Belföld

MÁV-Start: még idén elkezdődik az IC+ kocsik sorozatgyártása

24.hu
24.hu

hírgyáros. 2016. 06. 10. 13:39

Még ebben az évben megkezdődik az IC+ vasúti kocsik sorozatgyártása, amelyben a szándékok szerint a magyar beszállítók a lehető legnagyobb szerephez jutnak - közölte a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója pénteken a beszállítói tájékoztatón, Szolnokon.

Csépke András elmondta: húsz nemzetközi közlekedésre alkalmas kocsi gyártását tervezik, amelynek előkészületei, közbeszerzési eljárásai már megkezdődtek. 2018-tól elindulhat a száz belföldi közlekedésre szánt IC+ vasúti személykocsi sorozatgyártása, amit a magyar kormány 30 milliárd forinttal támogat. Megjegyezte: a zrt. belső forrásaiból is jelentős számban tudja folytatni 2020-tól a járműgyártást, de mindent megtesznek, hogy további támogatásokat, forrásokat vonjanak be, és számítanak külső megrendelésekre is, amelyekre jó esélyek mutatkoznak.

Hangsúlyozta: bár 20 plusz 100 kocsiról van szó, a közbeszerzési eljárásokat még plusz 200 kocsira fogják indítani.
Elmondta: a zrt. az egyetlen olyan személyszállító Európában, amelyik saját járműgyártási képességgel rendelkezik. Úgy vélte, az IC+ kocsi lesz az első olyan ülőhelyes kocsi Európában, amely megfelel az új európai szabványrendszer összes követelményét. Emlékeztetett: a zrt. szakemberei által kifejlesztett, Szolnokon gyártott IC+ két prototípusa 2014 októberétől próbaengedéllyel szállított utasokat, majd 2015 júniusában megkapta a típusengedélyt a magyar és nemzetközi közlekedésre.

Közölte, az unió döntése értelmében 2020-tól részlegesen megnyílik a vasúti személyszállítási piac, így bárki közlekedtethet vonatokat a másik ország területén. Egy új szolgáltató megjelenése ugyanakkor komoly bevételi problémát okozhat – jegyezte meg. Hozzátette: 2023-ra az unió a teljes vasúti piac megnyitását irányozta elő, ami azt jelenti, hogy az államok már csak európai közbeszerzés keretében szerződhetnek a belföldi közszolgáltatási feladataikra. Ennek értelmében a zrt.-nek 2023-ig van szerződése a magyar állammal, ezt követően meg kell mérkőznie “Európa nagyjaival”.

GPS is lesz, fejlesztés is

A vezérigazgató elmondta: a társaság 2020-ig látványos fejlesztéseket tervez, fő bevételi forrásuk a Budapest elővárosi és a távolsági intercity közlekedés. Az elővárosi közlekedésbe a tervek szerint emeletes vonatokat szereznek majd be 600 férőhellyel. A stratégia lényege hogy 2020-ig a teljes szolgáltatási szegmensben vadonatúj járművek közlekedjenek – fűzte hozzá.

Stósz István, a zrt. műszaki fejlesztési vezetője elmondta: a prototípusok üzemeltetési tapasztalatai kedvezőek, megfelelnek az uniós követelményeknek. Az IC+ kocsik GPS-vezérelt rendszere mindig pontos tájékoztatást ad a vonat helyzetéről, a biztonságról belső videó-felügyeleti rendszer gondoskodik. Támis Norbert, a zrt. beszerzési igazgatója arról beszélt, hogy 98 milliárd forint értékben írnak ki beszerzési pályázatokat. Húsz IC+ kocsihoz a forgóváz és fék beszerzésére már kiírták a pályázatot, további 77 eljárás még hátra van, ebből 69 közbeszerzés.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Mercedes' British driver Lewis Hamilton (front) and Ferrari's German driver Sebastian Vettel steer their cars during the Formula One Azerbaijan Grand Prix at the Baku City Circuit in Baku on June 25, 2017. / AFP PHOTO / Alexander NEMENOV
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.