Belföld

Elbukhat a hármas metró felújítása

Ha nem lesznek utaskomfort-növelő és akadálymentesítő elemek a hármas metró felújításában, Brüsszel nem fogja támogatni, és bizonytalan lesz a kormány támogatása is – írja az index.hu. A legutolsó információ az, hogy az unió a 137,5 milliárdos költséget 60 százalékban támogatná. Az ügyben Tarlós István pénteken kíván majd nyilatkozni.

Megírtuk, hogy a városházáról származó információi szerint Tarlós István főpolgármester javaslatot készít arra, hogy megfelezzék a metróvonal felújítására szánt, eredetileg 140 milliárdos büdzsét. Ez úgy jöhetne létre, hogy Kőbánya-Kispest kivételével 19 lepusztult, elhanyagolt állomás marad a vonalon. Ekkor még arról volt szó, hogy ha tényleg elmarad az állomásfelújítás és az ezzel együtt járó, az EU által kötelező akadálymentesítés és felszíni rendezés, akkor akár határidő előtt, fél áron befejezhetnék a munkálatokat.

A felújítás költségeire már rengeteg becslés született, közülük néhány a 160-180 milliárdot is elérte, az eredetiben még ugyan 120 milliárd szerepelt. Ezért születtek azok a döntések, hogy például nem lesznek liftek, majd a keret emelése után 137,5 milliárd uniós és kormányzati támogatást kapott a projekt. A legutóbbi hírek szerint viszont a kivitelezők harminc százalékkal magasabb árajánlatot adtak, így a 137,5 milliárd biztos nem lesz elég.

Az Index forrásai szerint a mérnöki költségbecslésekkel nem volt gond, az ajánlati árak a közbeszerzések mögötti “háttéremberek” miatt nőttek ennyivel. Más források szerint azért nőttek a költségek, mert “a BKV részéről belepakoltak minden elemet, amit csak lehetett”.  Az oldal forrásai szerint

a többletköltségek miatt a felújítást nem fogják tudni megvalósítani.

Ráadásul az uniós forrásra is csak szóbeli ígéret van egyelőre.

A fővárosnak három lehetősége maradt,

  • az egyik az, hogy leállítják a beruházást,
  • a másik, hogy licittel lenyomják a kivitelezők árait,
  • a harmadik pedig hogy szakaszolják a felújítást.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik