Élet-Stílus

Sziget 2005 – Szponzorrock

Több nagy dobásra készül az idei Sziget. A kétmilliárdot meghaladó büdzséből bőven jut sztárokra, lesz Tesco, és vélhetően először teltház. Az egyhetes eseményre a hetijegyért június 15-éig 20 ezer forintot kellett fizetni, a fesztivál kezdetéig 25 ezret, azon túl 30 ezret. A napijegy ötezer forint.

A Sziget fennállásának eddigi 12 éve alatt teltház miatt még nem maradt kívül senki. A jegyeladásokról tájékozódva megtudtuk, hogy az idén nem csak marketing célokat szolgálhat a megtelt tábla a bejáraton. A július 26-i állapotok szerint a heti jegyek már ezen a hétvégén elfogyhatnak.

Takács Gábor a Sziget Kft. ügyvezetője a FigyelőNetnek elmondta, hogy a kiadott 25 000 hetijegyből 24 000 darabot értékesítenek közvetlenül terjesztőkön keresztül és 1000 darabot a helyszínen. Az eladások most azt mutatják, hogy várhatóan a hét végéig elfogy az utcai terjesztésű heti jegy. A napi jegyekből a Sziget szervezősége minden napra 40 000 darabot nyomatott, mivel 65 000 vendég egyszerre való benntartózkodását tartják kényelemesnek és biztonságosnak.

Miből lesz a cserebogár

A Sziget, amely a kezdetektől fogva dinamikusan tudott eddig minden évben fejlődni az idei évben idén is nagyot lépett a tavalyi 1,6 milliárdos költségvetéséhez képest. Az összeg most eléri a 2 milliárd forintot. A költségvetés összetevői viszont jó néhány év alatt szinte teljesen átrendeződtek.

Az állam 2003-ban még a rendezvény költségvetésének a 15 százalékát állta, míg tavaly már csak a 7 százalékát, az idén pedig csupán 6 százalékot vállalt. A jegybevételek körülbelül 55 százalékot jelentenek idén ez tavaly körülbelül 5 százalékkal volt magasabb, a szponzorpénzek 33, a vendéglátás bevételei pedig 6 százalékát fedeznék a tervek szerint a költségeknek.

A jelentős bevételek többségét aztán el is viszik sztárok. Kifizetésük mindig az egyik legjelentősebb tétel. Az idén egyébként itt sem kis ugrást hajtott végre a Sziget. Míg tavaly „mindössze” 300 milliót költöttek fellépőkre az idén ez az összeg eléri a fél milliárd forintot. A pontos összegek persze nem nyilvánosak azonban annyit elárultak, hogy az idei húzónév Korn kapja fellépéséért a legtöbbet.

Jelentős tétel persze minden évben a Sziget általános „felépítése”. Idén csak a biztonsági szolgálatok ellátásának költségei 100 millió forintos összeget emésztenek fel. Ehhez járul mintegy újabb 100 millióért a különböző kordonok és egyéb technikai felszerelések költsége. A színpad és a hangtechnika is elvisz úgy 220-250 milliót.

Mindezek mellett a nyereségesség úgy tűnik fenntartható. Az idei évre pontos összeget nem árultak el a szervezők, de elmondták hogy a Sziget, a közhiedelemmel ellentétben már ’96-óta nyereséges, persze jóval szerényebb mértékben mint az elmúlt néhány évben. Az utolsó két évre visszatekintve 2003 mintegy 30 milliós, 2004 pedig 50 milliós publikus profitot termelt a rendezvény.

Új fellépők : Tesco, Coca-Cola

Az egyre nagyobb számúnak érzékel szponzorok jelenléte, akikre egyre inkább támaszkodhat a szervező cég, az idén mintegy negyvenet szponzorálót jelent. Takács Gábor tájékoztatása szerint 14-15 „fizetős” szponzor van a többiek média szerződéseken keresztül bartereznek a Szigettel.

A cég ügyvezetője elmondta, nem szeretnék egyébként tovább emelni a szponzorok számát, amely idén megegyezik a tavalyi számmal. A Sziget új szponzorációs politikájának köszönhetően egyébként – amely egy régi nagytámogató cseréjét is hozta – a Coca-Cola személyében jelzi, hogy a Sziget hosszabb távú célja a nemzetközi fesztiválélet vérkeringésébe való még erőteljesebb bekerülés.

A nagy újítás a Tesco betelepülése is mindenképen újabb korszakhatárnak tekinthető. A három hipermarket elsősorban zöldség-gyümölcs és higénés szerek árusítását fogja végezni, az alapélelmiszerek árusítása mellett – a szigeten kívül is jellemző árakon.

Az esemény jellegéből adódó, szintén alapélelmiszernek tekinthető alkoholos áruk terjesztése is megoldottnak tűnik. Tömény szeszt ugyan nem, ám sört árusítnak majd a Szigeten a Tescók, amely egyébként az idén is egységáron; mint megtudtuk 260 forintért kerül csapolásra. A Tescoban ugyan ennyiért tervezik árusítani a folyékony kenyeret. A versenyt a hidegebb csapolt sör nyeri majd.

Zenei fellépők

A sztárvendégek között az angol énekesnő, Natalie Imbruglia és az ausztrál Nick Cave lehetnek a legnagyobb nevek. Fellép az új énekesnővel turnézó brit Morcheeba és a kilencvenes évek elektronikus tánczenei színterének egyik csapata, az Underworld.

Ugyancsak új énekesnővel érkezik az acid jazz zenét játszó Brand New Heavies, és fellép a reggae egyik legnagyobb sztárzenekara, a Waileres. A világzenei nagyszínpadon a Grammy-díjas Youssou N’Dour, és az algériai Khaled lesz jelen, és itt lesz a Buena Vista Social Club trombitása, Manuel Guajiro Mirabal is.

A The Toy Dolls vidám punk-zenekar nem régiben járt Budapesten, idén pedig új lemezt jelentet meg az Our Last Album? címmel, vélhetően a klasszikussá váló számok között erről is hallható majd a Szigeten. Idén is lesz metálszínpad, és az úgynevezett Dance Aréna is rengeteg sztárvendéget ígér. Ez utóbbi lesz egyébként idén is a legnagyobb sátor, amely 2700 négyzetméteres alapterületű.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik