Belföld

Az ingatlanközvetítés terén is minta lehet az Uber-modell

A digitális forradalom korában szükség lesz-e még egyáltalán ingatlanközvetítőkre? Ez a kérdés az ingatlanhirdetési portálok nemzetközi konferenciáin mostanában kiemelt témának számít. A hazai piacvezető oldal, az ingatlan.com alapító tulajdonosa, Mészáros Dávid arról is beszélt nekünk, hogy már majdnem ezer ingatlanközvetítőt tartalmaz az az adatbázisuk, amely megbízható ingatlanost ajánl fel azoknak, akik kifejezetten közvetítők segítségével adnák el ingatlanukat.

A tavalyi mintegy 1,5 milliárd forintos forgalom rekordbevételnek számított az ingatlan.com eddigi, 18 éves történetében. A tovább élénkülő lakáspiac hatására újabb rekordforgalmat várnak idénre?

A bevételeink a cég fennállása óta egy esztendő kivételével minden évben emelkedtek. Idén is valószínűleg ez lesz a helyzet. Várakozásaink szerint ebben az évben elérhetjük a 2 milliárdos szintet. A növekedés lehetőséget ad a szolgáltatás folyamatos fejlesztésére, dinamikusan növekszik a létszámunk, és egyre több hazai szakembernek tudunk izgalmas szakmai kihívást, illetve biztos megélhetést nyújtani.

Tavaly komoly változások történtek az ingatlan.comot üzemeltető Arkon Zrt. életében. Januárban az iroda.hu-t vették meg, júniusban pedig a BankRáció.hu jelzáloghitel-közvetítő portált. Júliusban viszont eladták a köpönyeg.hu meteorológiai adatokat szolgáltató oldalt. Ez azt jelenti, hogy a cég már kizárólag az ingatlanszektorral kíván foglalkozni?

Valóban, el kezdtünk jobban fókuszálni erre a területre, át is kereszteltük a céget ingatlan.com Zrt-re. Az ingatlan.com alapvetően lakóingatlanokat kínál, de mindig szándékunk volt, hogy belépjünk a kereskedelmi ingatlanpiacra is, amely egy teljesen más világot jelent. Az iroda.hu megvásárlásával ez sikerült. A BankRáció.hu-t pedig azért vettük meg, mert nagyon jól össze tudjuk kapcsolni az ingatlan.com-mal. A válság alatt háttérbe szorult jelzáloghitelezés újra fontossá vált. Most sokkal kedvezőbb feltételek mellett lehet jelzáloghitelhez jutni, mint régebben, továbbá a bizalom is kezd visszatérni a bankok felé.

Fotó: Pál Anna Viktória
Fotó: Pál Anna Viktória

Tavaly az élénkülő jelzálogpiacnak köszönhetően közel 220 millió forintos forgalmat ért el a BankRáció.hu, ami több mint duplája volt a 2014-ben elértnek. Idén is ilyen dinamikus bővülésre számítanak?

Az idei forgalmat jelentősen befolyásolja, hogy március 22-től a banki jelzáloghitelekre adható hitelközvetítői jutalék mértéke legfeljebb már csak 2 százalék lehet szemben a korábbi akár 4 százalékos szinttel. Bár a jutalékszint változása miatt mintegy fele annyi bevételre számíthatunk, ennek ellenére százalékos arányban nagyobb mértékű növekedést várunk a BankRáció.hu-nál, mint az ingatlan.com-nál. Arra számítunk, hogy idén 280-300 milliós bevételt hozhat a hitelközvetítő oldalunk.

Visszatérve az ingatlan.com-ra, a bevétel mekkora hányadát adják az ingatlanközvetítők, illetve a magánszemélyek által feladott hirdetések?

Több, mint hétezer ingatlanközvetítő természetes személy használja napi rendszerességgel a portál szolgáltatásait. Emellett mintegy 40 ezer magánszemély hirdet nálunk. A közvetítők fejenként mintegy 50 ingatlant töltenek fel, míg a magánszemélyek egyet vagy kettőt tesznek fel, miután előfordul, hogy ugyanazt a lakást eladásra és kiadásra is meghirdetik. Bevételeink zöme természetesen a közvetítők hirdetéseiből tevődik össze, azonban a magánhirdetésekből keletkező forgalom kiteszi a közvetítők révén generált bevétel mintegy felét. Összességében a közvetítők és a magánszemélyek apróhirdetései teszik ki forgalmunk 90 százalékát, míg az ingatlanfejlesztők, illetve bankok által elhelyezett bannerekből a másik 10 százalék keletkezik.

Az év elején a Házbank ingatlaniroda elindított egy petíciót, amelyhez azon ingatlanközvetítők csatlakozhattak, akiknek – a petíció kezdeményezői szerint – „napi bosszúságot okoz” az ingatlan.com üzletpolitikája. A petíció többek között azt kifogásolta, hogy az ingatlan.com „évek óta emeli csomagárait”. Mit gondolnak a petícióról, amelyet a kezdeményezők szerint február végéig 185 iroda írt alá?

A petícióhoz csatlakozó irodák számáról csak annyit, hogy nálunk nagyságrendileg hétezer ingatlanos hirdet. Azt gondolom, a petíció nem volt teljesen átgondolva, és több részletében is a piaci verseny korlátozására szólított fel. Az egyik pontja például azt sérelmezte, hogy a magánszemélyek ingyen is hirdethetnek az ingatlan.com-on. Mivel a petíció publikusan kommentelhető volt, a legtöbben magánszemélyek kommentálták, például azt írták, hogy “Mikor fognak a postások petíciót írni az e-mail ellen?”. Úgy látom, hamar elült az egész ügy, arról nem is szólva, hogy amit írtak, nem is volt igaz.

Tényleg nem emeltek árakat?

Annyi igaz, hogy tavaly novemberben piaci úttörőként egy új, a korábbiaknál átláthatóbb, és minden szereplő számára azonos feltételeket kínáló árazási rendszert vezettünk be. A korábbi iparági gyakorlatnak megfelelően a nagy ingatlanközvetítő hálózatok óriási kedvezmények mellett hirdettek nálunk. A kétezres évek elején egy egyéni iroda tízszer annyit fizetett ugyanazért a szolgáltatásért, mint egy nagy hálózat. Az évek során elkezdtük közelíteni az árakat, a fair árazás novemberben érte el végpontját. Onnantól kezdve azt mondjuk, hogy nem érdekel minket azt, hogy a közvetítő egyedül dolgozik, vagy ötszázan vannak egy márkanév alatt, fejenként mindenkinek ugyanannyit kell fizetnie. Az árpolitika megváltozása nemcsak arról szólt, hogy megszüntettünk kedvezményeket, hanem arról is, hogy közben negyven százalékkal csökkentettük a kis irodák tarifáit, és így kerültek azonos szintre a díjak. A nálunk hirdető ingatlanosok mintegy 70 százaléka számára valójában árcsökkenés történt. Azt leírni, hogy emeltük az árakat, nem igaz. Valójában az történt, hogy néhány nagy irodának nőttek a díjai. Nálunk a hirdetési díjak úgy tevődnek össze, hogy az alapdíjra rájön a licitálás díja, amivel ki lehet emelni a hirdetéseket. Azon nagy irodák esetében, amelyek sokat licitálnak, értelmesen használják az oldalunkat, nem történt áremelkedés. Igazából csak azon nagy irodák esetében emelkedtek az árak, amelyek nem licitálnak, nem tudatosan használják az oldalunkat. Ez egy elég kis réteg.

Fotó: Pál Anna Viktória
Fotó: Pál Anna Viktória

A petíció azt az igényt is megfogalmazta, hogy a portál biztosítson kedvezőbb felületet az ingatlanközvetítők számára, például emelje ki jobban a minőségi közvetítőket. Végül is valami hasonló kezdeményezést, az ajánlott közvetítő programot indították el tavasszal, amely azoknak ajánl ingatlanosokat, akik kifejezetten szeretnének közvetítőt megbízni ingatlanjuk eladásával.

Már két éve észrevettük, amikor kezdett ismét beindulni a lakáspiac, hogy az ingatanos megbízás egyre értékesebb dolog lesz szemben azzal a korábbi időszakkal, amikor a pangó piac miatt nagyon nehezen tudták a magánszemélyek önállóan eladni ingatlanjaikat. Vége lett a válságnak, így elég volt feltenni a hirdetést, és már jött is a vevő. Ennek következtében csökkent az igény a közvetítőkre, csak egy viszonylag szűk réteg az, amely közvetítővel akarja eladni az ingatlanát. Erre pedig az volt a közvetítők egy részének a válasza, hogy a hideghívás eszközéhez nyúltak, vagyis akkor is felhívják a hirdetőt, ha az amúgy jelezte, hogy nem kéri a közvetítők szolgáltatásait. Szerintem ez nem jó állapot, és erre mondtuk azt, hogy létrehozunk egy olyan rendszert, amelyben, aki közvetítőt akar megbízni, az láthassa, hogy a környékén milyen közvetítők, milyen referenciákkal dolgoznak. Ebben az adatbázisban szűrjük a közvetítőket, levesszük az ajánlottak közül azokat, akikről kiderül, hogy valamilyen visszaélést követettek el, például fennhagynak már elkelt ingatlanokat, vagy duplikálják hirdetéseiket.

Szó volt arról is, hogy a közvetítőket majd értékelik is. Ez már megvalósult?

Ez folyamatosan fejlesztés alatt van, jelenleg 1.0-ás verzióban működik a rendszer. Be akarjuk vonni a közösséget is hasonlóan a Booking.com modelljéhez, így az emberek elmondhatják majd véleményüket, hogy mennyire dolgozott jól egy adott ügynök. Természetesen azt majd megakadályozzuk, hogy bárki bármit beírhasson, ócsárolhasson közvetítőket. Csak olyanok alkothatnak majd véleményt, akik ténylegesen részt vettek egy adott tranzakcióban. Még nem tudjuk, hogy a hozzászólások nyilvánosak lesznek-e, de az biztos, hogy az emberek véleményét beépítjük a rendszerünkbe.

Most is van már egy ajánlott közvetítői körünk, amely a honlapunkon elérhető az ingatlanos megbízása menüpont alatt. Itt azok a közvetítők szerepelnek névvel, fotóval, rövid bemutatással (jutalék mértéke, végzettség, információk a segítségével eladott ingatlanok értékéről stb.), akik már régóta nálunk hirdetnek, tisztességesen működnek. Majdnem ezer közvetítőt tartalmaz már ez az adatbázis.

Van már adatuk arról, hogy a közvetítőknek hány megbízót sikerült szerezniük az ajánlott közvetítő program révén?

Pontos számot nem tudok mondani, hány megbízás jött létre, mert még nem kell regisztrálniuk a megbízóknak. Azt tudjuk, hogy hányan kattintottak a közvetítő neve mellett szereplő telefonszámra. Mintegy 2-3 hónapja működik a rendszer, azóta heti 100 érdeklődőt szállítottunk a közvetítőknek.

Díjat kérnek ezért a közvetítőktől?

Most nem kérünk semmit, de elképzelhető hogy egyszer fogunk. Valójában egy piaci igényt szeretnénk kielégíteni, úgy gondoljuk, hogy a közvetítők is szívesebben jutnának így megbízáshoz, mint például hideghívással. Egyelőre rajtunk kívül nincs olyan platform, ahol a közvetítőket keresők tájékozódni tudnának arról, hogy az adott ingatlanos mióta van a piacon, milyen referenciái vannak.

Fotó: Pál Anna Viktória
Fotó: Pál Anna Viktória

Mi alapvetően a közvetítőknek, kis irodáknak akarunk XXI. századi megoldásokat adni, és mindenkinek, aki hozzánk hasonlóan a tisztességesen és hatékonyan működő ingatlanpiacban érdekelt.

A digitális forradalom, illetve az online platform egyre erősebb előtérbe kerülésének fényében miként látja, a jövőben szükség lesz-e még egyáltalán ingatlanközvetítőkre?

Nemzetközi szinten ez egy kiemelt témának számít. Mindenki erről beszél az ingatlanportálok nemzetközi konferenciáin, ahol mi is rendszeresen megjelenünk. Eléggé valószínű, hogy ezen a piacon is lesz valamiféle digitalizáció, az Uber vagy a Booking.com modelljének valamilyen átvétele. Mindamellett úgy vélem, mindig lesznek ingatlanközvetítők, szükség lesz erre a tevékenységre, mert vannak szakértelmet igénylő, bonyolult, egyedi esetek, egyéni igények vagy akár kényelmi szempontok. De feltételezhető, hogy nem annyi ingatlanközvetítőre lesz igény, mint most, és a franchise hálózatok jelenlegi modellje is kérdésessé válik. Ahogyan az Uber miatt taxitársaságokra sincs szükség, viszont taxisokra továbbra is. Nem véletlen, hogy sok taxis kezdett el uberezni. A nemzeti ingatlanportálok, amilyenek az ingatlan.com is, igazából nem érdekeltek abban, hogy egy ilyen Uber-szerű ingatlanos rendszert létrehozzanak, viszont tudok olyan Magyarországon is működő multiról, amelyik külföldön már el is kezdte az ingatlanos Uber fejlesztését.

A hazai ingatlanközvetítők viszont azt remélik, hogy a nyugati trendhez hasonlóan Magyarországon is egyre nagyobb lesz majd az arányuk az adásvételekben.

Valóban, ma Magyarországon az ingatlanközvetítők azt gondolják, hogy egyszer olyan lesz majd itthon is a helyzet, mint Svédországban vagy Angliában, ahol az ingatlanközvetítők a tranzakciók 99 százalékát viszik el. Ez azonban szerintem nem fog bekövetkezni. Ott most szinte ismeretlen jelenségnek számít, hogy egy magánszemély közvetlenül adja el ingatlanát egy másik magánszemélynek, de a hazait emiatt nem mondanám elmaradottabb helyzetnek, egyszerűen ez egy másik piaci struktúra. Sőt, nyugaton éppen most hatalmas forradalomnak számít, hogy nem kell feltétlen közvetítő az ingatlanok eladásához, és már el is kezdett csökkenni a közvetítők aránya a tranzakciókban. A válság elmúltával amúgy nálunk is csökkent az arányuk, ahogy a piac élénkülésével a magánszemélyek már közvetítő nélkül is könnyen el tudják adni ingatlanjaikat. Szinte biztos, hogy a digitalizáció hatására a jövőben csökkenni fog Magyarországon a közvetítők aránya. Egy 2012-es brit tanulmány szerint a következő 20 évben az ingatlanközvetítők 97 százaléka el fog tűnni.

Igazából én már 15 éve azt mondom, hogy minden lakásnak van egy legjobb gazdája, és minden embernek van egy számára elérhető legjobb ingatlan, ami rá vár. Ahhoz, hogy megtalálhassam a számomra optimális lakást, a teljes kínálatot látnom kell. Mi, az ingatlan.com-nál abban vagyunk érdekeltek, hogy a lehető legjobb lakást találják meg az emberek. A BankRáció.hu-nál ugyanez a helyzet: míg a bankok abban érdekeltek, hogy az adott banknál vegyenek fel hitelt az emberek, a BankRáció.hu az összes hitelt összehasonlítja, így az emberek ki tudják választani a számukra legjobbat.

Mindig felteszik a kérdést, hogy a hirdető vagy a kereső oldalán állunk-e. Erre azt mondom: a tranzakció oldalán állunk, hogy egy olyan üzlet jöjjön létre, ahol mindenki jól jár, az eladó azért, mert jó áron adta el ingatlanát, a vevő meg azért, mert egy jó lakást vett meg.

2008-ban azt mondta, hogy az ingatlan.com értéke meghaladja az egymilliárd forintot. Most mennyire taksálja cégét?

Mintegy 10 milliárdot érhet most a cég, miután egy cég értékének meghatározásánál mostanában általában a nyereséget 18-20-szoros értékkel szorozzák, míg a bevételt 5-7-szeressel. Az imobiliare.ro romániai ingatlanhirdetési portál, amelynek bevétele felét teszi ki az ingatlan.com forgalmának, a sajtóban megjelent hírek szerint 20+10 millió euróért (mintegy 6+3 milliárd forintért) kelt el. A plusz 10 millió eurós összeget akkor kapja meg az eladó, ha a cég majd teljesít egy meghatározott célszámot.

Pár éve a portál lehetséges eladását firtató kérdésre azt mondta, hogy folyamatosan tárgyalnak potenciális vevőkkel, de még nem kaptak értékelhető ajánlatot. Most is vannak érdeklődők?

Érdeklődők folyamatosan vannak, de jelenleg nem tárgyalunk senkivel.

Fotó: Pál Anna Viktória
Fotó: Pál Anna Viktória

NÉVJEGY

Mészáros Dávid

Az ingatlan.com, az iroda.hu és a BankRáció.hu oldalakat üzemeltető ingatlan.com Zrt. alapító tulajdonosa. Építészmérnökként végzett, 1998-ben hozta létre az ingatlan.comot, amelynek azóta is stratégiai vezetője. Hobbija a borászat, saját pincészete van (Skrabski Pincészet), amely felesége családja (Skrabski Fruzsina újságíró, a Biszku-film társrendezője) után kapta nevét. Az ingatlan.com anyagi segítségével indult útjára 2009-ben a Három királyfi, három királylány mozgalom, amely a kívánt gyermekek megszületésének elősegítésével Magyarország népesedési nehézségeinek enyhítését tűzte ki célul. A mozgalmat Mészáros Dávid anyósa, Kopp Mária orvos, pszichológus alapította. 2012-ben bekövetkezett halála után Skrabski Fruzsina szervezi újjá a mozgalmat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik