Élet-Stílus

Volkswagen Jetta – nagy visszatérés

Visszatért Európába a Jetta. A hírt hallva nem voltam túl lelkes, valahogy sosem nyűgöztek le a Golf limuzinváltozatai.

A Jetta elődje eddig unalmas volt, és ebből a helyzetből könnyebb volt nagyot dobni. Elődjénél, a kissé szürke kinézetű Boránál egy jóval nagyobb feltűnést keltő és jóval tágasabb autóvá vált az utód. Más kérdés, hogy az autó legtöbb részletében a Passatot másolja, de kisebb méretéből adódóan mégis arányosabb jelenség annál.

“Dzsetta”

Nem tudom pontosan miért hagyták el a Jetta nevet és tértek át a Vento-ra, majd a Borára, de az biztos, hogy ez a két szó közel sem ragadt meg annyira a köztudatban. Még általános iskolás koromból is jól emlékszem a Jettára, vagy “dzsettára”, ahogyan sokan ejtették.

Odaát Amerikában mindig is “dzsettának” hívták a Golf limuzin változatát, és sokat is beszéltek róla, mivel ő büszkélkedhet a legnagyobb példányszámban eladott európai autó címmel az Amerikai Egyesült Államokban.

Nem fér a bőrébe

Az inkább szűkös, mint tágas Bora utódaként jelentős méretnövekedést könyvelhet el az új Jetta. 4,5 méter feletti hosszával majdnem 18 centivel hosszabb annál, vállasabb és magasabb is valamivel. Most már felnőtteknek sem kínszenvedés az utazás hátul, a tengelytáv növelése jótékony hatással volt a hátsó lábtérre. Ennél már csak a csomagtartó nagyobb.

Mostanra ideális családi autó vált a Jettából, jól gondoljuk át, mielőtt a Passatra voksolunk. Engem most nagyon nehezen lehetne meggyőzni a nagyobb limuzin mellett. Itt is elegendő a lábhely hátul, egy öttagú család is elfér, feltéve, hogy nem nőtt mindenki 190 centisre. Ezzel a mérettel hátul már közel a plafon.


Volkswagen Jetta – nagy visszatérés 1

Fotó: Vezess.hu

Széria sörnyitó

6 lufi, légkondi, elektromos ablakok, fékelektronikák hada, és egy sörnyitó. Gazdagon felszerelve érkezik a Jetta, ami belülről tökéletes mása egy ötös Golfnak. Jók az anyagok, patent az összeszerelés, bőven üti a Passat elegáns, de kemény műanyagokból álló utasterét.

Számomra külsőleg is egyértelmű a fölény, biztosan nyeri a meccset a Jetta a Passattal szemben. Ahogy egyre többet nézem, ez is csúnya oldalról, de kevésbé gnóm.

1,6-os a legkisebb

A Golffal ellentétben az öreg 1,6-os benzinmotor az alap, az egyetlen a Jettában, amelyik nem közvetlen befecskendezéses. 102 lóerővel már jól szalad az autó, városban 10,5 liter körüli fogyasztással. A motor egyetlen hibája, hogy rövid áttételezésű ötsebességes váltót kapcsoltak hozzá, így az jobban pörög a kelleténél. Ezáltal nem alkalmas nagy sebességű utazásra, a zaj és az üzemanyag-fogyasztás növekedése miatt.

1,6-os motorral 185 a vége és 12,2 másodperc alatt éri el a 100 km/órás tempót. Nem lenyűgöző, de nem is megrázó. Kiegyensúlyozottan teszi a dolgát, a Jetta ezzel a motorral inkább kényelmes, unalmas kocsikázásra való.


Volkswagen Jetta – nagy visszatérés 2

Fotó: Vezess.hu

Egyben van

A legtöbb VW képes ezt az érzést átadni, akárcsak a Jetta. Az autó nem libeg rossz úton, kellemesen csillapítja az úthibákat, de azért megfelelően feszes. A kellően stabil érzésre azért rásegítettek a kormányművel is, ami jó indulattal sem nevezhető közvetlennek. A kormányt őrült módjára rángathatjuk, cibálhatjuk, a Jetta végig hűvös marad, kimérten viselkedik.

Ugyanilyen hatást kelt, de tökéletesen funkcionális és ergonómikus a belső. Nem zörögnek a műanyagok és viszonylag praktikus is, tipikus VW. Egyszerű, de elegáns mivoltáért könnyen megszerethető.

Meggyőző

A Jetta mexikói származása ellenére sem csípős, egyáltalán nem hat az érzelmeinkre. Maximum annyira lehet érte rajongani, mint egy öreg bútordarabért. Inkább a józan ész meggyőzésére koncentrál, és ebben sikeres is. Azt az abszolút megbízható benyomást kelti, amire a legtöbb embernek szüksége van. Meg sem fordul a fejünkben, hogy elromolhat, és ez nagyon kényelmes. 4,3 millió forinttól indul a már jól felszerelt Trendline kivitel, Comfortline tesztautónk ára 4,5 millió forint volt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik