Élet-Stílus

Vegyes, vágott: a Figyelőnet szerint a Szemle

A közönségszavazat alapján a top 10

 
1. Fehér tenyér 5,1
2. Friss levegő 5,1
3. Taxidermia 4,5
4. Szőke kóla 4,2
5. Üvegtigris 2 3,7
6. Fej vagy írás 3,6
7. Johanna 3,3
8. Rokonok 3,3
9. Madárszabadító, felhő, szél 3,2
10. Sztornó 3,2

A vágásról, még itt, az elején. Merthát a csőrünket pöcköli, hogy csúnyább kifejezést most ne használjunk. Több alkotó hivatkozott arra a filmje utáni sajtóvetítéskor, miszerint tudja ő jól, hogy ez nem a kész változat, akadnak benne hibák, és bocs, hogy élünk, szeressetek, drága felebarátaim. A felebarátok egy része (én) aztán meg ideges, hogy a drágajó felebarátok pénzén (az enyimen, például) lett film miért nem lett, vagyis ha nem teljes, akkor meg minek. Tudom, a bemutatási kényszer, az elosztók is csak úgy és akkor osztanak el, ha a kapók bizonyos kitételeket teljesítenek. S ennek csupán töredékeleme, hogy logó megjelenik a vásznon.

A 37. hazai filmmustrán 24 nagyjátékfilm, 28 kísérleti és kisjátékfilm, 39 dokumentumfilm és 12 tudmányos-ismeretterjesztő film versenyzett. És hát az utóbbi három kategóriában nagyon, de nagyon izgalmas alkotásokat láthatott, aki erre szocializálódott, ám a nép, az isten adta nép elsősorban a játékfilmekre tódult – jelen állapotban vagy száznegyvenezren váltottak jegyet, és persze elsősorban a fikciós, hosszabb mozikra.

Egykori kedvenceiben csalódtak a nézők

Legalábbis ami a Pétereket – Bacsó, Gárdos, Tímár – illeti. Bacsó De kik azok a Lumnitzer nővérek? című fergetegesnek szánt bohózata ízetlen (nem vicces), mint azok az étkek, amiket az éttermi kritikusok (Alföldi Róbert, Rudolf Péter) villájuk és górcsövük alá vesznek. A főhősök remek helyeken ínyenckedhettek kedvükre és forgatókönyvükre – a klassz dínom-dánomokat nyilván borzasztóan élvezték –, a film annyit ér el, de azt nagyon, hogy megéhezik a néző, akinek azonban sajna be kell érnie a mozinál árusított gagyiperecekkel.

Gárdos Az igazi Mikulása igazi tévedés és szereptévesztés; miközben a Párizsban – hát már idehaza nem terem egy rendes gengszter? – meglőtt szépreményű bárzongorista (Cserhalmi György) trógerré és kényszertélapóvá zülli magát, egy intézeti kislánynak biciklit hazudik (röpteti és kikacagja), ám mivel a szíve nagy és arany, végül becserkészi. A kerékpárt (nem a kicsikét). Szerepet téveszt a télapó – és a rendező, a színész stb. Egyedül a néző nem. Tudja, hogy átverték, mert a film semnem családi, semnem vígjáték, semnem lírai, semnem.


Vegyes, vágott: a Figyelőnet szerint a Szemle 1

A herceg haladéka

Bár gondolatilag tagadhatatlanul érdekes kísérlet, Tímár A herceg haladéka című filmje az ember idegeire megy, mert tényleg mélyenszántásra indul a néző, hogy mi lenne, ha halálakor kapna egy percnyi haladékot, és ha ezen nem túl hosszú idő alatt találna valakit, aki halálát átvállalja, meg is menekülne (átmenetileg, ugye); ám mindez oly’ gyatrán, szövegében, képeiben olyan esetlenül van kivitelezve, hogy elernyedünk.

Feljövőben a szórakoztató filmek


Vegyes, vágott: a Figyelőnet szerint a Szemle 2

Csak szex és más semmi

Kitörő örömünknek kell, hogy hangot (betűt) adjunk, a hazai szórakozatófilm egyre dominánsabban van jelen, egyre jobb alkotások születnek. Bár nem egészen a szemléhez kapcsolódik, de ha nincs a mozikban 2005 végén a Csak szex és más semmi (utána meg az idei esztendő elején az Üvegtigris 2.), a mozisok önszemükbe világíthatnának a gépeikkel, miszerint itt a vég, a mozizáró, amit történetesen nem akarnak látni. Vérbeli és jó fajta viccfilm több is megmutatkozott a mustrán: az említett Goda Krisztina-film – Csak szex… (egy negyvenbe hajló színházi dramaturg nő hímcserkésző megpróbáltatásai, a remek Schell Judittal a főszerepben) – mellett láthattuk Rudolf Péter Üvegtigris 2-jét, amiben a kopott út menti büfébodega hat lúzere egy csomó új viccet mond el (némelyik szállóige-gyanús) és csinál; kacaghattunk egy kamasz fiú csajozós balatoni kalandjain (Tibor vagyok, de hódítanai akarok), illetve nyolc „véletlenül” összekeveredett benzinkúti delikvens és személyzet összekeveredésein Kapitány Iván Kútfejek című akcióvígjátékában.


Vegyes, vágott: a Figyelőnet szerint a Szemle 3

Sztorno


Akadtak nem épp reveláció erejű, de tisztességgel elkészített alkotások, mint Bagó Bertalan filmje, a Vadászat angolokra (szerelmek és politikai intrikák a változások szelétől meglegyintett reformkori magyar vidéken, Cserhalmi Györggyel, Bertók Lajossal, Nyakó Júliával, Dörner Györggyel), vagy Pálos György Sztornója, amiben a főhős (Lovasi András a Kispál és borzból) egy APEH-vizsgálat apropóján kafkai mélyutazáson vesz részt (a valóságban és a képzeletben egyaránt).

Csúnya melléfogások

Incze Ágnes az I Love Budapest után egy unalmas és érdektelen „hangérien ródmúvi”-val rukkolt elő, miszerint egy hajléktalan (félreértelmezett alakítással: Papp Vera), egy szociális munkáslány, egy motorkerékpáros srác, egy égből pottyant lány a motoros útlevelét keresik (Randevú). A mágikus realizmus itt nem működik, a mese és a valóság nem lép élvezetes kapcsolatba, elvegetálnak a filmidő végéig. Külön-külön.

Melléfogás Bollók Csaba Miraqja, amit megszenvedtek készítői három évre nyúló gyártása során, de megszenved a néző is, mert – fogódzkodók híján – nem tudja összerakni a képzeletbeli vidéken bolyongó fiatalember útját, s csak a végén érti meg (úgy, ahogy), hogy itten kérem visszafelé haladtunk az időben, miközben egy szent ellopott, arany lábanyomát kerestük – bottal ütöttük, hehe. (Az ember agyára megy a film vége felé, hogy minden jelenet úgy kezdődik, hogy a bolyongó főhős bekolbászol a képbe.)


Vegyes, vágott: a Figyelőnet szerint a Szemle 4

Lopott kéek

Nem váltja be a reményeket Pacskovszky József Lopott képek című kézikamerázó filmje (á la Dogma-mozgalom?), amelynek kvázi „főhőse” a camcorder maga, „aki” a hatvanba lépő értelmiségi trió (profik: Bánsági Ildikó, Andorai Péter, Szacsvay László) szerelmi háromszögének nyitánya után a nővadász asztaloshoz, majd egy kínai lányba szerető magánnyomozóhoz kerül. Jó felütés után elfoszlik a film.

„Futottak még”


Vegyes, vágott: a Figyelőnet szerint a Szemle 5

A gyertyák csonkig égnek

Ezeknek köszönjük, hogy elkészültek, de nincs beleszólásuk se ebbe a versenybe, se a hazai nézőszámalakulásba: Fej vagy írás (rendező: Lengyel Andor), Szőke kóla (rendező: Barnóczky Ákos), Az élet vendége – Csoma-legendárium (rendező: Szemző Tibor), Egyetleneim (rendező: Nemes Gyula), Stammbuch (rendező: Mészáros Péter), A gyertyák csonkig égnek (rendező: Iglódi István). Ez utóbbi a rendező szerint sem jó film, nem is azért készült (akkor miért?). Mint mondta, a két nagyszerű színész (Avar István és a közelmúltban elhunyt Agárdy Gábor) jutalomjátékát akarta megörökíteni. Erre viszont van egy olcsóbb és jobb megoldás: leszúrni a színházban három kamerát például.

Az élmezőny



Vegyes, vágott: a Figyelőnet szerint a Szemle 6

Taxidermia

Az élmezőnyt Szabó Istán Rokonok című új Móricz-adaptációja, Pálfi György Taxidermiája, Hajdu Szabolcs Fehér tenyér című filmje és – meglepetésként – Kocsis Ágnes Friss levegője képviselte a nézők szavazatai alapján egész héten. Ez a Rokonok csipkelődöbb és karikatúraszerűbb, mint Szabó tanárának, Máriássy Félixnek ötven évvel korábbi feldolgozása. A tornászvilágba kalauzoló Fehér tenyér első félórája erős, izgalmas, utána elkényelmesedik, és a sportfilmek jól bevált útját követi. A Friss levegő szikár anya-lánya kapcsolata rabul ejti a nézőt, a film világa a finn Aki Kaurismäki világát – és humorát idézi.

Véleményünk szerint is a „legfilm” Pálfi Taxidermiája, a sperma, nyál és vér testnedveivel jellemezhető háromgenerációs, műfaját tekintve (hála istennek) nehezen besorolható alkotás; az erotomán nagyapa, a versenyevő apa és preparátor fiú története képeit és párbeszédeit tekintve abszolút felkavaró mozi. Nem a gyerekes amerikai filmeken hájasodott nézőknek való. Ránk fért.
Szóval: jó volt, szép volt, megvolt.
Még bombariadóra is sor került. Kell-e több?

Ajánlott videó

Olvasói sztorik