Élet-Stílus

Amerikába jövünk

Egy évvel ezelőtt hirdették ki az IHM által kiírt, az Amerikai piacra jutás támogatása kis- és közepes méretű vállalkozóknak pályázatot. Összeállításunkban áttekintettük, mennyire sikerült kiaknázniuk a nyertes cégeknek a pénzügyi támogatást.

Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium 2003 októberében hozta létre az Egyesült Államokban a Hungarian Technology Centert, azaz a Magyar Technológiai Központot (HTEC). Ennek célja az volt, hogy segítse a magyar technológiai cégek megjelenését az amerikai piacon. Ugyanezt a célt szolgálta a tavaly januárban meghirdetett, 200 millió forint keretösszegű pályázat. Az elnyerhető támogatás az üzleti tervben megjelölt befektetés 50 százaléka, maximum 100 ezer euró volt, vissza nem térítendő támogatás formájában. Ez utófinanszírozás formájában történik, vagyis a támogatást utólag, a projekt befejezése után utalják.

A meglehetősen szoros (egyhónapos) határidő lejártáig 18 cég adta be pályázatát, ezek közül a bírálóbizottság tíz pályázatot javasolt támogatásra. A HTEC végül nyolc céggel kötött szerződést.







Nyertes cégek
• AITIA (Informatikai) Rt. 25 000 000 forint
• AnaLogic Computers (Számítástechnikai) Kft. 5 700 000 forint
• EGROUP (Services Szolgáltató és Pénzügyi Tanácsadó) Kft. 25 000 000 forint
• Enigma (Software) Rt. 25 000 000 forint
• Freesoft (Budapest Szoftverfejlesztő) Kft. 25 000 000 forint
• MEDITECH (Egészségügyi Szolgáltató, Műszerfejlesztő és Kereskedelmi) KFT. 6 300 000 forint
• Parabel Film (Filmgyártó és Szolgáltató) Bt. 15 000 000 forint
• RUBIK Interaktív Kft. 15 000 000 forint

Fő a hitelesség

Megkérdeztük Földesi Istvánt, a HTEC ügyvezetőjét, mennyire volt sikeres a pályázat, mennyire tudták a nyertes cégek kihasználni a lehetőségeket? Nézete szerint most a győztesek vették át a zsűri szerepét. Ez a nyolc vállalat dönti el, hogy mit jelentett ez a lehetőség. A HTEC feladat az volt, hogy segítse a cégek piacra jutását, más szóval: csökkentse a kockázatot – anyagi és egyéb jellegűeket -, ami ezzel jár. „Ehhez bizonyos erőforrásokat tudtunk hozzárendelni. Most jutottunk el oda, hogy föl tudunk állítani az eddigi tapasztalatok alapján egy kritériumrendszert, vagyis tudjuk, hogyan mérjük a teljesítményt. Hiszen arról van szó, hogy forgalmat kell generálnunk, jó amerikai dollárt hozni – a cégeknek és Magyarországnak egyaránt” – mondta még a HTEC ügyvezető.

A nyertes cégeket arról kérdeztük, mennyit haladtak az amerikai piacra jutásban, mekkora segítség ad nekik a HTEC, illetve az elnyert támogatás.

Freesoft Kft. – Vaspál Vilmos, elnök: a Freesoft több partnerkapcsolatot hozott létre, és hamarosan megnyitja amerikai irodáját. Ehhez több segítség érkezett a HTEC-től, az iroda megalapításában, a munkatársak felkutatásában, a partnerkapcsolatok kialakításában. A cég most még intenzívebben számít az iroda felállításához szükséges segítségre. Az iroda működtetéséhez a Freesoft egy munkatársat vett fel, aki a sales- és marketingvonalat elindítja, és ebben van gyakorlata. Ő a Freesofthoz hasonló cégnél dolgozott korábban.


Amerikába jövünk 9

Óriási piac

A Freesoft a pályázat nélkül is létrehozta volna az amerikai irodát; a HTEC támogatását a vállalat azzal tudta leginkább kihasználni, hogy létezik. A tárgyalások során sokat számít az az érv, hogy a magyar kormány fontosnak tartja a hazai cégek megjelenését az amerikai piacon, és ezt a HTEC-en keresztül intézményesíti is. A hitelesség ugyanis az egyik legfontosabb üzleti szempont az Egyesült Államokban.

AITIA Rt. – Tatai Gábor, elnök: a több kutatási területet összefogó AITIA Rt. helyzete speciális, hiszen különböző termékeik marketingjéhez eltérő stratégiára van szükségük. Az első év legfőbb eredménye, hogy az ősszel sikerült megalapítani a cég amerikai hídfőállását, az AITIA International Rt.-t. Ebben nagy segítséget adott a HTEC, mivel mindössze két hétbe került a bejegyeztetése. A cégnek irodája is van az államokban, egy kiküldött munkatárssal.

A legfontosabb a piac gyors meghódítása, hiszen az Egyesült Államok nagyságából adódóan hihetetlen pénzeket emészt fel a marketing és a kapcsolatok kiépítése. Az AITIA irodája novemberben nyílt meg, és egy éven belül szeretnék elérni, hogy önfenntartóvá váljon. Az amerikai projekt a cég kiadásainak tíz százalékát adja. Konkrét számokban nem mérhetők az eddigi eredmények, mivel az elmúlt idő a piac megismerésével, a kapcsolatok kiépítésével telt. A HTEC és az IHM segítsége hasznos, de a HTEC-projektnek csak hosszú távon van értelme — ha csak egy-két évig működtetik, az pénzkidobás.

Eltérő szokások és igények

Enigma Software Rt. – Balla Krisztina kereskedelmi igazgató: az Enigma Rt. mobilos kereskedelmi szolgáltatásokat fejleszt; a HTEC-nek benyújtott pályázat célja az, hogy kiderítsék, melyik terméküknek van esélye az amerikai piacon. Egy amerikai piackutató céget bíztak meg a lehetőségek felmérésével. Mivel a fogyasztói szokások nagyban eltérnek az itthon tapasztaltaktól, érdemes a végfelhasználók oldalát is vizsgálni. Emellett potenciális partnerek a bankok és a GSM-operátorok, ezek irányába is folynak kutatások. Kérdés az is, hogy milyen kereskedelmi modell lehet sikeres az amerikai piacon.


Amerikába jövünk 10

Bill árnyékában nem könnyű

A piackutatási időszak májusban zárul le, ekkor utaznak ki a cég képviselői az Egyesült Államokba, hogy a lehetséges partnerekkel tárgyaljanak. A HTEC segítségével már több érdeklődő találta meg az Enigma Rt.-t. Balla Krisztina alapvetően elégedett a HTEC munkájával, bár úgy érzi, hogy a szerződéskötések és általában a jogi ügyek intézése még egy kicsit döcögősen halad.

RUBIK Interaktív Kft. – Kigyossy Zsolt, ügyvezető igazgató: a RUBIK Kft. szoftverfejlesztéssel foglalkozik, s a játékok fejlesztése mellett oktató csomagokat is készítenek. A HTEC támogatására is a matematikaoktatást segítő CD-ROM-mal pályáztak. A termék jellegéből adódóan a legcélszerűbbnek viszonteladók keresése mutatkozik, hiszen ez egy alacsonyabb árfekvésű termék, mely csak nagy volumenű eladások esetén termelhet hasznot.

A helyi képviselet nagyon fontos, hiszen egyfajta biztonságérzetet ad a vevőknek és a befektetőknek. Mivel az oktatási szoftverek nem avulnak el olyan hamar és olyan módon, mint a technikai megoldások, a térnyerés gyorsasága kevésbé fontos mint más cégeknél, sőt a konkurenciaharc sem olyan erős, mint mondjuk a vállalati szoftverek esetében. Az eddig eltelt időben a többi céghez hasonlóan a RUBIK is próbálta megismerni a piacot, kipuhatolni azt, hogy hol lehet esélye a terméküknek. 

A termék a lényeg

E-Group Magyarország Rt. – Kuthy Antal, alapító tag: az elektronikus adatbiztonsági megoldásokra szakosodott E-group esetében is a legfontosabb kérdés az, hogy miként lehet megtalálni azt a niche-t, vagy rést a piacon, ahol a cég szaktudását hasznosítani lehet. Szinte biztos, hogy a kész termékek változtatásra, újragondolásra szorulnak az új környezetben. A leendő partnerek bizalmának elnyerésében a helyi iroda és vállalat alapítása mellett fontos szerepet játszik a helyi tőke is. A helyi tőke a kapcsolatrendszert is vonzza. Ennek megfelelően az E-Group minél hamarabb szeretne céget és irodát indítani az Egyesült Államokban; a befektetőkkel már folynak a tárgyalások.

A HTEC munkáját az utóbbi pár hónapban már nagy segítségnek érezte a cég, korábban különösen a hazai szerződéskötésekkel akadtak gondok. Kuthy Antal szerint a HTEC-nek egyfajta „technológia-transzfer utazási irodaként” kell működnie, amely segít a piac kiismerésében, és emellett folyamatosan épít egy kapcsolathálót. Ez sok pénzt és időt takaríthat meg az államokba érkező cégeknek. Az idő rövidségéből adódóan persze még nincs akkora súlya a HTEC-nek, de fontos, hogy hosszútávon egyfajta márkanévvé váljon. A HTEC-projektnek kizárólag hosszú távon van értelme, és remélhetőleg ezt a haladó kezdeményezést nem fogja kikezdeni a politika.


A cikk teljes terjedelmében a Számítástechnika legfrissebb számában olvasható.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik