Belföld

A magyar köztévé háborús propaganda-üzemmódba kapcsolt, ami életveszélyes

Mázsár Tamás
Mázsár Tamás

újságíró. 2016. 10. 03. 18:53

Migránsokkal riogattak, de állítják, a témát alaposan körbejárták. Azt sem tartják furcsának, hogy két kormánypárti szakértővel elemezték a népszavazás eseményeit. A médiaelemző szerint az MTVA a félelemkeltés és az uszítás gátlástalan eszközévé vált.
Korábban a témában:

Június 5-én írta ki Áder János a népszavazást, azóta gyakorlatilag kvótareferendum-lázban ég a magyar köztévé. Ez a felfokozott állapot a népszavazás hétvégéjén csúcsosodott ki igazán:

Vasárnap délután egy óráig minden a várakozásoknak megfelelően alakult, a Híradóban kis színesek pörögtek, többek között a fenti videóban is említett Iborfiáról, és megnézhettünk egy első szavazós videót is:

Kiemelték Sopront, mint az átlagosnál magasabb részvételi aránnyal bíró várost, és felidézték Áder János szombat esti köztévés interjúját. Ez volt az, amikor a riporter mindenáron ki akarta mondatni a köztársasági elnökkel, hogy nemmel kell szavazni vasárnap. Áder viszont szívesebben beszélt a klímaváltozásról, kerülte a referendumról szóló kérdéseket. A végén azért nem hagyta útravaló nélkül az erősebb mondatokhoz szokott köztévé nézőit, annyit megjegyzett:

a véleményüket – bármi legyen is az – cselekvő módon fejezzék ki.

Illetve jutott hely a vasárnap egy órás Híradóban Orbán Viktornak és Semjén Zsoltnak is.

Elszakadt a cérna

Utána viszont, mintha az előző évekhez mérten alacsonyabb részvételi arány miatt pánikba estek volna,

sebességet váltottak, és tövig nyomták a részvételre való agitálást.

A négy órás Híradót már azzal kezdték, hogy ha a menekülteknek kedvező eredmény születik a választáson, akkor elindulnak Magyarország felé: “Hátizsákkal a hátukon várják a jó hírt“, ez hangzott el szó szerint.

Megkérdeztük az MTVA-t, tudnak-e valamit arról, hogy valóban megindultak-e hazánk felé a menekültek, miután érvénytelen lett a népszavazás? (Kollégánk egyébként hétfőn reggel a röszkei határnál forgatott, ahol soha kevesebb menekültet nem látott, mint ma. Egy 9 éves, afgán kisfiúval készített interjúját, itt nézhetik meg!)

Megkeresésünkre a köztévé közölte:

riporterünk csak azt mondta el a nézőknek, amit helyben, a határzárnál feltorlódott migránsoktól hallott, és amiről több migráns nyilatkozott is neki, és amit mi meg is mutattunk. Rögtön ezt követően azt elemeztettük egy szakértő segítségével, a migránsok által mondottak hol helyezkednek el az információ/dezinformáció tengelyén, vagyis alaposan körbejártuk a témát.

Ezek szerint arról nincsenek információik, hogy merre járhatnak most a “megindulni készülő” menekültek. Az “alapos körbejárás” része azonban, még ha meg is történt, az összes riogató híradásból kimaradt, ellenben mindegyikben szerepelt, hogy a migránsok azt várják, hogy “Allah segítségével” jó híreket kapnak Magyarországról és megnyitják a határokat.

Polyák Gábor, a Mérték Médiaelemző Műhely vezetője a 24.hu kérdésére elmondta, nemcsak ilyet nem láttunk még, de az ő életében, sőt, az idősebb generációk életében sem látott olyat, amit az állami tévé az elmúlt hosszú hónapokban művelt:

önismétlő, kiragadott, ellenőrizetlen álinformációk a fennálló hatalom érdekeinek teljes kiszolgálása érdekében.

Háborús propaganda-üzemmód volt ez, a tökéletes ellentéte mindannak, amit közszolgálat kifejezés alatt értünk.

Ez a kirekesztő, gyűlölködő manipuláció ugyanakkor életveszélyes is szerinte, mert azt látjuk, hogy a társadalom többségét így sem sikerült meggyőzni, de mindannyian megtapasztaltuk családi, baráti körben, hogy mekkora kárt okozott ez a fejekben.

Az állami (még inkább párt-) tévé a félelemkeltés és az uszítás gátlástalan eszközévé vált

– mondta.

Erős szakértői páros

Az MTVA-tól megkérdeztük azt is, miért döntöttek úgy, hogy két kormánypárti szakértővel elemzik az eseményeket. Válaszukban kifejtették, hogy

 mindkét szakértő elismert szereplője a hazai elemzői világnak, akik más-más szemszögből képesek megvilágítani a történéseket, így ketten egy erős párost alkottak.

Polyák szerint, ha egy kereskedelmi tévén látunk ilyet, akkor is homlokot ráncolunk, de a magánkézben lévő hírcsatornáktól mégsem várunk el kiegyensúlyozottságot. Azok nem is állítják magukról, hogy semleges és minden esetben kiegyensúlyozott tájékoztatásra törekszenek, és ez nem is dolguk (noha a törvény tőlük is elvárja).

De még így is sokkal jobban sokkal teljesített  a Hír TV és az ATV, mint az állami média.

A közszolgálatiságnak lényegi fogalmi eleme szerinte, hogy a társadalom egészéhez szól, és ezt csak kiegyensúlyozott módon tudja teljesíteni. Ahogy egyébként a hatályos médiatörvény is várja tőle. Szintén lényeges eleme a közszolgálatiságnak, hogy a társadalmi párbeszédet és a kölcsönös megértését segíti,

amit pedig itt látunk, az a társadalom végletes megosztása volt.

Az utolsó pillanatig kitarottak

A Democracy Reporting International (DRI) és a Mérték Médiaelemző Műhely elemzése azt mutatta, hogy a műsoridejük 85 százalékában foglalkoztak a menekültválság vagy a népszavazás ügyével, de ahogy a fentiekből is látszik, inkább a kormány véleményére fektették a hangsúlyt, mint a kiegyensúlyozott tájékoztatásra.

Az MTVA szerint viszont

ezt az arányt egy olyan médiaelemző műhely állítja, melynek kutatási metodikája nem ismert és senki által nem hitelesített.

Semmi nem bizonyítja jobban, hogy az MTVA mekkorát ment népszavazás témában, mint ez a kép:

Ők maradtak a leglelkesebb és leglojálisabb hívei a NEM-kampánynak, az utolsó utáni pillanatig

– zárta Polyák.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.