Élet-Stílus

Megtalálták a Tyrannosaurus rex ősét

A paleontológusok Kína északnyugati részén két dinoszaurusz-ősmaradványt tártak föl, amelyről úgy vélik, hogy a Tyrannosaurusok ma ismert legkorábbról származó képviselői.

A tudósok szerint a 160 millió éves állatnak összetett taraj ült a fején és valószínűleg egyszerű tollakat viselhetett. Ez az eddig ismeretlen faj lehetett az úgy 90 millió évvel később uralkodó T. rex egyik őse.

A két ősi dinoszauruszt együtt fedezték föl. Minden jel szerint végzetesen beleragadtak egy történelem előtti iszapgödörbe, meséli Hszing Hszü professzor, a pekingi Gerinces Paleontológiai és Paleoantropológiai Intézet professzora. A ragadozókat valószínűleg a már korábban az iszap csapdájába esett állatok csalták a végzetükbe, amelyeknek szintén megtalálták az ősmaradványait.

Az új fajt, amely a Guanlong wucaii nevet kapta, a Nature folyóirat legfrissebb számában írja le Hszü dinoszaurusz-szakértő kollégáival közös cikkében.

Bizarr taraj

A kis dinoszaurusz 1,1 méter magas és 3 méter hosszú volt. (Összehasonlításképpen: a T. rex 12 méter hosszú és 4,5 méter magas volt.) De legfurcsább sajátossága a fején ülő összetett taraj, amelyet a nevében is megörökítettek (guanlong kínaiul „koronás sárkány”-t jelent).

Hasonló fejdísz ma néhány madáron, például a kazuárokon és a szarvascsőrű madarakon látható. A kutatók szerint a tarajnak fegyverként nemigen vehette hasznát, ezért valószínűleg a pózolásban játszott szerepet.

A tudóscsoport számos fizikai jellemző alapján sorolta a tyrannosaurusok közé a Guanlongot. Erre utalnak az U alakú elülső fogak, a medence felépítése és a koponya alakja. A T rextől eltérően azonban az állatnak kettő helyett három ujjkarma, lapos orra és hosszú mellső végtagjai voltak.

„A Guanlong a tyrannosaurusok evolúciójának nagyon korai, specializált ágát képviseli, így tehát csak a csoport kevés jellemzőjét viseli magán” – mondta James M. Clark, a washingtoni George Washington Egyetem biológiaprofesszora, a tanulmány társszerzője.