Élet-Stílus

Biztonságosak a hazai gyorsforgalmi utak

A hazai gyorsforgalmi úthálózat megfelel a biztonságos közlekedés feltételeinek, de a balesetek megelőzése, a balesetek következményeinek csökkentése érdekében folyamatos fejlesztések szükségesek - mondta az Állami Autópályakezelő Zrt. beruházási igazgatója csütörtökön Pécsett.

Jákli Zoltán a Közlekedéstudományi Egyesület és az MTA pécsi szervezetének szakmai konferenciáján szólt arról, hogy a társaság más európai uniós államokhoz hasonlóan olyan, a gyorsforgalmi úthálózatra kiterjedő integrált forgalomirányítási, figyelmeztetési rendszer bevezetésén dolgozik, amelynek révén a közlekedőket néhány év múlva időben tájékoztathatják balesetekről, dugókról. Hozzátette: a rendszer szükség esetén az összes gyorsforgalmi út egyidejű vizsgálatával, terheltségének érzékelésével képes lesz a forgalom időbeni elterelésére.

A szolgáltatás beindítása több évet, milliárdos nagyságrendű beruházásokat vesz igénybe és nélkülözhetetlen, hogy működését összehangolják az európai uniós államok hasonló rendszereivel – közölte Jákli Zoltán hozzátéve, hogy első lépésként az utak mentén már elhelyeztek 37, úgynevezett változtatható jelzésképű táblát.

A beruházási igazgató beszámolt arról, hogy a balesetek megelőzése, a balesetek következményeinek mérséklése érdekében folyamatos az autópályák és autóutak úgynevezett passzív biztonsági elemekkel való ellátása.

Az Állami Autópályakezelő Zrt.-n belül közlekedésbiztonsági csoport működik, amely heti rendszerességgel elemzi a gyorsforgalmi úthálózaton történt baleseteket és segít a biztonság növelését célzó gyors döntések meghozatalában, intézkedések végrehajtásában.

A szakemberek így tudják, hol van szükség leállóöblök kialakítására, speciális, ráhajtáskor búgó hangot adó útburkolati jelekre, sebességjelzőkre, és egyebek mellett útzáró autókon, szalagkorlátokon energiaelnyelő berendezésekre.

Jákli Zoltán magyarázata szerint minderre azért van szükség, mert bár a hazai gyorsforgalmi úthálózat forgalma 2001 és 2005 között 25 százalékkal nőtt, a halálos balesetek száma 2004-hez viszonyítva 2005-ben 32 százalékkal, a súlyos sérüléssel járók 6,1 százalékkal csökkentek, Magyarország az autóutakon és autópályákon történt baleseteket tekintve még mindig az európai uniós tagállamok kedvezőtlen, második felében foglal helyet. A balesetek 90 százaléka emberi mulasztás miatt következik be. A vezető ok a figyelmetlenség, melyet a követési távolság be nem tartása és a gyorshajtás követ.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik