Belföld

Fizetnie kell a Fidesznek a letagadott közleménye miatt

Bita Dániel
Bita Dániel

rovatvezető. 2017. 04. 26. 14:22

A Fidesz és az MTI is megsértette Juhász Péter jó hírnevét, amikor azt állította: az ellenzéki politikus részegen vagy bedrogozva plakátokat rongált. Az elsőfokú ítélet érdekessége: nem sikerült bizonyítani, hogy a kifogásolt közleményt valóban a Fidesz küldte a hírügynökségnek, mivel a párt ezt utólag letagadta, bizonyíték pedig nem maradt. A kormánypártnak így csak azért kell fizetnie, mert a honlapján közzétett egy MTI-hírt. A távirati irodának pedig azért, mert ellenőrizetlen forrásból dolgozott.
Korábban a témában:

Személyiségi jogi pert nyert Juhász Péter a Fidesz és az MTI – illetve jogutódja, a Duna Médiszolgáltató Zrt. – ellen: a kormánypártnak és az állami hírügynökségnek 200-200 ezer forintot kell fizetnie az Együtt elnökének a Fővárosi Törvényszék nem jogerős ítélete alapján.

E szerint az MTI és a Fidesz is megsértette Juhász jó hírnevét annak a valótlan ténynek az állításával, illetve híresztelésével, hogy az ellenzéki politikus a 2014-es önkormányzati választási kampányban belvárosi polgármesterjelöltként

a biztonsági kamerák felvételei szerint dülöngélve, nyilvánvalóan alkoholos vagy drogos állapotban plakátokat rongált.

Ilyen felvétel nem került elő, az állítást tehát semmi nem támasztotta alá. A bíróság azonban nem találta becsületsértőnek a kijelentést, mindössze azt állapította meg, hogy az idézettek sértik Juhász jó hírnevét.

Az viszont továbbra is kérdéses, hogy pontosan kinek az állításairól van szó. Az ítélet ugyanis azt a különös megállapítást teszi, hogy az említett közlemény feladója nem ismert.

Vagyis a bíróság nem találta bizonyítottnak, hogy tényleg a Fidesz küldte azt a távirati irodának.

Képernyőkép a Fidesz honlapjáról

Tavaly nyáron először a Népszabadság írt arról, hogy az Együtt politikusa félmillió forint sérelemdíjat követel a kormánypárt belvárosi szervezetének közleménye miatt. A közleményből az MTI hírt írt, amelyet több portál is átvett. A bíróságon azonban a Fideszt képviselő ügyvéd váratlan védekezést terjesztett elő: nem a párttól származik a közlemény, ugyanis nem találták a nyilvántartásukban. Azt is hozzátette: sokszor visszaélnek különböző szervezetek nevével, logójával. Az azonban példátlan vád – különösen a kormányoldalról –, hogy mindezt az állami hírügynökség tenné.

Főleg úgy, hogy a közleményből készült hír a Fidesz honlapján is megjelent – ezt a Népszabadság cikke bizonyította –, és most is elérhető. Csakhogy az MTI, mivel hosszú idő telt el, a perben már nem tudta igazolni, hogy a közlemény valóban a Fidesztől érkezett, csak nem a megszokott úton, az Országos Sajtószolgálaton keresztül.

Ezért aztán Juhász kiterjesztette keresetét az állami hírügynökségre is, bár ő is úgy vélte, nehéz elképzelni, hogy az MTI a Fidesz nevében úgy adjon ki gyalázkodó közleményt, hogy az ellen a párt nem tiltakozik. Az MTI is azzal védekezett: változtatás nélkül közölte a szöveget, bár annak forrását két év távlatából már nem tudja azonosítani. Ezt a bíróság nem fogadta el (tanúként egyébként meghallgatták Toót-Holló Tamást, aki épp most köszönt le az MTI főszerkesztői posztjáról).

A 24.hu által megismert ítélet egészen odáig megy, hogy a felperes (Juhász)

tévesen hivatkozott arra, hogy az MTI valamely politikai párt közleményét csak akkor teszi közzé, ha az biztosan az adott párttól származik.

A Fideszt végül így csak azért marasztalták el, mert honlapján – több hírportálhoz hasonlóan – közzétette a közleményből készült MTI-hírt.

A bírósági döntés azt is kimondta, mivel az MTI nem tudta igazolni, hogy pontosan kinek a közleménye alapján szerkesztette a hírt, azt úgy kell tekinteni, hogy tőle származik, így a felelőssége fennáll azért, hogy ellenőrizetlen forrásból származó közleményt tett közzé.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Shaolin Sandor Liu and Sjinkie Knegt during European Short Track Speed Skating Championships, in Turin, on January 14, 2017 (Photo by Loris Roselli/NurPhoto).
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.