Élet-Stílus

NY Underground: Mark Ribot Trio

A New Yorki underground zene egyik meghatározó alakja elhozta a Mediawavenek a Ceramic Dogot.

A koncert közepén azon kaptam magam, hogy két kézzel önfeledten dobolok az ölembe terített nagy kockás pléden, amivel az áprilishoz képest szokatlanul fagyos idő elől védekeztem a Marc Ribot Trió fellépésén. Nem voltam egyedül, a Trio pillanatok alatt lefegyverzett meggyőzött és nem utolsó sorban átmelegített mindenkit, aki vasárnap éjjel a cirkuszsátor félhomályát választotta. Ugyancsak pillanatok alatt beigazolódott egyik barátunknak a koncert elején elhangzott kijelentése, – aki a hideg ellen való védekezésre kockás pléd helyett a pálinkát választotta – amely így hangzott „Elvittek az ufók!”. Jóbarátunk talán nem is tudta milyen igaza van, ugyanis bár a koncerten elhangzott zenét bajos lenne kategóriákba gyömöszölni, mégis valahol a 2010- es jazz, az űrhajó falán való dörömbölés és a törzsi dob furcsa és előremutató keveréke volt.

Marc Ribot már hosszabb ideje a New York-i underground zenei élet mértékadó, vezető egyénisége. Azon speciális zenei világé, amely mindenkor a progresszió melegágya volt, és ahol speciálisan keveredik, vagy fut párhuzamban egymással a fekete, zsidó és más etnikumok kísérletező tevékenysége. Zenéjében ötvözi az őt ért hatásokat, hol mestere tiszteletére kubai latin jazzt játszik (cubanos postizos), hol extraavantgarde, a gitárjáték szélső lehetőségeit feszegető futamokat, vagy John Zorn Electric Masada-jában, mint vezérszólista reagálja le improvizatívan Zorn vezénylését (amint azt sokak láthatták a MEDIAWAVE 2004 Fesztiválon). Az általa előállított hangulat és ritmus olyan elegy, amit sehol másutt nem hallani. Mindenesetre megmutat egy olyan irányt, amely segíthet megújítani a gitártechnikák kényelmes sablonokba burkolódzó világát.

A “Ceramic Dog”, Ribbot új formációja ehhez jó táptalajt biztosít, két, a mesterhez hasonlóan kísérletező zenésszel, akiket a kaliforniai underground improvizatív rockzenei élet két legjobb fiatal tehetségének tartanak. Ők a pakisztáni eredetű Shahzad Ismaily, aki a basszusgitárért felelős, és az amerikai, Ches Smith, aki a Mediawaven is tanúságot tett kivételes dobjátékáról. Ők hárman minden bizonnyal a korábbi zenei irányok felbolygatásába fognak majd. Zenéjüket “Free/punk/funk/experimental/psychedelic/post electronica collective” jelzőkkel illetik, de ahhoz, hogy ezt megértsük, meg kell hallgatni őket. Érdemes.

Mediawave, április 30. cirkuszsátor

Ajánlott videó

Olvasói sztorik