Belföld

BKV-vezér: A metró az egyik legbiztonságosabb ma Budapesten

Baleset a Pillangó utcánál, lángoló kocsik a 3-as metrón és a napokban még a 4-esen is menekíteni kellett az utasokat. A BKV vezére szerint azonban ma Budapesten a legbiztonságosabban a föld alatt lehet közlekedni. Villáminterjú Bolla Tiborral, a BKV vezérigazgatójával.

Tulajdonképpen mi történt reggel a Pillangó utcai metrómegállóban?

Állt egy Alstom típusú metrószerelvény, és az Örs vezér teréről induló másik szerelvény hátulról belekoccant az álló metróba. Itt fokozottan csúszásveszélyes szakasz van, ezért ellenőrzött kézi vezérléssel közlekednek a járművek.

Ez mit jelent?

Ez azt jelenti, hogy fel volt hívva a figyelme a járművezetőknek, hogy ez egy veszélyes útszakasz.

Jézusom! Mi lett volna, ha nem szólnak nekik?

Itt nagyon szigorú biztonsági intézkedések vannak, ezért ilyen nem történhet meg.

De megtörtént.

Akkor lefordítom önnek: ha van egy autója, és van benne egy autóvezető, és kimegy az útra, akkor ő látja, hogy havas az út vagy száraz, és ennek megfelelően vezet. Most azt vizsgáljuk, hogy ennek megfelelően történt-e a vezetés. Azt tudjuk, hogy a vezető fékezett, tehát a fékrendszer működött, vagyis azt már most ki tudom zárni, hogy nem működött a fékrendszer, igaz, a vizsgálat mutatja majd a végleges adatokat. A jármű komputeréből kinyerjük az adatokat, és akkor azt is lehet majd tudni, hogy milyen sebességgel ment a szerelvény, mikor kezdett fékezni, milyen hosszú volt a fékút, és ebből egyértelműen látható majd, hogy mi okozta a balesetet.

Metrószerelvények, amelyek összeütköztek a Pillangó utcánál 2016. december 5-én. A balesetben tízen megsérültek. Fotó: MTI / Mihádák Zoltán
Metrószerelvények, amelyek összeütköztek a Pillangó utcánál 2016. december 5-én. A balesetben tízen megsérültek.
Fotó: MTI / Mihádák Zoltán

Gyanús nyomokat találtak az összeütközött metrók kerekein

 

A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) helyszíni szemléjének megállapításai szerint a balesetben szerepet játszott a hátsó szerelvény megcsúszása, mert a balesetvizsgálók csúszásnyomokat találtak a vasúti pályán és az ütköző metró kerekein.

Én nem vagyok metróvezető, még jogosítványom sincs, gondolom, ön sem tud metrót vezetni, de azt mondják ehhez jobban értő emberek, hogy azért vannak többmilliárdos biztosító berendezések, hogy ilyen baleset ne történhessen.

Az automata biztosító berendezések működnek.

Akkor pláne nem értem. Ez egy felszíni állomás és fényes nappal történt a baleset. Csak észreveszem, hogy áll előttem valami?

A munkatársaim látták, hogy itt fokozott csúszásveszély van, ezért a járművezetőknek ki lett adva, hogy ne automatában menjenek 60 km/h-val, hanem óvatosabban közlekedjenek, mert az automata nem látja a pálya állapotát. Tehát itt kézi vezérlés történt.

Na, akkor végképp nem értem.

Én ezért nem zárom ki a személyes mulasztás lehetőségét, de várjuk meg a vizsgálat lezárását. Műszaki hibára utaló jel nincs.

Szakszervezet: bűnbakkeresés helyett teljes körű vizsgálatot!

Az EKSZ tiltakozik az ellen, hogy a cégvezetés a szerencsétlenség után szinte azonnal bűnbakot keres, emberi mulasztásról beszél, s máris a legkisebb láncszemekre, a munkavállalókra mutogat, fel sem tételezi, hogy műszaki hiba volt az ok. Az EKSZ emlékeztet: a szakszervezet többször is felhívta a figyelmet a fővárosi közlekedés üzemeltetésére szánt hírhedten szűkös büdzsé kockázataira, adott esetben egy baleset bekövetkeztére. A szakszervezet szerint a döntéshozói, sőt a tulajdonosi körben is keresni kell a felelőst, mert nem biztosítanak elég pénzt a biztonságos közlekedéshez.

Jó, várjuk meg a vizsgálatot. Mi a helyzet a 3-as metróval?

A 3-as kocsijainak felújítása elindult, már két prototípus itt van, futja a próbaköröket, és ha futott 10 ezer kilométert hiba nélkül, akkor a hatóság kiadja rá az engedélyt. Ha ez így lesz, akkor 2017 első negyedévében utasforgalomba állhat. Ezután havonta két szerelvényt vállalt leszállítani az orosz gyár.

Vagyis mikorra végeznek a kocsicserével a 3-ason?

2018-ban.

Majd, ha ez megvan, gyorsan leállítják és felújítják az egészet?

Nem! Az infrastruktúra felújítása reményeink szerint 2017 júniusában megindulhat. Szakaszos lezárás lesz majd.

Azt mondja nekünk a Metróért Egyesület vezetője, hogy elég cudar a helyzet a 3-as metrón már most is.

A 3-as utasbiztos állapotban van. Nincs életveszély, csak elöregedett. Az igaz, hogy egyre nagyobb erőfeszítés kell ahhoz, hogy normális üzemben közlekedhessenek a szerelvények.

Bíró Endre szerint minden üzemszünetben arról kell dönteni, hogy másnap alkalmas-e a pályának minden szakasza a közlekedésre és melyik szerelvény vihet utasokat.

Se ön, se én, sem a Metróért Egyesület nem ért annyira a metróhoz, mint az évtizedes múlttal itt dolgozó szakemberek. Az ő elmondásuk szerint a 3-as metró nincs életveszélyes állapotban, nyilvánvaló, hogy ahogy öregszik az egész, egyre többet kell rákölteni, és jobb lenne minél előbb felújítani. A végtelenségig nem megy el a technika, de jelen pillanatban korához képest jó állapotban van, és üzembiztos az észak-déli metró, de nem tudjuk kizárni a műszaki hibákat. Az igaz, hogy olyan rendkívüli intézkedések vannak bevezetve, amelyek egy felújított metrónál nem volnának szükségesek.

Közben baleset volt nemrég a legújabb metróban, a 4-esben is. Ott tudják már, hogy mi történt?

Egy biztonsági berendezés kapcsolt be, amely azt érzékelte, hogy valami beesett a peronra, ezért vészfékezte a szerelvényeket. Ez a vészfékezés járt olyan füsttel és szaggal, amit tűznek gondoltak sokan.

A kisföldalattit kivéve végigszaladtunk az összes budapesti metróvonalon. Felszálljak még bármelyikre?

Most szerencsétlen események voltak a különböző metrókban, de nagyon remélem, hogy nem jön semmi, ami miatt nekünk megint beszélgetnünk kellene. De azt hadd mondjam így a végére, hogy

az egyik legbiztonságosabb közlekedési forma ma Budapesten a metró. És ezt a 3-asra is értem!

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik