Élet-Stílus

Botrány lehet a Fassbinder-premieren

Merész kísérletre készül a Magyar Színház Rainer Werner Fassbinder drámájának pénteki bemutatójával.

A német újhullám egykori fenegyerekének Petra von Kant keserű könnyei című drámáját több mint egy évtizede nem játszották Budapesten – mondta el Guelmino Sándor rendező. “Benne van a pakliban, hogy a nézők kikérik maguknak, és botrány lesz” – mondta a direktor arra a felvetésre, hogy az 1982-ben 37 évesen elhunyt, botrányosan merész rendezéseiről és szexuális másságáról is híres művész alkotását vajon miként fogadja majd a Hevesi Sándor téri teátrum publikuma.

“Ebben a színházban ez kifejezetten nagy vállalásnak, merész kísérletnek tűnik” – fogalmazott Guelmino Sándor a darabról, amely arról szól, hogy egy az élet racionalizmusától – férjeitől és munkáitól – megcsömörlött divattervező nő szenvedélyes szerelemre lobban egy fiatal lány iránt.

Ez nem egy “sokkoló előadás”, de a magyar közönséget ismerve el tudja képzelni, hogy egy csók “elcsattanása után a nézők átbotorkálnak a színpadon, és felrúgják a színészeket” – jegyezte meg a Petra von Kant keserű könnyei című darabról a rendező, aki úgy véli, hogy a színház kamaratermében, a Sinkovits Imre Színpadon játszott szünet nélküli előadás “csak előítéletek nélkül működhet”.

Guelmino Sándor szerint mostanában elég nagy teret nyert az új német színház hideg stílusa a magyar előadásokban is; a szövegmondás és formanyelv háttérbe szorította a szenvedélyességet. “Ez az előadás ezzel megy szembe, a lehető legvégletesebb szenvedélyekről szól” – mondta az MTI-nek.

Az, ahogy egy racionális természetű nőnek a szenvedélytől egy pillanat alatt “elborul az agya”, példa lehet az érzelmek természetéről másoknak is – vélekedett. Hozzátette: a darab remek alkalom arra, hogy a társulatból hat színésznő – közöttük Hámori Ildikó és Pápai Erika – igazi karakterszerepekben mérettessen meg.

Arra a felvetésre, hogy a fiatalon elhunyt, főleg a tabutémákat feldolgozó filmjeiről – 14 év alatt 42 alkotás! – ismert művész munkái közül eddig miért csak hat színpadi bemutató volt Magyarországon – Budapesten legutóbb 1994-ben az Ódry Színpadon -, Guelmino Sándor azt mondta: “Kevés olyan Fassbinder darab van, ami darabszerű volna, és a magyar néző számára is fogyasztható”.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik