Belföld

Drága mulatság lehet az „olcsón felújított” orosz metró

Magasabb lehet az üzemeltetés költsége, és a teljes körű jótállás is csak 36 hónap.

Három évvel ezelőtt 500-800 ezer forintot kapott a BKV a 3-as metró csak fémhulladékként értékesíthető szerelvényeiért – írja a Népszabadság. A lap szerint emiatt is valószínűtlen, hogy az orosz Metrovagonmas nekiállt volna felújítani a roncsokat, inkább részlegesen átalakították az évek óta sorozatgyártásban lévő új szerelvényeket.

Ettől viszont nem lettek korszerűbbek, ugyanis nincs bennük klíma, állandó padlószintmagasságot biztosító acélrugózás, és az elavult vonatvezérlés is megmarad. A teljesen automata működést lehetővé tévő, vezeték nélküli kommunikáción alapuló vonatvezérlés 30 milliárd forintba kerülne, pont ennyivel lett volna drágább, ha nem felújításra írnak ki közbeszerzést, hanem új szerelvényeket vásárolnak.

A BKV 92 milliárdra becsülte az új kocsik árát, és 62 milliárdra a felújítást. Ugyanakkor a Metrovagonmas 69 milliárdért vállalta el a munkát. Ha ehhez még a korszerű vonatvezérlést is hozzávették volna, az összeg elérte volna a 4-es metróra vásárolt Alstom szerelvények árát. Ráadásul az Alstom azzal számolt, hogy egy új szerelvény üzemeltetése évente 15 százalékkal kevesebbe kerülne, ami hosszú távon ellensúlyozná a magas vételárat.

Az oroszok csak 36 hónap teljes körű jótállást vállaltak, és a felújítás egy kocsira vetített összegének alig 20 százalékát köteles megtéríteni a Metrovagonmas, ha az előírt karbantartási rend betartása ellenére ki kellene vonni a járművet a forgalomból – derül ki a Népszabadság birtokába került vállalkozási szerződésből. A pótalkatrész-ellátást húsz évig garantálja a cég, az árra viszont nincs garancia – már az első készlet pótalkatrészért 1,8 milliárd forintot számítottak fel.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik