Belföld
Budapest, 2016. június 13.
Orbán Viktor miniszterelnök beszédet mond az Európai Beruházási Bank (EIB) budapesti irodájának hivatalos megnyitóünnepségén a Magyar Tudományos Akadémia épületében 2016. június 13-án.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

Orbán meglépte azt, amiért már kiosztotta Brüsszelt

24.hu
24.hu

hírgyáros. 2016. 06. 21. 18:38

Korábban a témában:

Európai óriáscégek, üzletemberek, folyóíratok és politikusok igyekeznek meggyőzni a briteket arról, hogy ne hagyják el az EU kötelékét. Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke hétfőn vallott színt Twitter-oldalán, már-már könyörgőre fogva a dolgot.

Fizetett hirdetésben azonban csak egyetlen kormányfő állt ki a britek maradása mellett: Orbán Viktor.

A miniszterelnök által szignózott néhány soros hitvallás a Daily Mail nevű bulvárlap hétfői számában, egyoldalas hirdetésben jelent meg, 21 millió forintért.

Fotó: Erdélyi Angelika/24.hu

A döntés az Önöké, de szeretném, ha tudnák, hogy Magyarország büszkén áll Önök mellett az Európai Unió tagjaként

– áll a hirdetésben.

Szakács Andrást, a Méltányosság Politikaelemző Központ munkatársát  és Reiner Roland politológust arra kértük: szedjék ízekre a kormány kommunikációs akcióját. Nagyon úgy tűnik, hogy a magyar miniszterelnök ezzel a minimális energiabefektetést igénylő lépéssel külföldön és belföldön is profitál.

Önnek szól, nyájas Olvasó

Belföldre szánt üzenetről beszél Szakács András. Kovács Zoltán kormányszóvivő a lap megjelenése után azzal indokolta a hirdetés létjogosultságát, hogy Orbán Viktornak van akkora súlya az európai politikában, hogy mértékadó véleményformálóként megszólaljon a Brexit ügyében. A politikai elemző szerint ez is azt bizonyítja, hogy a kormány a magyar szavazóknak akart üzenni:

Nem a Daily Mail olvasóihoz szólt Orbán Viktor. A szavazók amúgy is inkább érzelmi alapon döntenek, egyik miniszterelnök kampánya sem befolyásolná az ilyen típusú lapok olvasóit. A Brexitnél az lesz meghatározó, hogy a britek hogyan érzik magukat az EU-ban.

A felület megválasztása talán meglepő lehet azoknak, akik ismerik a Daily Mail témakínálatát, a Fidesz azonban mindig ügyelt arra, hogy a legnagyobb lefedettségű, legkönnyebben fogyasztható bulvártermékekben jelenjen meg. A média ezen szegmensében nem merítkezik meg mindenki, ha a hazai megjelenéseket tekintjük, Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője a bulvárfelelős – mondja a politikai elemző.

A Fidesz tehát jól ismeri ezt a terepet, pontosan tudják, kit, hogyan kell megszólítani.

Ráadásul a nagy lapok a hirdetések szintjén is odafigyelnek arra, hogy milyen üzenetet közvetítenek. Szakács András szerint

ez nem egyenlő az elfogultsággal, de nem biztos, hogy egy értékalapú lap felvállal fizetett kormányzati propagandát – érkezzen az bármelyik oldalról is. A Daily Mailnél ezt sokkal lazábban kezelik, és az olvasók is pontosan tudják, mit várhatnak ettől a laptól.

Pirospontok az európai bizibe

Politikailag nyereséges, az európai gondolat szempontjából pozitív lépésként értékeli a hirdetést Reiner Roland, aki kollégájával szemben úgy látja: a hirdetés elsősorban a brit választókat, másodsorban az európai közvéleményt szólította meg. A politikai elemző szerint ha nem ismerik széles tömegek Orbán Viktor személyét, azoknak, akik tisztában vannak eddigi uniós szerepválallásával, érdekes üzenetet hordozhat a hirdetés, hiszen

egy eddig gyakran eurokritikus kijelentésekkel operáló politikus is a kilépés ellen tesz hitet: gondolhatja egy brit választó, hogy az unió nem működik jól, de ez nem jelenti azt, hogy ki kell lépni a közösségből.

Szokatlan helyzettel járó szokatlan megoldás – jellemzi a fizetett hirdetést Reiner Roland, aki emlékeztet: történelmi esemény, hogy egy uniós ország arról tart népszavazást, hogy az EU tagjai maradjanak-e.

Ha Orbán egy szokványos interjúban áll ki a maradás mellett, az nem kavart volna ekkora port, ez a kampánytechnika viszont nagyot üt

– magyarázza. Fogós kérdés, hogy az ország belügyének kell-e tekinteni a népszavazást, tartani kell-e a három lépés távolságot. Reiner Roland szerint mivel a döntés az Európai Unió egészét érinti, nem. Sőt: még erősebb lett volna a hatás, ha az uniós tagországok vezetői közös nyilatkozatban álltak volna ki az egység, Nagy-Britannia maradása mellett.

Szakács András viszont úgy látja:

Európában teljesen szalonképtelen ez a típusú direkt beavatkozás.

Szerencsésebbnek tartotta volna, ha a kormány diplomáciai eszközökkel, például helyi diplomatákkal, nyílt fórumokon, interjúkban üzent volna. A brit diplomácia valószínűleg nem ad erőteljes visszacsatolást, maximum a Külgazdasági és Külügyminisztériumhoz érkezhet reakció arról, hogy “ez most kicsit sok volt” – mondja a politikai elemző.

Orbán európai szinten inkább kritikus, míg itthon, Brüsszel kapcsán euroszkeptikus álláspontot képvisel. A határokon kívül igyekszik európai politikusként feltűnni, ez a mostani akció is ezt az imidzsét erősítette meg

– álllítja Reiner Roland.

A probléma nem gond!

Akárhogyan is: múlt hét csütörtökön még szó sem volt finom utalásról, Lázár János a kormányinfón arról beszélt, hogy Magyarország nem fog a lehetséges gazdasági visszaesés rémével érvelni, semleges állásponton vagyunk. Ez valóban nem történt meg, és a Miniszterelnökséget vezető miniszter által hangoztatott “bárhogyan is döntsenek, elfogadjuk” alapállás is megjelent a fizetett hirdetésben, elfogulatlanságról azonban nem lehet beszélni.

Ez a kis ellentmondás azonban nem akasztja meg egy pillanatra sem a Fidesz kommunikációs gépezetét.

Szakács András szerint a kormányzati kommunikációra jellemző egyfajta zűrzavar, amivel sem az ellenzék, sem az elemzők nem foglalkoznak megfelelően.

A magyar kormány erős szuverenitási kampányt indított, kioktatták Brüsszelt, mibe ne szóljanak bele, majd Orbán Viktor egy napilapban fejtette ki véleményét egy népszavazással kapcsolatban

– emlékeztet Szakács András, hozzátéve: az ellentmondásból a Fidesz könnyen kikeveredhetne: logikusnak tűnne arra hivatkozni, hogy a magyar kormány nemzetállamokkal tárgyal, bürokratikus gigaszervezetekkel azonban nem. De erre a kis ellenkormányzásra sincsen szükség, hiszen a politikai élet szereplői – elsősorban a választók – nem sokat adnak a következetességre, ha a kormánykommunikációról van szó.

A kérdés már csak az, hogy az unió mennyire tartja számon az egymásnak ellentmondó üzeneteket.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Christian Lindner (L), leader of the free democratic FDP party, walks past German Chancellor Angela Merkel during a session at the Bundestag (lower house of parliament) on November 21, 2017 in Berlin. / AFP PHOTO / Odd ANDERSEN

Ezért a kudarcért megfizethet Merkel

Kommentek

Mickey Rooney as the notorious 1930s gangster, Baby Face Nelson, starring in the film of the same name, poses with Leo Gordon as villainous bank robber, John Dillinger, in front of an original newspaper headline. (Photo by George Rinhart/Corbis via Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.