak súlyos vitákra adott okot.

„Ez önmagában jelentéktelen megterhelést jelentene, ám figyelembe véve a naponta elküldött üzenetek óriási számát, jelentős bevételt hozhatna” – jelentette ki a francia küldött. A tervek szerint az SMS üzeneteknél 1,5 centet, míg az emailoknál 0,00001 centet tenne ki az adó, ami valóban nem jelentene túl nagy összegeket. Mindazonáltal várható, hogy a javaslat óriási ellenkezést váltana ki, egyrészt a mobiltelefon tulajdonosok, másrészt az internetezők részéről, akik minden bizonnyal elutasítják majd az újabb adót. Némiképp érdekes elgondolás, hogy ebből (is) finanszíroznák a közösséget, hiszen itt legfőképp a bruttó nemzeti jövedelem (GNI) alapú befizetések dominálnak.

A hír szerint az EU-adó bevezetése némi támogatásra talált a tagországok részéről, igaz, arról már megoszlanak a vélemények, hogy mit és kit kellene megterhelni. Olaszországban például gyorsan elvetettek egy hasonló ötletet, amely szintén az ország pénzügyi helyzetén volt hivatott javítani. Szóba került ugyanakkor az olajcégek, illetve a repülőjegyek fokozottabb megadóztatása, ugyanilyen célból.

Lamassoure azzal érvel, hogy ezzel a módszerrel könnyűszerrel és kevésbé megterhelő módon lehetnek pénzt csinálni az új technológiákból – amelyek elterjedését nem mellesleg az EU is támogatja. Így az európai polgárok gyakorlatilag az Unió előnyiért fizetnének egyfajta kompenzációt, más kérdés, hogy mit szólnak ehhez a célszemélyek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik