Élet-Stílus

Kelet-Európában a Dacia a nyerő

Az év első 9 hónapjában a Csehországot, a balti államokat, valamint Magyarországot, Lengyelországot, Szlovákiát, Romániát és Szlovéniát magában foglaló térségben összesen 725,8 ezer gépkocsi kelt el – derül ki a JATO Dynamics csütörtökön közzétett jelentéséből. Egyre többen vesznek Dacia Logant.

Ez a 2004. január–szeptemberi eladásokhoz képest 0,9 százalékos csökkenés. A harmadik negyedév 228,7 ezres mennyisége ugyanakkor 6,1 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbit.

A márkákat tekintve továbbra is a Skoda a térség éllovasa, bár a január–szeptemberi időszakban értékesített, 109,4 ezer autó több mint 3 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. (A Skodák 60 százaléka Fabia, 36 százaléka pedig Octavia.) A Dacia egy évvel ezelőtt a 10 márka között a 9. helyen állt, ám az eladások megduplázásával – azaz a Logan bevezetésével – a 2. helyre ugrott, ami 76,4 ezer kocsit jelentett. A Renault eladásai 13 százalékkal 61,9 ezer darabra csökkentek, ez a harmadik helyre volt elegendő. A Volkswagen a mérsékelt apadást tükröző, 44 ezer darabos értékesítéssel a 4. helyen állt. A 10-es toplistában a Dacia és a Suzuki kivételével mindegyik márka csökkenést produkált, a legnagyobb esést a sereghajtó Fiat hozta össze, a 31,7 ezer darab olasz autó 45 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. A 8. helyen álló Suzuki ugyanakkor 24 százalékkal 36,3 ezerre növelte eladásait.

Az egyes modellek között a harmadik negyedévben a Skoda Fabia volt a bestseller, a második helyezett a Dacia Logan lett.

A városi autók iránti kereslet zuhant, az eladások közel 40 százalékkal estek vissza. Lengyelországban a vásárlók inkább a használt autók importja mellett döntöttek, Magyarországon az eggyel nagyobb szegmenst képviselő Suzuki, Romániában pedig a Dacia Logan szipkázta el a kategória vevőit. Ezzel együtt a kisautók eladásai is süllyedtek – e körben a legnépszerűbb modell a Fabia volt, majd az új Swift és a Peugeot 206 következett.

Az alsó középkategória piaca ötödével bővült, a harmadik negyedévben a lendületet az új modellek, azaz a Dacia Logan, az Opel Astra és a Ford Focus adta. Ezzel párhuzamosan a viszonylag szűk részpiacot jelentő prémium alsó középkategóriás autók eladásai is szépen híztak, az abszolút nyertes a Volkswagen Bora lett, a romániai eladások ugrásának köszönhetően.

Dinamikusan bővültek a felső középkategória eladásai. Az új Octavia, az új VW Passat és a Ford Mondeo volt a sztár, a felső közép prémium szegmensében pedig a Skoda Superb, a felfrissített Audi A4 és a Honda Accord.

A felső osztályban nőtt a vásárlási kedv, a vevők főként az Audi A6-osra, az 5-ös BMW-kre és az E-Mercedesekre haraptak rá. A luxus szegmensben valósággal robbantott a 7-es BMW, de szépen fogyott az S-osztályos Mercedes és az A8-as Audi is. A hobbiterepjáróknál következett be a legnagyobb növekedés, a harmadik negyedévben a Toyota RAV4-esekből az egy évvel korábbinál 34 százalékkal több kelt el, a Honda CR-V 120 százalékos ugrást mutatott be.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik