Belföld
Budapest, 2014. május 30.
Kósa Lajos, a Fidesz ügyvezetõ alelnöke (b) és Rogán Antal, a párt parlamenti frakcióvezetõje sajtótájékoztatót tart az önkormányzati választással kapcsolatban az Országházban 2014. május 30-án. Az önkormányzati választási rendszer átalakítását javasolja a Fidesz: ennek értelmében a fõvárosi közgyûlésnek a fõpolgármester mellett a 23 kerületi polgármester és a kompenzációs listáról bekerült kilenc képviselõ lesz a tagja.
MTI Fotó: Bruzák Noémi

Megtört, majd kimúlt a frakciókormányzás

Farkas György
Farkas György

újságíró, hírfőnök. 2016. 06. 15. 09:49

Vége az előző Orbán-kormány (2010-2014) új kormányzati modelljének.

A Policy Agenda szerint a frakciókormányzás (a kormánypárti képviselők által uralt törvényalkotás) mintha nem váltotta volna be a reményeket. A törvényhozásról készített elemzés emlékeztet rá, hogy a rendszerváltás első húsz évében a jogalkotói munka, főleg a törvényalkotás súlypontja a kormányzaton volt.

2010-ben a Fidesz-KDNP koalíció úgy érezte, hogy „fülkeforradalmi lendületét” alapvetően hátráltatná, ha az elképzelései a hagyományos mederben jutnának el a parlamenti szavazásig. Ezért olyan módszert keresett, amely alkalmas a kormányzati egyeztetések, társadalmi viták megkerülésére.

A frakciókormányzás lényege, hogy a fontosabb törvényjavaslatokat nem a kormány, hanem a kormánypárti képviselők nyújtják be, mert nekik nincs formális kötelezettségük, nem kell egyeztetniük civilekkel, érdekvédőkkel, más minisztériumokkal, nem kell hatástanulmányt készíteniük. Így hihetetlen sebességgel vittek át törvényeket a parlamenten.

Kormány kontra kormánypárt

A Policy Agenda szerint a 2010-2014-es ciklus első évében az elfogadott törvények 52%-át adták be kormánypárti képviselők. Az arány később csökkent, de így is 38% volt az első négy év mérlege. Ez az első Orbán-kormány idején (1998-2002) között 14%, az az követő két ciklusban (2002-2006 és 2006-2010 között) 18-18% volt. A Fidesz a 2014-ben kezdődő új ciklusban változtatott a modellen.

Az első évben az elfogadott törvények 30%-a, a második évben már csak 22%-a kötődött a képviselőkhöz. Ezzel az eddig eltelt két év eredménye 25%, vagyis jelentősen csökkent a kormánypárt súlya a kormánnyal szemben. Az elmúlt év törvényalkotásából az is látszik, hogy néhány kényes ügyet mintha nem akartak volna magukra vállalni a képviselők.

A Policy Agenda ilyennek tartja az UBER-taxis vitát „valamilyen szinten lezáró törvényt, amely lehetővé teszi az UBER-applikáció blokkolását, vagy a vasárnapi újranyitást érintő szabályozást”.Az eddigi hat év kormányzásából a mostani volt a legintenzívebb, 218 törvény fogadtak el. A másik sajátossága az volt ennek az évnek, hogy a kormánypártok kommunikációs szinten gesztusokat tettek az ellenzéknek. Három törvényjavaslat is többpártiként került benyújtásra, elfogadásra. Igaz, ezek nem nagy jelentőségűek, de mindenképpen mutatják, hogy a Fidesz konszenzuskereső oldalát szeretné mutatni. Az ezt megelőző években összesen három ellenzéki kezdeményezés ment át, de arra nem volt példa, hogy bármilyen ügy mellett közösen állnának ki a frakcióval rendelkező pártok – írja a Policy Agenda, amely egy éve még úgy vélte, hogy noha jelentős a jogalkotáson belül a kormánypárti frakció szerepe, de a frakciókormányzás lendülete jelentősen megtört.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

KODAK Digital Still Camera
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.