Élet-Stílus

Repülési tilalmat rendelt el a NASA

Ismét repülési tilalmat vetett ki a NASA az amerikai űrrepülőgépekre azt követően, hogy a szerdán útjára indított Discoveryről az emelkedés közben készített videofelvételek egyike azt mutatta, hogy egy jókora habszigetelő-darab vált le az űreszköz külső üzemanyag-tartályáról - jelentette az amerikai űrkutatási hivatal houstoni irányítóközpontja.

Bill Parsons, az űrsikló-program igazgatója leszögezte: a levált törmelék nem sértette meg a keringőegység külső burkát, így a mostani küldetés biztonságos. Addig azonban nem adnak repülési engedélyt, ameddig nem tisztázzák a mérnökök, hogy miért szakadt le a szigetelődarab.

A mintegy fél kilogrammos, bőrönd nagyságú szigetelőhab-darab leszakadását a Discoveryre szerelt kamerák által észlelték a szakemberek.

A Columbia űrrepülőgép 2003. február 1-jén bekövetkezett katasztrófáját is egy, a külső tartályról az indításkor leszakadt habszigetelő-darab okozta, mivel az megsértette a keringőegység külső burkát. Az így keletkezett résen a Föld sűrű légkörébe való visszatéréskor forró levegő áramlott az űreszköz baloldali szárnyába, ami miatt a Columbia felrobbant.

A Discovery legénységének első munkanapja is jórészt az új repülésbiztonsági intézkedésekben előírt ellenőrzések jegyében telt el. A reggeli zenés ébresztő után az űrsikló robotkarjára erősített képdigitalizáló rendszerrel, majd egy nagyfelbontású infravörös tartományban fényképező kamerával végigpásztázták az űrrepülőgép két szárnyát és hátsó függőleges vezérsíkját. Ez által meggyőződtek arról, hogy a hővédőcsempék nem sérültek meg. A tevékenység nyolc órán át tartott. Eközben Eileen Collins prancsnok James Kelly másodpilótával az űrrepülőgépet a csütörtöki kikötéshez szükséges pályára állította.

A Discovery a repülési terv szerint közép-európai idő szerint 13 óra 18 perckor kapcsolódik a Nemzetközi Űrállomáshoz. Előtte azonban Eileen Collins 180 méterre az űrállomástól hajójával egyfajta bukfencmanővert hajt végre. Ezután az űrsikló hasát mutatva elrepül az ISS fölött, miközben az űrállomáson dolgozó orosz Szergej Krikaljov és az amerikai John Phillips a bázis Zvezda nevű orosz moduljából fényképezi a Discoverynek azt a részét, amely az űrrepülőgép kabinjából nem látható. Így meg lehet majd állapítani, hogy az indításkor megsérült-e vagy nem a Discovery ottani hővédőburkolata. Mindössze 90 másodpercük lesz arra, hogy részletesen lefotózzák az űrsiklót az orrától a tatjáig.

Szerdán Stephen Robinson amerikai és Nogucsi Sojcsi japán űrhajósok megvizsgálják a Discovery külső burkát és tesztelik azokat a szerszámaikat, amelyeket külső munkáik során használnak majd. A súlytalanság körülményei között gyakorolták azt az esetlegesen elvégzendő feladatot is, hogy miként javítsák ki, ha egy sérült hővédőcsempére bukkannak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik