Élet-Stílus

Lexus RX400H – újfajta élvezet

admin
admin

2005. 10. 25. 07:40

Az autózás új dimenzióját nyújtja az RX400h. Működése épp ésszel szinte fel sem fogható, de kit érdekel.

Technikai fölényben

Akárhonnan nézzük, a Toyota fényévnyi előnnyel bír a hibridhajtású járművek terén. A Prius után már itt van az új Lexus RX400h is, ami nekünk egy tökéletes egységnek tűnik, és valószínűleg mindenféle gyermekbetegségtől mentes. A zéró károsanyag kibocsátású járművek elterjedése még évtizedek kérdése, az átmenetre pedig ennél jobb és egyszerűbben megoldással még senki sem rukkolt elő. A Lexus RX400h ráadásul tökéletes példa arra, hogy egy hibrid nem csak takarékos és környezetbarát, de akár sportos is lehet.

3 motor – 445 lóerő

A V8-as vas helyett két elektromos motort társítottak az amerikai RX változat 3,3 literes motorjához, aminek 211 lóerőre csökkentették teljesítményét és jelentősen átformálták, hogy az a hibrid rendszerbe illeszkedhessen. Elöl egy 136 kW-os, hátul egy 56 kW-os elektromotor segíti a hajtást, ha éppen szükséges. A három motor egyszerre lemérhető maximális teljesítményét 272 lóerőben állapították meg, így hiába van majdnem 500 lóerő elrejtve a RX-ben, nem tudunk mind élni vele.


Fotó: Vezess.hu

Persze a “mindössze” 200 kW nem jelenti azt, hogy csak döcögni lehetne a RX400h-val, épp ellenkezőleg. Mindössze 7,6 másodperc alatt elérhetjük a 100 km/órás sebességet, és könnyűnek tűnik a 200 km/órás végsebesség is. Óra szerint könnyedén megfuthatjuk a 215-öt is, ha erre a szabályok lehetőséget adnak.

Nem indul, vagy mégis??

Elfordítjuk a slusszkulcsot – ami egyébként gagyi műanyag egy fémre felnyársalva – és nem történik semmi. Vagy mégis? Pontosabban mi nem érzékeltünk változást a korábbi állapothoz képest, mindössze a “Ready” felirat világosodott ki a műszerfalon. Ez számunkra annyit jelent, hogy indulhatunk utunkra.

A felvázolt állapot üzemmeleg benzinmotor esetén állja meg a helyét, ekkor mindössze az első elektromos motort aktiváljuk a kulcs elfordításával. És ebből adódik az RX400h leglenyűgözőbb tulajdonsága is, miszerint akár teljes csendben suhanhatunk, anélkül, hogy a benzinmotor hallatna magáról. Kellően óvatosan bánva a gázpedállal, nagyjából 50 km/órás sebességig haladhatunk kizárólag elektromos hajtással, aminek legfőbb előnye, hogy ilyenkor egy csepp üzemanyag sem fogy a tankból. Ez főként városi araszoláskor élvezhető, ráadásul ekkor a károsanyag-kibocsátás is nulla, így nem csak pénztárcánkat, de a környezetet is kíméljük.

Ha áram van, minden van


Fotó: Vezess.hu

A még kímélőbb üzem érdekében az RX400h-ban számtalan olyan funkció is elektromos működésű, ami a hagyományosan modern autókban még nem. A már szokványos szervokormány és elektronikus gázpedál mellett a fék is elektronikus, valamint a klíma sem a benzinmotor erejét használja, hanem akkumulátorról táplálkozik.

Persze az áram a hajtás szempontjából önmagában vajmi kevés, és így néha akaratunk ellenére is kénytelenek vagyunk a benzinmotort használni. A szorgos segítségnek hála viszont 12,5 liter üzemanyag is elegendő városi forgalomban a 3,3 literes V6-osnak, ami egy kéttonnás SUV-tól igazán szép eredmény, figyelembe véve a kiváló menetteljesítményt.

Ferde szemmel

Piszkáltam, rángattam, hergeltem, majd megállapítottam: az RX áll leginkább egy szinten az európai konkurenciával a Lexus palettán, valószínűleg azon egyszerű oknál fogva, hogy mindannyian az amerikai ízlésnek próbálnak megfelelni. Egy szabadidőautó építésénél más elvek érvényesülnek, mint egy személyautónál, és az RX ezekben nagyon közel áll a németekhez. Persze kérdés, hogy ez most jó, vagy rossz tulajdonság, ezt döntse el mindenki maga.


Fotó: Vezess.hu

Az anyagminőség néhol kritizálható, de ez nem gátolja a kényelmet és a praktikus utasteret. Futóművileg még lenne hova fejlődni, ugyanis egy hirtelen sávváltás olyan instabil érzést válthat ki, amilyet autóban csak ritkán tapasztalhat ember fia.

Újfajta élvezet

Sosem gondoltam volna, hogy az üvöltő motorhang és a sebesség helyett a lopakodóan csendes gurulás okoz majd élvezetet, de az RX400h mégis ezt nyújtja. Ha ezzel járunk, lelkiismeret-furdalás nélkül szónokolhatunk az esőerdők megmentéséért, sőt az éjszaka közepén is hazagurulhatnánk anélkül, hogy bárki is észrevenne.

A tesztautóról bővebben itt olvashat.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.