Budapest, 2016. június 16.
Munkások a fővárosi Szent Gellért rakparton, a lezárt Szabadság híd közelében 2016. június 16-án. Korszerűsítési munkák miatt augusztus végéig ideiglenes menetrend lépett életbe a fővárosban a Bartók Béla úti és a Fehérvári úti villamosok közlekedésében. A Szabadság hidat erre az időszakra teljesen lezárják.
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
Belföld

Logikátlanul bombázza szét az utakat Budapest

Vaskor Máté
Vaskor Máté

újságíró. 2016. 09. 20. 19:11

A 2017-es vizes-világbajnokság miatt halaszthatatlan a Róbert Károly körút felújítása. Szeptemberben több tucat közúti beruházás vette kezdetét a fővárosban, van, ahol konkrét célkitűzés nélkül.
Korábban a témában:

Mintha nem lenne holnap

Szeptember elején legjobb tudása szerint rontott neki az utaknak a BKK, a munkálatok pedig jelentős forgalomkorlátozással is járnak.

A BKK egy színes, interaktív és meglepően érthető táblázaton szedte össze, hol, meddig dolgoznak majd a szakemberek. Íme mindez pontokban.

  • Csömöri út – útfelújítás, mérsékelt forgalomkorlátozás a János utca és a Szlovák út között október közepéig
  • Fehérvári út – útfelújítás, mérsékelt forgalomkorlátozás a Lecke utca és a Csurgói út között október végéig
  • Kápolna utca – útfelújítás, jelentős forgalomkorlátozás a Liget tér és a Kápolna tér között november közepéig
  • Gyóni Géza tér – útfelújítás, mérsékelt forgalomkorlátozás a Lipthay utca és a Bem rakpart között szeptember végéig
  • Lipthay utca – útfelújítás, gyenge forgalomkorlátozás a Bem rakpart és a Margit híd, budai hídfő között szeptember végéig
  • Bocskai út – útfelújítás, jelentős forgalomkorlátozás a Karolina út és a Fehérvári út között legalább december végéig
  • M5 bevezető út Illatos úti és Határ úti hidak – jelentős forgalomkorlátozással járó felüljáró felújítás, legalább december végéig
  • GOH felüljáró – jelentős forgalomkorlátozással járó felüljáró felújítás, legalább december végéig
  • Alkotás utca-Villányi út – jelentős forgalomkorlátozással járó peronépítések, október közepéig
  • Budafok – mérsékelt forgalomkorlátozással járó villamos kocsiszín átépítés, október közepéig
  • Dráva utca – útfelújítás, jelentős forgalomkorlátozás a Népfürdő utca és a Visegrádi utca között legalább december végéig
  • Népfürdő utca – útfelújítás, jelentős forgalomkorlátozás a Vizafogó utca és a Dagály utca – Váci út között legalább december végéig
  • Ország út-Pünkösdfürdő utca csomópont – útfelújítás, jelentős forgalomkorlátozás december elejéig
  • Bimbó út – útfelújítás, jelentős forgalomkorlátozás a Keleti Károly utca és az Alsó Törökvész út között legalább december végéig
  • Keleti Károly utca – útfelújítás, jelentős forgalomkorlátozás a Margit körút és a Buday László utca között legalább december végéig
  • Arany János utca – útfelújítás, gyenge forgalomkorlátozás a Sasvár utca és a Margit utca között december elejéig
  • Carl Lutz rakpart – útfelújítás, jelentős forgalomkorlátozás december végéig
  • Bartók Béla út – közmű munkálatok, jelentős forgalomkorlátozás a Gellért tér és a Móricz Zsigmond körtér között legalább decemebr végéig

Dugópara

Szemfüles olvasóink kiszúrhatták, hogy a legjelentősebb útfelújítás kimaradt az iménti felsorolásból, és pont azért, mert ez a legjelentősebb.

A Róbert Károly körúton szeptember 17-én kezdték el a munkálatokat az Árpád híd és a Vágány utcai felüljáró között. Ha már túrnak, kerékpárút is épül a szakaszon, illetve megújul a Népfürdő utcai és az Esztergomi úti híd is.

A tervek szerint szűk egy év alatt, 2017 nyaráig befejezik a 3 milliárd forintból készülő projektet.

Fotó: BKK

Átgondolatlan építkezés

A 24.hu megkeresésére Király Dávid, a Republikon Intézet várospolitikai szakértője elmondta, a nagyobb lezárásokkal járó beruházásoknál két megoldás létezik. Míg az előző városvezetés inkább hosszabb időre ütemezte a felújításokat, hogy ne kelljen egyszerre túl nagy területet lezárni és komplett városrészeket megbénítani, Tarlós Istvánék viszont inkább egyszerre indítják el a kisebb projekteket, hogy a forgalomkorlátozások rövidebb ideig tartsanak.

Tavaly láthattuk, hogy a Széll Kálmán tér és a fonódó építésekor sikerült Bel-Budát teljesen megbénítani. A nagyobb fejlesztéseket nyáron kellene végrehajtani, ilyenkor ugyanis körülbelülegyharmadával csökken az autósok és a közösségi közlekedéstigénybe vevők száma. A másik probléma, hogy sokszor előkészítés nélkül látnak hozzá a feladathoz, a Bartók Béla úton például most még azt sem tudják, hogy egy vagy két autós forgalmi sáv működik-e majd

– fogalmazott.

A szakember megjegyezte, a Róbert Károly körút felújításátindokoltabb lett volna két nyári időszakban lebonyolítani, de a fővárosálláspontja szerint a felújítás halaszthatatlan, jövőre el kell készülni vele, mert vizes-világbajnokságot rendezünk.

Szomorú, hogy a város fejlesztése során nem elsősorban annak a hárommillió embernek az érdekeit sorolják előre, akik Budapestet minden nap használják. A fejlesztéseket, beruházásokatsporteseményekhez és a turistaszezonhoz kötik.

Lezárult közterületi fejlesztések

Bár az elkészült projektek sora közel sem olyan hosszú, mint a folyamatban lévőké, az alábbi fejlesztések miatt idén már biztos nem kell számítani dugókra, ugyanis, mint a közcímből kiderül, lezárultak:

  • A Béke tér felújítása
  • A csepeli Kossuth Lajos utca felújítása
  • A Görgey Artúr utca komplex felújítása
  • A Margit híd felújítása
  • A Stromfeld Aurél úti körforgalom felújítása
  • Az újpesti Tél utca komplex felújítása
  • Budapest Szíve
  • A Széll Kálmán tér felújítása

Parkolók

A parkolási rendelet szerint az őrzött fizető és ingyenes P+R parkolóhelyek üzemeltetője 2011-ben készítette el a bővítési koncepciót. 2015 végéig 1400 új várakozóhely létesült, így 50 százalékkal több parkolóhely áll már az autósok rendelkezésére a fővárosban.

Idén eddig a Pillangó utcai, eddig 53 férőhelyes parkoló befogadóképességét bővítették a triplájára, valamint a cinkotai parkolót is tágasabb lett.

Ami pedig még hátravan év végéig: 

  • Hűvösvölgy – A volt népkerti buszforduló területén új, 80 férőhelyes parkoló kiépítése várható
  • Őrmező – Új, 500 férőhelyes parkoló
  • Örs vezér tere – Díjfizetéses, 265 férőhelyes parkoló a meglévő bővítésével

A BKK honlapja szerint az Akadémia parknál és Békásmegyeren 2016 után, ergo valószínűleg 2017-ben épülnek majd parkolók.

Közösségi közlekedés

Mindent megtesz utasaiért a BKK, legalábbis ez derül ki a már befejezett, folyamatban lévő és lezárult fejlesztések listájából.

A BKK honlapján elérhető adatok szerint jelenleg az új típusú megállók kihelyezése, a peronfelújítás, az elektronikus jegyrendszer kivitelezése, új ügyfélközpontok létrehozása és a MOL Bubi rendszerének finomítása és bővítése zajlik, de ezek tulajdonképpen nem kontárkodnak bele az autósok életébe.

24.hu / Neményi Márton

A cég szép álmokat dédelket jövőbeli tervei között szerepel

  • 42-es villamos meghosszabbítása
  • A fogaskerekű fejlesztése
  • A városi és elővárosi hajózás fejlesztése
  • Az 1-es villamos vonalának meghosszabbítása Kelenföld vasútállomásig
  • Az M2-es metró és a H8-as hév összekötése
  • M1-es metró korszerűsítése és meghosszabbítása

Azt nem pontosítják, melyik projekt mikor indul, de hogy mindegyik kisebb-nagyobb fennakadást okoz majd ideiglenes az autók életében, az biztos.

Érdekesség, hogy a hónapok óta hatalmas mizéria övezte 3-as metró közelgő felújításáról egy szó sincs a BKK honlapján, pedig az elkövetkező évek legjelentősebb projektjéről beszélünk.

Aránylag jó arány

Király Dávid szerint az elmúlt években tisztán kirajzolódott, hogy Budapest legnagyobb útjainak kapacitása csökkenthető. A 4-es metró építésekor, a Margit híd vagy a Baross tér lezárásakor a közlekedők megtalálták az alternatívákat, a város forgalma a kisebb kapacitás ellenére nem bénult le.

A nagy beruházások idején az autósok választhatják a kerülőutakat, vagy a közösségi közlekedést. Az elmúlt évek beruházásai azt mutatják, hogy a közlekedési szokások – akár kényszer hatására – megváltoznak

– mondta a szakember, aki szerint komolyan érdemes lenne tanulni ezekből a helyzetekből, de a városvezetés fél hozzányúlni a nagyobb forgalmú utakhoz, nem merik csökkenteni a túlzsúfolt utak kapacitását, mert ezzel rövid időre szándékosan dugókat generálnának, még ha ezzel a közösségi közlekedésre tudnák is szoktatni az autósok egy részét. 

Hozzátette, Budapesten máig viszonylag magas a buszokat, villamosokat, metrókat választók aránya.

Európai szinten is jó, körülbelül 60-40 százalékos a fővárosban a közösségi és az autós közlekedés mellett voksolók aránya. Mindez nem azért, mert mi a nyugatiaknál felvilágosodottabbak vagy környezettudatosabbak vagyunk, hanem egzisztenciális okokból.Míg nyugaton sokan megtehetik, hogy egy háztartáson belül akár 2-3 autót is fenntartsanak, nálunk sokaknak kényszer a tömegközlekedés. Az autózás terjedésével persze nálunk is csökken a tömegközlekedők aránya, de szerencsére nem rohamosan. A közösségi közlekedés színvonalának emelésével ez a tendencia megfordítható: ehhez az kell, hogy az autósok a metrózást, buszozást ne kényszernek, hanem valódi alternatívának lássák.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Local demonstrators march with a flag with the image of Russian President Vladimir Putin and Hungarian Prime Minister Viktor Orban close to the headquarter of the governor FIDESZ party at Heroes Square as students, teachers of the Central European University and their sympathizers protest in downtown Budapest on April 9, 2017. 
Hungarian lawmakers approved legislation that could force the closure of a prestigious Budapest university founded by US billionaire investor George Soros, sparking fresh protests. The English-language Central European University (CEU), set up in 1991 after the fall of communism, has long been seen as a hostile bastion of liberalism by Prime Minister Viktor Orban's government.  / AFP PHOTO / ATTILA KISBENEDEK
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.