Élet-Stílus

Mit ígér az autósoknak az MSZP és az SZDSZ?

Még nem véglegesek az eredmények, de eldőlt, hogy az MSZP és az SZDSZ kapott többséget az Országgyűlésben. Mit várhatnak az autósok a szocialista-szociálliberális koalíciótól?

Az MSZP választási győzelmét követően Sólyom László várhatóan Gyurcsány Ferencet kéri fel kormányalakításra. A szocialisták minden bizonnyal ismét a szabad demokratákkal alkotnak kormánykoalíciót, ezért visszakerestük, hogy mit ígért ez a két párt az autósoknak.

MSZP: autópályadíj a megtett út alapján

Az MSZP teljes mellszélességgel az autópálya-építés mellett van, amit az autópálya-törvény és a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében végezne. A finanszírozás állami forrásokból, EU-támogatásból és részben piaci alapon, kötvénykibocsátással történne (pl. az M7-es meghosszabbítása a határig és az M8-as dunaújvárosi hídja esetében). 2006. december 31-ig 266 km gyorsforgalmi út kerül átadásra, a tervek alapján 2007-re 1045, 2015-re 2500 kilométeresre nő az autóutak és az autópályák hossza hazánkban. Az autópályákat használhatóbbá tevő, ún. ráhordó utakat az MSZP uniós forrásból építené meg, és a következő ciklusban nagyobb gondot fordítanának az alsóbb rendű utak felújítására. Az MSZP álláspontja szerint a 2010-ig tartó parlamenti ciklus végére aktuálissá válhat a behajtás korlátozása a főváros belső területeire, de ez csak a tömegközlekedés fejlesztésével valósítható meg.

Autópályaügyben az MSZP célja az úthasználat-arányos díj. A nehéz tehergépjárművek esetében az elektronikus fizetés és a megtett út alapján kirótt útdíj bevezetése akár 2007-től reális lehet. Ezt később a tapasztalatok függvényében a személyautókra is ki lehetne terjeszteni.

SZDSZ: arccal az autópálya felé

Az SZDSZ a válaszadásra meghagyott rendkívül hosszú időszakban nem élt a lehetőséggel, ezért programjuk több pontját sajnos nem sikerült konkrétumokkal kiegészíteni. Az SZDSZ választási programjában markánsan jelen van a környezetvédelem. A szociálliberális párt szerepelteti kampányanyagában a kéntelenített benzin és gázolaj használatának fontosságát. EU-tagállamként 2010-re hazánkban 2 százalékos részarányt kell elérnie a teljes forgalomból a bioüzemanyagoknak, az SZDSZ is legalább ekkora bekeverési arányhoz szeretne eljutni a megújuló alapanyagból nyert üzemanyagokkal. 191 oldalas választási programjában a párt a korábban eltervezett autópálya-fejlesztések folytatását ígéri. Ennek értelmében 2007-re az autópályák elérik a megyeszékhelyeket és az országhatárokat, de az autópálya-építés üteme később sem lassul a ciklus során. A liberális parlamenti erő az európai uniós forrásoknak szán főszerepet az autópálya-építés finanszírozásában. A kisebbik koalíciós párt lényegesnek tartja a közlekedési eszközökbe telepített intelligens számítástechnikai eszközök fejlesztését, továbbá a biztonságos közlekedést szolgáló adatbázisok és szoftverek fejlesztését, amiről jó lett volna megtudni, mit is takar konkrétan. Az SZDSZ az autóforgalom korlátozását tervezi a városközpontokban, ennek pontosítására továbbra is várjuk az SZDSZ álláspontját.

Jön a biodízel

A növényi alapú üzemanyagok elterjesztésének támogatásában nincs véleménykülönbség a pártok között. Abban is egyetértenek, hogy a biodízel és a bioetanol alapanyagának előállítása kitörési pont a nehéz helyzetű mezőgazdaságnak. Alapanyag lehet a repce, a napraforgó és a kukorica. A két párt úgy tartja, hogy a ma még drágán előállítható bioüzemanyagokat hatékony adókedvezménnyel kell helyzetbe hozni, a termelés, a feldolgozás és a forgalmazás összehangolásával.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik