Budapest, 2014. október 18.
Utasok szállnak be a BKK 4-es metró vonalán közlekedő egyik Alstom-szerelvénybe a Keleti pályaudvari mélyállomáson.
MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba 
***************************
Kedves Felhasználó!
Az Ön által most kiválasztott fénykép nem képezi az MTI fotókiadásának, valamint az MTVA fotóarchívumának szerves részét. A kép tartalmáért és a szövegért a fotó készítője vállalja a felelősséget.
Belföld

Nem a 4-es metró lesz az a gép, ami elpusztítja az emberiséget

Medvegy Gábor
Medvegy Gábor

hírszerkesztő. 2017. 01. 10. 07:03

Van problémás eleme a vezető nélkül működő metrónak, de nem igaz, hogy reménytelen romhalmaz lenne.
Korábban a témában:

Az alagútban állt meg december 2-án a 4-es metró két szerelvénye a Szent Gellért tér közelében. Az utasok a vésznyitók használatával elhagyták a szerelvényt, és az alagútban nekivágtak az állomásnak, mielőtt megérkezett volna a segítség.

Január hatodikára is jutott egy feltűnő meghibásodás: akkor a 4-es metró utasai nem tudtak kiszállni a végállomáson, Kelenföldön, hanem a szerelvény kivitte őket a kocsiszínbe. Szintén aznap negyed órára a teljes vonalon megállt a forgalom, majd két órán keresztül nem álltak meg a vonatok a II. János Pál pápa téren. Hétfőn pedig egy ideig az Újbuda-központ megállót hagyták ki.

Bárhol megjelenik egy hír a 4-es metró üzemzavarairól, borítékolható, hogy tömegével jelennek meg azok a hozzászólások, amelyek a vezető nélküli rendszer létjogosultságát kérdőjelezik meg. Néhány jellemző vélemény a BKK Facebook-oldaláról:

Nem lehetne esetleg visszatenni rá a vezetőket, szerintem tisztán látszik, hogy nem jól van ez így!

Semmi értelme ennek az automata üzemnek. Ha nem bírják normálisan megcsinálni s üzemeltetni, akkor el kéne gondolkodniuk, akinek a hatáskörébe tartozik, hogy visszaépítik a vezetőfülkéket s raknak rá vezetőt. Mert ennek így semmi értelme nincs.

Vajon meddig kell még a lóvét vég nélkül dönteni ebbe a feneketlen pénznyelőnek tűnő 4-es romhalmazba?

Király Dávid, a BKV-Figyelő szerkesztője arra hívta fel a figyelmet, hogy az elmúlt hetek meghibásodásaival együtt is 99,98 százalékos a 4-es metró rendelkezésre állása, ami jobb a többi vonalhoz képest. „Ez nem egy rossz rendszer” – fogalmazott, hozzátéve, hogy a meghibásodások nem voltak veszélyesek az utasok biztonságára.

A Metróért Egyesület elnöke, Bíró Endre is rámutatott, hogy a 4-es metrót 2014. március 28-án adták át, tavaly december elejéig pedig nemzetközi összehasonlításban is a legjobbak között volt a rendelkezésre állás. Elismerte: az elmúlt hónapokban valóban megszaporodott az üzemzavarok száma, de reméli, hogy ez csak a véletlen műve.

Nincsenek falak

Gulyás Attila, a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke elmondta: másutt, ahol automatizált metróvonalak működnek, a peront a sínektől egy fal választja el, amely a szerelvény ajtajaival együtt nyílik. A 4-es metrón ilyen nincs, helyette olyan peronvédelmi rendszert építettek ki, amely érzékeli, hogy nem kerül-e a pályára idegen tárgy. Ha ez a biztonsági rendszer nem működik megfelelően, az állomást le kell zárni az utasforgalom elől.

(160718) -- BEIJING, July 18, 2016 (Xinhua) -- Newly-installed platform screen doors are seen at Yong'anli Station of Beijing subway Line 1 in Beijing, capital of China, July 18, 2016. Beijing began installing platform barriers on Line 1 of its subway, the oldest metro line on the Chinese mainland, which has been plagued by a spate of suicides and accidents in recent years. The entire project is expected to be completed by the end of 2017, the line's operator said.  (Xinhua/Luo Xiaoguang) (wx)
Peron biztonsági kapu, Peking, Kína ( Fotó: Getty Images / Getty Image Hungary )

Bíró Endre szerint a budapesti nyílt peronos megoldás sem példa nélküli, Nürnbergben és a londoni metró egy szakaszán is alkalmazzák. Az szól mellette, hogy olcsóbb. Kitért ugyanakkor arra is, hogy a 4-es metró automata rendszerében mindenek felett áll az utasok biztonsága, az egyetlen meghibásodás, amelynek biztonsági vonatkozása volt, a december 2-i eset volt.

Kiszálltak, pedig nem kellett volna

Gulyás Attila erről az esetről azt mondta: akkor is a peronvédelmi rendszer hibásodott meg, a szerelvények pedig azért álltak meg, mert biztonsági okokból nem volt áram a sínekben. Az utasok annak ellenére szálltak ki és indultak el az alagútban, hogy a diszpécser a hangszórókon arra kérte őket, maradjanak a szerelvényen.

Én biztos, hogy nem szállnék ki egy ilyen szerelvényből, amíg valahonnan utasítást nem ad a személyzet, vagy a hatóságok, mert nem tudhatom, mire szállok ki

– mondta. Valójában nem voltak veszélyben az utasok, de nem tudhatták biztosan, hogy nincs áram a sínekben, vagy nincs más veszély. A szakszervezeti elnök szerint a BKV részéről senki nem hibázott, mindenki a szabályoknak megfelelően járt el, viszont kevésnek bizonyult az utasok megnyugtatására, hogy a diszpécser a központból, a hangszórókon keresztül beszélt hozzájuk.

Vésznyitó márpedig kell

Égett szag

A december 2-i üzemzavar idején égett szag is érződött a 4-es metrón, ez azonban korántsem azt jelentette, hogy kigyulladt volna a metró. Gulyás Attila elmondta: az történt, hogy az automatika az áramütés veszélyének elkerülése miatt nem engedte, hogy a fékezés során keletkező áramot a sínekbe táplálják vissza a szerelvények. Az áram ehelyett fékező ellenállásokra került, amelyek közel 600 fokos hőmérsékletig is felhevülnek, ennek a szagát lehetett érezni.

A Metróért Egyesület elnöke szerint ebből az esetből az derült ki, hogy az a segélykérő rendszer nem állta ki a próbát, amelyen keresztül az utasok a diszpécserközponttal beszélhetnek. Ezen ugyanis egyszerre csak egy utas tud kapcsolatot tartani a központtal, ha többen próbálkoznak, azt nem tudja megfelelően kezelni.

Azt, hogy az utasok kiszálljanak, már csak azért sem lehetett megakadályozni, mert vésznyitónak mindenképpen lenni kell az ajtókon – mutatott rá Gulyás Attila. Igaz, ez nem az a helyzet volt, amikor valóban szükség lett volna rá. Szerinte az is probléma, hogy nem készítették fel az embereket a vezető nélküli metró használatára, például a médián keresztül lehetne hirdetni, mi a teendő bizonyos helyzetekben.

A szakszervezeti vezető azt is elmondta, hogy a 4-es vonalon valójában most is vannak metróvezetők: ők az állomásokon, a forgalmi ügyeleteken tartózkodnak, és ha leáll a metró, lemennek az alagútba, hogy kézi irányítással bevigyék a legközelebbi állomásra a szerelvényt. A Szent Gellért téri esetnél azonban ez nem volt lehetséges, mert nem volt áramellátás. Ennek ellenére elindultak a BKV dolgozói, hogy élőszóban tájékoztassák az utasokat, de mire odaértek, azok már szembejöttek velük az alagútban.

A politika forszírozhatta

Bíró Endre hangsúlyozta: a 2-es és 4-es metrón alkalmazott rendszer rengeteg helyen működik a világban, és nagyon megbízhatónak minősül, nem tud arról, hogy baleset történt volna miatta. A 2-es metrón decemberben történt ütközés bonyolult eset, aminek kapcsán nem bizonyított, hogy a vonatbefolyásoló rendszer hibázott volna.

Gulyás Attila úgy vélekedett, hogy ha a Budapesten alkalmazott peronvédelmi rendszer meghibásodása a továbbiakban is gyakori lesz, akkor el kell gondolkodni azon, hogy megfelel-e a célnak. Szakszervezeti vezetőként kérdésesnek tartja, hogy a bérköltségek megtakarítása miatt megérte-e, hogy vezető nélkül működik a 4-es metró, és hozzátette: úgy tudja, a szakma, és a munkáltatói oldal sem forszírozta ezt. Szerinte politikai elvárás volt, hogy ha ennyi pénzt fordítottak a 4-es metró megépítésére, akkor meg kell mutatni, hogy képes a vezető nélküli működésre.

A Metróért Egyesület elnöke szerint is nehéz kérdés, hogy megéri-e a vezető nélküli üzem, ugyanakkor rámutatott: a világtendencia egyértelműen ebbe az irányba mutat. Szerinte is az a leginkább vitatható, hogy a 4-es metró esetében a nyílt peronos megoldást kellett-e választani.

A 4-es metró üzemzavaraival kapcsolatos kérdéseinket a BKV-nak is feltettünk, cikkünk megjelenéséig azonban nem kaptunk választ.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

German Chancellor and CDU party leader Angela Merkel (C) addresses supporters after exit poll results were broadcasted on public television at an election night event at the party's headquarters in Berlin during the general election on September 24, 2017.
Germany voted in a general election expected to hand Chancellor Angela Merkel a fourth term, while the hard-right Alternative for Germany (AfD) party is predicted to win its first seats in the national parliament. / AFP PHOTO / Odd ANDERSEN
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.