Belföld

Drabális gátat épít a főváros a Római-partra

Mázsár Tamás
Mázsár Tamás

újságíró. 2017. 06. 29. 14:28

Korábban a témában:

Hiába volt komoly tiltakozás a római-parti mobil gát ellen, a Fővárosi Közgyűlés áprilisban megszavazta a parti nyomvonalat. Ráadásul később kiderült, a kockázatelemzés is elmaradt a döntés előtt.

Pataki Márton, az Együtt budapesti elnöke csütörtökön sajtótájékoztatót tartott, és bemutatta, hogyan néz majd ki a gát. A párt ugyanis felállította egy mobil gátelem életnagyságú (4 méter magas, 2,5 méter széles) másolatát közvetlenül a part mellett.

Fotó: 24.hu / Bielik István
Fotó: 24.hu / Bielik István

Pataki elmondta, hogy egy III. kerületi lakos kereste meg őket azzal, hogy mégiscsak jó lenne látni, mi épül majd egy zöldövezeti városrészben.

A tervek szerint pedig a római-parti védvonalszakaszon néhol akár a terepszinttől négyméteres magasságot is elérheti majd a Duna-parti mobil gát, és lesz olyan rész is, ahol teljes magasságra kiépített fix fal lesz.

Pontosan

A tervezési területen belül a római-parti védvonalszakasz a Pünkösdfürdői-töltés déli végétől halad a Duna partján az Aranyhegyi-patak bal parti töltéséig. Van, ahol fél méter magas fix vasbeton ülőfalat terveznek 2,8 méter magas mobil árvízvédelmi fallal, lesz 1,1 méter magas fix vasbeton fal 2,8 méter magas mobil fallal, továbbá terveznek néhol teljes magasságra kiépített fix falat is.

Pataki megemlítette, nagyon régóta húzódik már a római-parti gát ügye, de a főváros és a főpolgármester inkább csak nyári gátról, szép bicikliutakról beszélt, miközben már ott tartunk, hogy vasbeton „díszíti” majd a part menti sétányt.

A főpolgármester képtelen elszakadni az eredeti gondolattól, pedig ezzel nem lehet megőrizni a Római természetes jellegét.

– mondta az ellenzéki politikus.

Ráadásul az egyik legnagyobb gond szerinte, hogy ezt a gátat még meg kell alapozni,

és a talajmunkák komoly környezeti károkat okoznak majd. 

Fotó: 24.hu / Bielik István
Fotó: 24.hu / Bielik István

A másik gondnak azt látja, hogy a gát könnyen elmozdulhat majd. Az Együtt szerint az évtizedek óta halogatott árvízvédelmi fővédvonalnak a Nánási út–Királyok útja nyomvonalon kellene megépülnie.

Azt Pataki is érzékeli, hogy a Római-part nagyon elhanyagolt. Szerinte ez azért van, mert a főváros az árvízre hivatkozva nem csinál semmit. Az sem vigasztalja őt, hogy Tarlósék állítják, lesznek majd új fák a régiek helyett.

Évtizedek telnek majd el, mire ezek megnőnek

– mondta.

Az építkezés becsült költség egyelőre 20 milliárd forint, de a végső mérnökárra még csak most várnak, vagyis szerinte könnyen elképzelhető, hogy ez az összeg még jócskán emelkedni fog. Pedig éppen egy olyan területet akarnak megvédeni, ami üdülőterület, csak néhányaknak megadatott az a lehetőség, hogy lakóházakat építtessenek oda.

Sokak szerint egyébként a háttérben az ingatlanfejlesztés lehetősége is megbújik. A 70 hektáros árterület jelentős része fejleszthető, és ha a part menti védelem mellett döntenek, lakóterületté minősíthető át az övezet.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Prága, 2017. október 20.
Andrej Babis szlovák származású cseh milliárdos, volt miniszterelnök-helyettes, az ANO mozgalom elnöke egy szavazóhelyiségbe érkezik Prágában, a kétnapos képviselőházi választások első napján, 2017. október 20-án. (MTI/EPA/Filip Singer)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.