Budapest, 2007. július 7.
Csak a Deák Ferenc térig közlekedik a 2-es metró a felújítási munkálatok miatt, így a hétvégétől már itt metrópótló buszra kell szállniuk azoknak, akik az Örs vezér tere felé tartanak. A Déli pályaudvar és az Örs vezér tere közötti 18 perces metróút a pótlóbuszok miatt 10 perccel hosszabb lesz, így az utasoknak 28 perces utazásra kell készülniük.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Belföld

Budapest szívhatja meg a magyar-lengyel buszháborút

Kovács Áron
Kovács Áron

újságíró. 2016. 06. 03. 15:12

Tarlós István a jelek szerint nem enged a kormánynak, és csak akkor megy bele a magyar gyártmányú buszok vásárlásába vagy bérletébe, ha pénzügyi garanciákat kap. Ha a közgyűlés támogatja a főpolgármestert, akkor előállhat az a helyzet is, hogy a kelleténél kevesebb, lengyel gyártmányú busz érkezik, aminek a fővárosi tömegközlekedés láthatja kárát.

Néhány hete még arról folyt a vita, hogy magyar vagy lengyel gyártmányú buszokat vásároljon-e a BKV Zrt., amelyekkel biztosítaná a közlekedést az M3-as metró felújítása idején, de jelenleg úgy tűnik, ez csak elméleti kérdés, mivel egyikre sincs pénz. A Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésén olyan, Tarlós István főpolgármester által jegyzett előterjesztés kerül a képviselők elé, amely kimondja:

sem a fővárosnak, sem a BKV-nak nincs forrása a szükséges 150 darab új busz beszerzésére.

Az előterjesztés – amelynek tárgyalását májusban már egyszer elnapolták – szerint a közgyűlés tudomásul veszi „nemzetgazdasági érdekre” vonatkozó érveket, de csak akkor tudja magyar cégtől megrendelni a szükséges szolgáltatást, ha a kormány június 20-ig garanciát ad a költségek megtérítésére. Ha ilyen garanciát nem kapnak, akkor a BKV saját forrásainak átcsoportosításával a tervezetnél kevesebb, 110 darab lengyel gyártmányú, Solaris buszt vásárol, mivel egyszerűen ennyire van fedezet.

Az M3-as metró teljesen elavult alagútját és pályáját a tervek szerint még idén elkezdik felújítani, a munka összesen három évig tart majd. Ez alatt a számítások szerint az utasforgalom biztosításához 150 csuklós buszra lesz szükség, amit a BKV nem tud a sajátjai közül kiállítani, ezért vagy újakat kell venni, vagy egy alvállalkozótól kell megrendelni a szükséges szolgáltatást – a főváros előbbit tartaná jó megoldásnak, mert kockázatosnak véli a szolgáltatás megrendelést, illetve úgy számol, hogy három év elég hosszú idő ahhoz, hogy inkább új buszokat vásároljanak.

Solaris busz a budapesti Ferenciek terénél. Tesztelésre érkezett a BKV Zrt.-hez egy hagyomلnyos hajtلsْ Solaris Urbino 18 tيpusْ alacsonypadlَs csuklَs autَbusz. A jلrmû vلrhatَan mلrcius 26-tَl لprilis 3-ig menetrendszerinti forgalomban kِzlekedik a 7-es vonalon.
Fotó: MTI

A 150 busz nagyságrendileg 13 milliárd forintba kerül, ennyi pénze a BKV-nak nincs.

Ha pedig ez a buszmennyiség nem áll rendelkezésre, akkor nem lehet a tervezett ütemben elvégezni a munkát, csúszhat a beruházás. A beszerzést ezért eleve úgy írták ki, hogy a kormány hozzájárulásának hiányában vissza lehet mondani az egészet, illetve szükség esetén dupla mennyiséget is rendelhetnek. Két különböző konstrukciót versenyeztettek meg, 75-75 darabbal: az egyik készre szerelt buszok vásárlására vonatkozott, a másik változatban pedig a gyártó darabokban szállítana a BKV-nak, és annak a munkatársai szerelnék össze a járműveket (ez az úgynevezett PKD-konstrukció).

A PKD konstrukcióra egyetlen érvényes ajánlat érkezett, a hazai Mabi-Bus Kft-től. Az ajánlati ár darabonként 278 800 euró volt, míg a készre szerelt buszokat darabonkénti 277 ezer euróért szállítaná a Solaris. Ez nyilván azt jelzi, hogy olcsóbb lenne a kész buszokat választani, de ekkor lépett közbe a kormány, amelynek hirtelen fontos lett a hazai buszgyártás támogatása. Ezt így konkrétan nem mondták ki, de május 6-án született egy kormányhatározat, ami meghatározta, hogy mire lehet fordítani a hitelt, aminek felvételéhez még tavaly járult hozzá a kabinet: lényegében mindenféle közlekedési fejlesztésre, csak éppen buszvásárlásra nem.

Tarlós István a jelek szerint nem hagyja magát, de kérdés, hogy a fideszes többségű közgyűlés támogatja-e.

Az előterjesztésben mindenesetre azt javasolja, hogy ne hagyják jóvá a Mabi-Bus Kft-vel kötött, 75 plusz opcionálisan még egyszer annyi, helyben összeszerelendő csuklós busz beszerzését, hanem inkább vegyék meg a 110 darab olcsóbb, készen szállított lengyel járművet. Ennek azonban ára van, lemondanának például 60 darab Mercedes gyártmányú szóló busz beszerzéséről, ami pedig már le volt egyeztetve a kormánnyal. Ezek is hiányoznak majd a budapesti forgalomból, ahogy az a 40 darab csuklós is, amelyeket már vonalakról kell majd átirányítani a metrópótláshoz.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

On 20.07.2017 more than 10000 people protested in front of the presidential palace in Warsaw against the ongoing process of changing the judicial system of the country. - NO WIRE SERVICE - Photo: Jan A. Nicolas/dpa
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.