Élet-Stílus

Többet ésszel!

admin
admin

2005. 10. 28. 08:00

Az autó státuszszimbólum, és sokan szeretik, ha az övék még csillogóbb, még erősebb, még kényelmesebb vagy éppen még hangosabb. Aki pedig a gyárak extralistáján és tartozékkatalógusaiban nem lel rá a neki tetsző tételekre, annak marad az egyéni tuning.



Az autók tuningolása, átalakítása olyan sokrétű, hogy nehéz eligazodni a kínálatban, s még nehezebb megítélni, hogy mi éri meg, és mi számít kidobott pénznek. Ezért a mérhető egységekkel (lóerők és newtonméterek, illetve liter és másodperc) dolgozó teljesítménytuning esetében mindenképpen érdemes egyfajta ár-érték arányt számolni: megnézni, hogy mennyibe is kerültek a módosítások által nyert lóerők.

ERŐKÚRA. Leggyakoribb a teljesítménytuning, azaz a motor erejének és nyomatékának optimalizálása és növelése. Ez azon alapul, hogy a gyárak nem használják ki teljesen motorjaik kapacitását, így azok hosszú távú teljesítőképességük 60-80 százalékán dolgoznak, kompromisszumot kötve a teljesítmény, a fogyasztás és az élettartam harmóniája érdekében. A tuningcégek ezt az „alvó teljesítményt” csalogatják elő a motorból.





Ami belefér


Az autógyárak egyre több területen fogják ki a szelet a tuningolók vitorlájából. A gyári kínálat bővülése elsősorban az autóhifivel foglalkozó cégeket érintette érzékenyen, hiszen a gyárban beszerelt audiorendszerek minősége egyre jobb, és sok tulajdonosnak még a szebb hangképért, a jobb minőségért sincs kedve kidobni a más kocsiban használhatatlan, ezért használt készülékként értéktelen gyári hifit. Sőt, a gyári rendszerek szerves részét képezik a beltér dizájnjának, az utólag beépíthető készülékek pedig többnyire nem illeszkednek tökéletesen a gyári hifi számára kialakított helyre. Előnye továbbá a gyári hifinek, hogy ha ki is lopják az autóból, csak ugyanolyan típusba szerelhető be nyom nélkül – abban viszont valószínűleg szintén van gyári sztereó.

Erre sok eszköz kínálkozik. A leggyakoribb megoldás manapság a gyorsan elvégezhető chiptuning, amikor a motor vezérlő elektronikáját cserélik ki. A jó chiptuning valóban értékes és komoly mérnöki munkát takar, hosszú évek kísérleteinek és fejlesztéseinek eredménye, ezért nem is olcsó. A körültekintő, igényes tuningnak része a gyári adatok archiválása, hogy kérésre visszatölthetők legyenek az autó komputerébe.

Minden tuning annyit ér, amennyi a pozitív változás mértéke. Ezért célszerű az átalakítás előtt és után is mérést végeztetni, mert csak így regisztrálható a változás. Érdemes tudni, hogy chiptuning terén a turbódízelek nagy előnyben vannak a benzinesekhez képest, hiszen nagyobbak a tartalékaik. Általánosságban elmondható, hogy míg a szívómotoroknál a jellemző teljesítménynövekedés csupán 10-12 százalék, addig egy benzines turbómotornál már 25-35 százalékkal számolhatunk, a turbódízelek esetében pedig akár 30-45 százalék is elérhető.

A chiptuning mellett még számos teljesítménynövelő eszköz áll rendelkezésünkre. Ilyenek például a sportlégszűrők, a sportgyertyák, a kisebb ellenállású kipufogórendszerek. Ezekkel nem árt óvatosan bánni, mert ha nincsenek jól hangolva, sokkal többet árthatnak, mint amennyit használnak. Sportlégszűrőből olyat válasszunk, amely a gyári légszűrő helyére kerül, mert így a motor működését alapvetően befolyásoló légtömegmérő precíz adatokkal dolgozhat.



Az autó motorjához rosszul vagy egyáltalán nem hangolt, speciális kipufogórendszerek gyakori hibája például, hogy alapvetően megváltoztatják a motor addig harmonikus működését. Nagy fordulatszámon az új kipufogó esetleg hozza ugyan a beígért többletteljesítményt, ám kis és közepes fordulaton – ahol sokkal gyakrabban használjuk a motort – a rezonancia és a gázlengések felborult egyensúlya miatt egyenetlenné, dadogóvá válik a motor járása. Ha kipufogótuningra szánjuk el magunkat, érdemes csak a hátsó dobot cseréltetni jó minőségűre – ezzel 1-2 százalék többletteljesítmény nyerhető.

EXTRÁK – OLCSÓBBAN. Csökkenti ugyan a motor teljesítményét, mégis az egyik legkedveltebb extra a klímaberendezés. Mivel manapság mind több új autóban széria a klíma, vagy viszonylag kedvező áron megrendelhető hozzá, az utólagos beépítés csak az idősebb, használt autók esetében jellemző. E téren különösen igaz, hogy csak az igényes rendszereket szabad megvásárolni, mert a primitív készülékek működése felettébb kiábrándító. Nem szabályozható a befújt levegő hőmérséklete, azaz a berendezés nem képes keverni az általa szállított hideg és a kinti melegebb levegőt, sőt a légbefúvás sem az autó utasterének szellőzőrostélyain keresztül történik, hanem egy, a lábtérbe bevezetett csővel. Az igényes, az adott modell szellőzőrendszerével teljesen kompatibilis rendszerek ára beszereléssel együtt 300-400 ezer forint között mozog.





Megoldások házon belül


Maguk a gyárak nem gondolkodnak tuningban, hiszen ők nem egy-egy, hanem sok százezer motorban számolnak. Van azonban példa arra is, amikor egy-egy márka szinte tálcán kínálja a teljesítménynövelés lehetőségét. A Mazda6 bevezetése idején például kétféle, 120 és 136 lóerős dízelmotort kínáltak az autóhoz. Az erőforrás egyébként ugyanaz a blokk volt, a teljesítmény-különbséget az eltérő vezérlőelektronika eredményezte. A szalonokban a gyengébb és olcsóbb verzió fogyott jobban, majd pedig sokan a két modell árkülönbözetének töredékéért megvásárolták az erősebb gép elektronikáját.




Toyota
Lexus IS.

A Lexus még izgalmasabb ajánlattal rukkolt elő. Kifutó modelljéhez, az IS-hez nem kínálta Magyarországon a három-iteres motort, inkább a kétliteresek tulajdonosainak ajánlotta gyári kompresszor-készlet utólagos beépítését. Ennek az volt az előnye, hogy – mivel a beépítés szakszervizben történt – az átalakítás nem érintette a garanciális feltételeket, a megnövelt teljesítmény pedig elérte a nagyobb motorét.

Szintén az utastér atmoszféráját teszi kellemesebbé a bőrkárpitozás. Érdekes gondolat volt néhány éve egy amerikai márkát forgalmazó importőrtől, hogy a szövetüléssel gyártott autókba idehaza varratott bőrkárpitozást, s a gyári bőrhuzat feláránál olcsóbban kínálta az elegáns belsőt. A bőrözésre szakosodott műhelyekben a tulajdonos egyéni elképzeléseit is megvalósítják, azaz olyan színkombináció is rendelhető, amely a gyári extralistán nem szerepel.

Az ülések és az oldalkárpitok bőrözése rutinfeladat, a kormányt azonban le kell szerelni e művelet elvégzéséhez. A későbbi kellemetlenségek elkerülése érdekében tartassuk be a kárpitosokkal a márkaszervizben kapott instrukciókat, mert a helytelenül vagy akár rossz sorrendben széthúzott csatlakozók (például a vezetőoldali légzsáké) nyomán az autó számítógépes rendszere hibát jelez, amit csak újabb szervizlátogatással lehet kitörölni a rendszerből.

Kevésbé látványos, ám igen hasznos extra a tolatóradar. Mivel az igényes, akár grafikus jelekkel is kommunikáló gyári rendszerek gyakran drágák, kézenfekvő utángyártott készüléket beszereltetni. Az ilyenek ára valóban kedvező, hiszen alig kerülnek többe, mint a lökhárító egyszeri lefényezése, ám működésük nem mindig megbízható, s gyakran elromlanak. Marad tehát az utólag beépíthető gyári rendszer, s a kínálat felmérésével sokat takaríthatunk meg. Egy-egy márka ugyanis ugyanazt a rendszert eltérő áron kínálja a kisebb (olcsóbb) és a nagyobb (drágább) modelljéhez. Sőt, az is előfordulhat, hogy egy másik márka olcsóbban kínált tolatóradarja is tökéletesen működik az autónkban.

Manapság divatos a xenonlámpa utólagos beszerelése is. Tisztességes forgalmazók persze csak „xenon tulajdonságú” izzókat hirdetnek, mert a xenonos rendszer sokkal többet jelent egyszerű izzócserénél. A xenonos lámpának ugyanis kötelező tartozéka a fényszórómosó, illetve az automatikus magasságállítás, a kékes fény tehát egyrészt édeskevés, másrészt nem is szabályos. Az ilyen izzóknál arra is ügyelni kell, hogy hőkibocsátásuk sokkal nagyobb, a széles körben alkalmazott műanyag lámpaburák akár meg is olvadhatnak tőle.





A navigációs rendszerek térnyerése azonban még ad lehetőséget az utólagos tuningolásra. A ma már többnyire DVD alapú gyári navigációs készülékek ára ugyanis igen borsos, s kevésbé látványos, de a célnak megfelelő, utólag telepíthető készülékek széles választéka kapható kedvezőbb áron. Léteznek mobiltelefonnal vagy palmtoppal használható útvonaltervezők, amelyeknek előnye a gyári berendezéssel szemben, hogy az autó eladásakor kiszerelhetők a kocsiból, s továbbvihetők a következő, navigációs rendszer nélküli autóba. Ezzel szemben az új autóba méregdrágán megrendelt gyári navi két-három év múlva szinte alig emeli az eladásra szánt autó értékét a használtpiacon.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Armed Catalan policemen, known as Mosso d'Esquadra pass by the FC Barcelona logo with a black ribbon and a message reading "We are all Barcelona" before the Spanish league footbal match FC Barcelona vs Real Betis at the Camp Nou stadium in Barcelona on August 20, 2017.
Security barriers were put up at the entrances of the Camp Nou to stop vehicles after a deadly jihadist attack three days ago. An outcry has erupted on social media and in the press about the absence of bollards -- short, concrete posts to stop vehicles from driving onto sidewalks, with some people even demanding the  mayor's resignation for ignoring police recommendations for such preventive barriers. Drivers have ploughed on August 17, 2017 into pedestrians in two quick-succession, separate attacks in Barcelona and another popular Spanish seaside city, leaving 14 people dead and injuring more than 100 others / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.