Élet-Stílus

cg

Chrysler 300C Touring: szolid

A 300C Touring nem más, mint egy ijesztő nagy hodály, első rémületünkhöz képest szerény fogyasztással. Nem mellékesen pont ide szerelték be a Mercedes legszebb hangon dörmögő dízelmotorját.

Egy korábbi alkalommal már elámultunk a HEMI motor erejétől, így most a dízelen a sor, hogy bizonyítson, ezúttal egy kombiban.

Ahogy a Jeep Cherokee-ban, úgy a 300C-ben is a 3 literes Mercedes alapú dízelmotor munkálkodik. 218 lóerő és 518 newtonméteres nyomaték mozgat 2 tonnát, a vártnál fürgébben és szebb zenei aláfestés kíséretében.

Leginkább egy jól leburkolt hajómotorra emlékezet a CRD hangja, hallani benne az erőt és azt, hogy alig pörög valamicskét, épp csak annyit, hogy ne fulladjon le. Alacsony fordulatszám mellett is elbír a motor a tömeggel, de ez nem jelenti azt, hogy egy lusta tohonya motorról volna szó.

Motorikusan olyan élményt nyújt a 300C, amit nem érezni a legtöbb európai dízelben sem, bár jellemzően egy átlagember nem képes megállapítani még dízel mivoltát sem. Akinek leesik, az bátran tippelhet egy V8-as dízelre.

Maximális nyomatékát már 1600-as fordulaton kiélvezhetjük, ennél magasabb fordulatszámra nincs is nagyon szükség, bár ott is meglepően fürgén szaladgál fel-alá a mutató. Összehasonlításképpen az 5,7-es benzintemető HEMI 4000-es fordulat mellett adja le 525 newtonméteres nyomatékát.

Ég és föld egy Mercedes és a 300C automata váltója közötti különbség, most mégsem kezdjük ócsárolni, mert ezzel a dízelmotorral együtt jól működik, hiába lassú és hiába csak ötfokozatú.

Ezek után szinte hihetetlen, hogy elég 7,9 másodperc 100-ig, és közel megfutja a 230-at is ez a monstrum. A legnagyobb öröm, hogy eközben nagyjából felét eszi, mint a HEMI, a 11 literrel akár a városban is ijesztgethetjük a népet.

Ez nem túlzás, a környezet valóban fél tőle! Ha lehet, kinézete még a limuzinénál is brutálisabb. Az elnagyolt felületek, főként az orbitális méretű hűtőrács olyan agresszív külsőt kölcsönöz az orrnak.

Mondhatnám, hogy az impozáns külső után csalódást keltő a belső tér, de abban is meg lehet találni a szépet. Igaz, a műanyagok nem jó minőségűek, a kevéske fabetét eredetisége megkérdőjelezhető, az összkép mégis nemes egyszerűséget és magabiztosságot sugároz.

Az első ülések egy nagy fotelhez hasonlítanak leginkább, és csak annyival tudnak többet a koreai bőröknél, hogy ezen legalább kényelmes ülni, és nem csak csúszkálni lehet rajta. Egy több mint öt méter hosszú autóban lehetne több hely is hátul, de így is elférni, nagyjából akkora a lábtér, mint egy E-osztályú Merciben.

Sajátos amerikai megoldás, hogy az első ülés alatt akkora lyuk van, hogy a hátsó lábtérből simán előregurul egy 1,5 literes palack, így ott ne tároljunk ilyesmit! Dobáljuk a csomagérbe nyugodtan, van hely, bár nem tudjuk, hogyan jöhetett ki a 630 liter.

A nagy méretek sajnos érződnek menet közben is, pedig a PT Cruiserután már-már azt hihettük, hogy amerikai autóval is lehet gyorsan kanyarodni, sőt, még meg is lehet vele állni időben, ha arra van szükség. Ez a 300C Touring esetében nem teljesen igaz, inkább a régi időket idézi.

A fék nehézkesen lassítja csak a böszme nagy testet, és a megfelelő fékhatás érdekében nem árt lábra gyúrni a konditeremben, hogy izomból tudjuk a pedált taposni. Mikor így teszünk, akkor vesszük csak észre, hogy van ott még pedálút bőven. Amerikai szokás szerint a pedálsor állítható, itt a vezetőülésen keressük az erre a célra szolgáló gombot.

A kormány elfordítása a limuzin változathoz hasonlóan itt sem jelenti azt, hogy az autó azonnal el is fordul. Némi reakcióidőt nem árt bekalkulálni, ha gyorsan szeretnék kerülni. A kormány mintha csupán távoli rokoni kapcsolatban lenne a kerekekkel, lassan reagál, de minimális erőkifejtéssel tekerhető a vakvilágba. Nem érdemes forgolódni vele, jobb, ha megyünk egy háztömböt. Erőből farolni, egy helyben pörögni nem a 300C Touring stílusa, és nincs is meg hozzá az ereje.

A futómű sem mutat olyan pozitív képet, mint a 300C mellett játékautónak tűnő PT esetében tette legutóbb. A rengeteg vas ellenére sem képes a 300C elnyelni az úthibákat, érezni rajta a nagy kiterjedést. Kicsit zörög, kicsit csavarodik, az úthibákon pedig elpattog oldalra, nem igazán tükröz minőségi összeszerelést. Pedig a limuzin jóval összeszedettebb képet mutatott.

A 3.0 CRD Touringért kért 12 millió forint ennek ellenére nem irreális, sőt, ha azt nézzük, hogy egy sokkal gyengébb felszereltségű kombi E-osztály vagy ötös BMW 2 millióval drágább, akkor akár még kedvezőnek is mondhatnánk. Némi kompromisszumkészség kell hozzá ugyan, de aki szereti a nagy amerikai vasakat, annak nem érdemes gondolkozni a német konkurenseken. Egy igazi vadállatot kapunk ennyi pénzért, visszafogott étvággyal.

Zavaragások Barcelonában

Huszonkilenc szurkolót őrizetbe vettek, 107-en megsérültek Barcelonában, ahol a labdarúgócsapat Bajnokok Ligája-győzelmének ünneplése többször rendbontásba csapott át.

A szerdai párizsi döntő lefújása után 125 ezren tódultak az utcára a katalán fővárosban. A drukkerek több helyen szemetes konténereket gyújtottak fel, kirakatokat törtek be, és üzleteket raboltak ki. A zavargások során megsérült hat rendőr is.

A Barcelona 2-1-re nyert a BL-döntőben az Arsenal ellen, ezzel második diadalát könyvelhette el a legrangosabb európai focikupában.

Henry a bírókkal pöröl

Az Arsenal sztárja már a szünetben is érzékeltette a bíróknak, hogy korántsem elégedett a munkájukkal. A találkozót követően pedig az újságíróknak élesen kritizálta a norvég Terje Hauge tevékenységét. A bíró többször szemet hunyt afelett, hogy Márquez és Puyol folyamatosan letaglózott minket, főleg engem – méltatlankodott a csatár. A világ- és Európa-bajnok francia támadó szerint a norvég bíró, Hauge tendenciózusan a Barcelonát segítette ítéleteivel.

Eto’o gólja lesből született – vélekedett a londoni alakulat ásza, aki külön kiemelte, hogy a neki adott sárgalap előtt ellene követtek el szabálytalanságot.

Az olasz pénzügyőrség átkutatta a labdarúgó bundabotrányban érintett Juventus torinói irodáit, valamint a lemondott vezetők lakásait. A mintegy két hete kipattant ügyben közel negyven személy és négy élvonalbeli klub (a Juventus mellett a Lazio, az AC Milan és a Fiorentina) ellen folyik eljárás, mert a gyanú szerint mérkőzések végeredményét befolyásolták, hamisan könyveltek, illetve tiltott szerencsejátékban vettek részt. A pénzügyőrök Luciano Moggi és Antonio Giraudo, a Juventus távozó igazgatója és ügyvezetője házát is átkutatták, azt azonban nem közölték, hogy foglaltak-e le bármit is.

Amerre csak járunk Budapesten, útfelújításokkal találkozunk. Hosszabb távon nézve a reakciónk hurrá, végre jobbak lesznek az utak! Rövid távon csúnyábbakat szoktam mondani, mikor olyan jól haladunk, hogy 7 km/óra az átlag a fedélzeti számítógépen.

Útépítés – Hol, mikortól?

A Budapest portálról kerületekre bontva letölthetők a beütemezett útfelújítások. A munkák valamennyi kerületre kiterjednek, összesen 172 szakasz burkolata gyógyul meg. A linken mindenki megtalálja az őt érintő felújításokat Újpesttől-Budafokig, Adyligettől-Rákoskertig. A munkálatok érintik mindkét alsó rakpartot, a Bécsi út jó részét, a XI. kerületi Balatoni utat, Pesten az M3 bevezető szakaszát, a Boráros teret, a XVII-ik kerületben a Pesti utat, de sorolhatnánk a belvárosi utcákat is. A szakaszok jelentős részén a közműveket is cserélik, nemcsak az útburkolatot, és nem egy helyen kerékpárutak is megépülnek, például az Üllői úton.

Belváros: lezárás később

Nemrég mi is írtunk a pesti belvárosba történő behajtás korlátozásáról, de a Fővárosi Önkormányzat közlekedésfejlesztési alosztályán megtudtuk, hogy ez még arrébb van. A hét éves közlekedésfejlesztési terv az idei évre nem tartalmaz forrásokat erre a célra, legkorábban tehát a jövő évi büdzsében szerepelhetnek összegek az autóforgalom visszaszorítására. A tervekben jórészt a Kiskörúton belüli területekről van szó. A teljes belváros lezárása azért sem elképzelhető, mert a hidak legnagyobb része a belső területeken fekszik és a ráhordó utak is ide vezetik a közlekedőket.

Metrós dugók

Lezárások ettől függetlenül lesznek a belvárosban, már csak az évekig tartó metróépítés miatt is. A Műegyetem rakpart után a Fővám téren és a Kálvin téren is jön a forgalomkorlátozás, még idén év végén vagy jövő év elején. A metróépítés Baross térig tartó szakasza a tervek szerint 2009 végén zárul, a Bosnyák térig vezető második szakasz befejezésére 2010 végén számíthatunk a tervek szerint.

Európában mindenhol a tömegközlekedés térnyerése a cél, az autósok ne számítsanak helyzetük javítására. A BKV előnyben részesítése érdekében egyre többször előfordulhat az, ami a Szilágyi Erzsébet fasorban történt. Itt a Moszkva tér felé vezető egyik sávot kinevezték buszsávnak, ezért sokszor még hétvégén is csak araszol a kocsisor, nemhogy hétköznap. Autós szemmel főleg akkor nehéz átlátni, miért vesznek el sávot az egyre több kocsitól, ha a buszsávval párhuzamosan villamos is megy, mint a Soroksári úton vagy a Szilágyi Erzsébet fasorban.

Smink és alapozás

Nehéz nem az őszi önkormányzati választásokra gondolni a tavaly indult útfelújítási program kapcsán. A Fővárosi Önkormányzat sajtóközleménye teljesen korrekten fogalmaz, mikor azt írja, hogy idén 200 kilométer új burkolat kerül az utakra. Az utaknak viszont nemcsak burkolata van, hanem alapja is, ami ritkán újul meg.

Teljes útpályaszerkezet-csere jó ideje nem jellemző Budapesten, pedig kevés értelme van a rugalmatlan, összetöredezett teherhordó rétegre ráaszfaltozni, mert ebből nem születhet tartós megoldás. A friss aszfalt a világítóan fehér csíkokkal jól mutat és jól is kommunikálható, de a teljes pályaszerkezet cseréje híján a legtöbb budapesti úton ez nem megoldás.

Félmegoldás előnyben!

Teljes és alapos útfelújítás előtt úgynevezett lehajlásmérésre volna szükség. Úgy tudjuk, a főváros vezetése ezt nem végezteti el, mert a vizsgálat drága, a lehajlásmérés a budapesti úthálózaton nagyjából 340 millió forintba kerülne. Ez sok pénz, de ebből kiderülne az utak valódi állapota.

Ellenzéki városatyák szerint az egyértelmű helyzetet tükröző és a prioritásokat megszabó lehajlásmérés híján nagyobb a politikusok befolyása: mindenki szeretné, hogy az ő választókerületében is minél nagyobb legyen a javulás őszig.

Ostoba lámpák, elmaradt egyirányúsítás

Rengeteg meghibásodást okoz továbbá a közműépítés utáni szakszerűtlen helyreállítás. Mindannyian látjuk, helyenként milyen rossz minőségben kapjuk vissza az utakat a több hónapos elkerítés után.

De van más baj is. Elmaradtak az útfejlesztések, nem volt egyirányúsítás, az elavult jelzőlámpák vezérlése nem követi a forgalom szükségleteit. Melyikünk ne tudna példát arra, hogy az út egyik felén már mehetnek az autók, a másik irányban viszont piros a lámpa, anélkül, hogy ennek értelmes oka volna (átkelő gyalogosok, zöld a keresztben érkezőknek). Valódi javuláshoz több kell, mint az amúgy üdvözlendő burkolatcsere.

Idén nyáron Németországban rendezik a 18. labdarúgó világbajnokságot. A 32 csapatos torna június 9-én kezdődik Münchenben, és július 9-én Berlinben fognak bajnokot avatni. A csoportmérkőzéseket az RTL Klub és a Sport Klub sugározza, a nyolcaddöntőtől kezdve élőben az előbbin lehet figyelemmel kísérni az eseményeket.
A legnagyobb eséllyel a Ronaldinho által vezérelt brazilok pályáznak a végső győzelemre, de a Beckham

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik